|
anna_rispan
14-09-2006, 20:39
Jag trodde jag hade koll på varför man fick kramp i vaderna och har ett sagt minne av att det har pratats om det här förr.
Men hur var det nu??
Jag har fått kramp i vaderna på morgonkvisten när jag sover. Har inte tränat eller gått så himla mycket...Vad kan det då vara??
gravid?  druckit för lite? andra skor? nya p-piller? /suddis
anna_rispan
14-09-2006, 20:43
då tar jag att jag har druckit för lite då!! kanske dags att festa i helgen. Nej jag får helt enkelt beväpna mig med vattenflaskna om dagarna
jag vet inte heller varför men både jag och min mamma får extrem kramp ibland. som värst låg jag i kramper en hel natt och kunde bara ligga och skrika.... för min mamma blev det värre när hon väntade mig (så det smittade väl  )
Man kan väl så kramp av saltbrist också?
Magnesiumtabletter  finns att köpa receptfritt på Apoteket.
netaave
14-09-2006, 21:04
Jag är väldigt utsatt för kramp och sendrag periodvis, det enda som hjälper är att pressa emot hårt och länge mot sänggavel, vägg eller liknande.
CITAT (netaave @ 14-09-2006, 22:04) Jag är väldigt utsatt för kramp och sendrag periodvis, det enda som hjälper är att pressa emot hårt och länge mot sänggavel, vägg eller liknande. Testa att ta Magnesium så slipper du helt obehaget.  Jag har som biverkning av en del mediciner... både sendrag och ganska svåra muskelkramper i armar, ben, fötter och händer Magnesium tog bort 95%... nu tar jag Mitt Val 55+ som innehåller magnesium ... den har nästan samma hjälpverkan.
netaave
14-09-2006, 21:07
CITAT (askar @ 14-09-2006, 22:05) CITAT (netaave @ 14-09-2006, 22:04) Jag är väldigt utsatt för kramp och sendrag periodvis, det enda som hjälper är att pressa emot hårt och länge mot sänggavel, vägg eller liknande. Testa att ta Magnesium så slipper du helt obehaget.  Har redan gjort, hjälper inte ett dugg!
Jag har en kollega som påstår att det hjälper att lägga en sked under madrassen. Man kan ju alltid testa!
netaave
14-09-2006, 21:40
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-09-2006, 22:36) Jag har en kollega som påstår att det hjälper att lägga en sked under madrassen. Man kan ju alltid testa!  Vaaa!!!! Ja tron verkar ju allt säger de! Kollega, då är det alltså en medicinskt utbildad människa som säger det, man blir mörkrädd!
Sked  .. har ju både läst och sett på Fråga doktorn SVT... att det var en matkniv man skulle ha under madrassen.
Har varit på pilates-träning ikväll. Där sa ledaren att om vi fick kramp skulle vi nypa oss själva i vecket mellan tummen och pekfingret. Eller nypa i näsans underkant, tumme pekfinger i varsin näsborre och pressa.
Jag fick kramp i ena vaden två gånger under kvällens träning och nöp till hårt i vecket mellan tumme/pekfinger... och det hjälpte.
Detta är akut hjälp! Sen ska man nog ta reda på varifrån det uppkommer... vätskebrist etc.
CITAT (netaave @ 14-09-2006, 22:40) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-09-2006, 22:36) Jag har en kollega som påstår att det hjälper att lägga en sked under madrassen. Man kan ju alltid testa! :D Vaaa!!!! Ja tron verkar ju allt säger de! Kollega, då är det alltså en medicinskt utbildad människa som säger det, man blir mörkrädd!  Hon hade hört det av en som sysslar med naturmedicin och hon hade testat det och blivit av med krampen. Prova kan man ju alltid.
Anki på Öland
14-09-2006, 22:58
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-09-2006, 23:36) CITAT (netaave @ 14-09-2006, 22:40) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-09-2006, 22:36) Jag har en kollega som påstår att det hjälper att lägga en sked under madrassen. Man kan ju alltid testa!  Vaaa!!!! Ja tron verkar ju allt säger de! Kollega, då är det alltså en medicinskt utbildad människa som säger det, man blir mörkrädd!  Hon hade hört det av en som sysslar med naturmedicin och hon hade testat det och blivit av med krampen. Prova kan man ju alltid.  Det är stålet som är det intressanta i sammanhanget, sen om det är en sked, kniv eller gaffel är nog oväsentligt. Vet en farbror som t.o.m. hade med sig sitt eget bestick när han åkte in på sjukhus för att lägga i sängen. Anki
CITAT (askar @ 14-09-2006, 22:05) Jag har som biverkning av en del mediciner... både sendrag och ganska svåra muskelkramper i armar, ben, fötter och händer Magnesium tog bort 95%... nu tar jag Mitt Val 55+ som innehåller magnesium ... den har nästan samma hjälpverkan. Jag har också besvär med kramp i fötter och ena vaden. Vad är "Mitt Val 55+" ? Är det vitamintabletter? Låter som något jag borde prova. Var köper man det?
Ja det är vitaminer som jag köper på Apoteket
Om du vill så kan du istället köpa magnesiumtabletter på Apoteket. Jag tyckte att de inte var så goda att tugga, smakade citron därför bytte jag
Tack för tipset! Då blir det apoteksbesök i eftermiddag.
Den här krampen i framförallt fötterna är för jäklig helt enkelt. Varje gång jag sätte rmig framför tv:n så spretar tårna åt alla håll och det gör så ooont!
Något som också hjälper mig ibland... det är att snabbt få på sig flera par sockar eller blåsa varmluft med hårtorken. Värken som kommer med kramperna är inte kul är som 10ggr tandvärk
Inga från Närke
15-09-2006, 20:06
CITAT (askar @ 15-09-2006, 12:17) Något som också hjälper mig ibland... det är att snabbt få på sig flera par sockar eller blåsa varmluft med hårtorken. Värken som kommer med kramperna är inte kul är som 10ggr tandvärk Inte för att jag har någon stor kunskap om olika sjukdomar men kramp kan bero på dålig blodcirkulation också och i och med att du tar på dig lite mera sockor eller blåser med värme så ökar cirkulationen och då släpper krampen. Sedan som tidigare skrivare kan det vara vätskebrist och saltbrist. Om ni dricker mycket typ Loka så bör ni se upp med saltbristen. Bättre dricka kranvatten.
Elisabeth-Västkustkolonisten
15-09-2006, 20:14
CITAT (Inga från Närke @ 15-09-2006, 21:06) CITAT (askar @ 15-09-2006, 12:17) Något som också hjälper mig ibland... det är att snabbt få på sig flera par sockar eller blåsa varmluft med hårtorken. Värken som kommer med kramperna är inte kul är som 10ggr tandvärk Inte för att jag har någon stor kunskap om olika sjukdomar men kramp kan bero på dålig blodcirkulation också och i och med att du tar på dig lite mera sockor eller blåser med värme så ökar cirkulationen och då släpper krampen. Sedan som tidigare skrivare kan det vara vätskebrist och saltbrist. Om ni dricker mycket typ Loka så bör ni se upp med saltbristen. Bättre dricka kranvatten. Och då säger min läkare precis tvärtom. Han tycker jag skall dricka mer mineralvatten istället för allt kranvatten jag dricker
CITAT (Inga från Närke @ 15-09-2006, 21:06) CITAT (askar @ 15-09-2006, 12:17) Något som också hjälper mig ibland... det är att snabbt få på sig flera par sockar eller blåsa varmluft med hårtorken. Värken som kommer med kramperna är inte kul är som 10ggr tandvärk Inte för att jag har någon stor kunskap om olika sjukdomar men kramp kan bero på dålig blodcirkulation också och i och med att du tar på dig lite mera sockor eller blåser med värme så ökar cirkulationen och då släpper krampen. Sedan som tidigare skrivare kan det vara vätskebrist och saltbrist. Om ni dricker mycket typ Loka så bör ni se upp med saltbristen. Bättre dricka kranvatten. Mina kramper kommer sig av medicinerna jag inhalerar. Visst kan jag också ha lite dålig blodcirkulation i åtminstone höger fot men det är i vänster det krampar som mest. Fast pulsen är helt OK i bägge fötterna. och händerna Så underligt att handen från ringfingret och utåt, kan vikas uppåt hur ont det än gör så kan jag bara skratta... det ser så helsjukt ut. Vatten.. jag dricker bara kran.
Christoffer
26-09-2006, 07:16
Jag vet att en del kan få vadkramper speciellt av mediciner som tex Ventoline, men det kanske du inte tar.
Malariamedicinen kinin har skrivits ut mot nattliga vadkramper, så vem vet, det kanske skulle fungera. Annars kan du prova att dricka Schweppes Indian tonic water som innehåller hela 75mg kinin/liter. Fast då måste det vara Indian, den innehåller mest kinin, som i den drycken används som smakämne.
Kramp i vaderna hos i alla fall något äldre människor kan bero på B12-brist. Ganska vanligt.
/Stina
CITAT (Christoffer @ 26-09-2006, 08:16) Jag vet att en del kan få vadkramper speciellt av mediciner som tex Ventoline, men det kanske du inte tar.
Malariamedicinen kinin har skrivits ut mot nattliga vadkramper, så vem vet, det kanske skulle fungera. Annars kan du prova att dricka Schweppes Indian tonic water som innehåller hela 75mg kinin/liter. Fast då måste det vara Indian, den innehåller mest kinin, som i den drycken används som smakämne. Nej Ventoline har jag inte, men liknande Kinin får sedan många år tillbaka inte skrivas ut mot vadkramper. Vet det eftersom maken hade den ett tag men det stoppades pga allvarliga biverkningar. Grape Tonic hjälper för en del, men inte alla.
scorpan
26-09-2006, 09:04
CITAT (netaave @ 14-09-2006, 22:04) Jag är väldigt utsatt för kramp och sendrag periodvis, det enda som hjälper är att pressa emot hårt och länge mot sänggavel, vägg eller liknande. Försök få tårna upp mot knät (upp mot taket) ,hälen neråt och mot golvet. Jag har ofta sendrag i mina vader och jag gör på det här viset....när det släpper ställer jag mig på golvet och som sparkar med benet i luften (skaka loss)...sen brukar jag massera lite lätt för att slappna av...: Testa....hoppas det funkar för dig med
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|