Full version: Ibumetin +amning?
suddis
Hej!
Jag har opererat bort en tand ikväll (ajaj!) och käkkirurgen sa att jag skulle äta Ibumetin 600 mg 3ggr/dag. Jag frgade hur det var med amning för jag hade läst att man inte ska käka ipren odyl under aming. Han sa att det var ok under en begränsad period och att jag ska käka tom söndag.
Men läser man på sjukvårdsupplysningens hemsida så står det:

"Man bör undvika läkemedlet när man ammar. Det verksamma ämnet passerar över i modersmjölken och kan påverka barnet. Man ska rådgöra med läkare om man behöver använda läkemedlet när man ammar."

Jag morgonammar bara Ida så om jag tar ikväll, har det hunnit gå ur kroppen och bröstmjölken tills imorgon bitti? Någon som vet?

Jag vill inte peta i henne läkemedel hon inte behöver ännu.. Jag kanske är nipprig men men.. smile.gif

Anledningen till att jag frågar här är för att jag vet att det finns en hel del sjukvårdsanställda och mammor här som kanske har bättre koll än vad jag har.. smile.gif

Tack!
/Suddis
anna_rispan
Men du rådfrågade ju en medicinkunnig!
Ring o fråga samma igen annars.

Grattis till henne på namnsdagen!
suddis
Ja precis.. Jag är nipprig. Jag har iaf tagit en nu så jag får sova på en liksom. smile.gif
Magdis
Jag läste i FASS och där står det att läkemedlet går över i modersmjölken men påverkar troligen inte barnet. Det måste ju vara ytterst lite verksam substans som går över till barnet, jag tror definitivt inte det är nån fara.
Hannele
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-09-2006, 22:35)
Det måste ju vara ytterst lite verksam substans som går över till barnet

Det jag vet, att foster får baksmälla, när mamman dricker... wacko.gif
Och när man har ätit kål och ammar, så fiser babysen - allt går till den lille.
Magdis
CITAT (Hannele @ 14-09-2006, 22:45)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-09-2006, 22:35)
Det måste ju vara ytterst lite verksam substans som går över till barnet

Det jag vet, att foster får baksmälla, när mamman dricker... wacko.gif
Och när man har ätit kål och ammar, så fiser babysen - allt går till den lille.

Men Ibumetin knaprar man ju inte direkt i sig som en filbryta precis, det är ju så lite.
suddis
Hej på er!
Tack för era svar, jag tog en tablett igår kväll vid tiohugget och sen ammade jag vid sju i morse. Och nu verkar det som om jag klarar mig med vanliga panodil så det är skönt. Det är säkert inte bra att äta det hela tiden om det går över till bebisen men en tablett massor med timmar innan amningen går väl bra..? smile.gif
Och hur länge ska man vänta med amning om man har druckit ett glas vin? När vi ändå är inne på ämnet. Det debatterades på en fest här och jag har ingen aning, har inte haft något vinsug så jag har inte brytt mig liksom. jag resonerar - dricker jag inget vin så dricker inte Ida vin. Med säkerhet. smile.gif Men dricker jag ett glas på kvällen, dricker hon vin på morgonen då? Jag tittade inte på programmet på tv4 i höstas där de snackade om vin, fil och SevenUp. smile.gif

/suddis.
Hannele
CITAT (suddis @ 15-09-2006, 09:16)
Och hur länge ska man vänta med amning om man har druckit ett glas vin?

Du ska väl inte amma tills hon börjar skolan??
Några vita månader överlever du?
Själv har jag varit gravid 3 år och ammat 3 år, då lät jag bli att dricka vin.
Efter det var det låååång period med att man skulle hämta och köra ungar hit och dit...

Men det finns väldigt bra och goda alkoholfria alternativ, massa olika cider, fruktrycker och juicer,
även de alkoholfria vinerna är bra, bättre än för några år sedan.

Om du inte kan hålla dej, så mjölka innan du dricker, så kan du vara säker.
That's life.. sleep.gif
suddis
CITAT (Hannele @ 15-09-2006, 09:37)
CITAT (suddis @ 15-09-2006, 09:16)
Och hur länge ska man vänta med amning om man har druckit ett glas vin?

Du ska väl inte amma tills hon börjar skolan??
Några vita månader överlever du?

Jo men precis. Så resonerar jag också. Speciellt som jag inte ens gillar vin eller öl och gin o tonic som är det enda jag gillar klarar jag mig garanterat utan! laugh.gif
Frågan var mer av hypotetisk art eftersom det debaterades på en fest och folk hade så spridda åsikter.

/suddis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon