netaave
Kul upplägg den här gången tycker jag. Så kan man ju hoppas på att hon använder lite mindre smör och grädde än tidigare.
Var det bara jag som tyckte hon blivit rund?
Pirum
Hon har väl fött barn och haft sig? Smör är väl dessutom inget fel på; grädde däremot anser jag vara onödigt i närapå all matlagning smile.gif
Missade tyvärr programmet, men, kanske kan man se en repris.
netaave
I varje program kommer det en hemlig gäst, i början får hon en korg med råvaror som gästen plockat ihop. Hon har ingen som helst aning om vad det är i korgen eller vem gästen är innan.
Hon lagar sen en middag med dessa råvaror som bas som hon sen bjuder gästen och sin medhjälpare på.
LadyG
Nej, jag tittar inte på henne, hon använder på tok för mycket smör, grädde och salt för att jag ska kunna äta mat gjord efter hennes recept. Jag får ont i magen då.
anna_rispan
ja!! det låter roligt. ska försöka kolla nästa gång. de har haft en sån variant på bbc. med två kockar som tävlar...
netaave
CITAT (LadyG @ 14-09-2006, 22:30)
Nej, jag tittar inte på henne, hon använder på tok för mycket smör, grädde och salt för att jag ska kunna äta mat gjord efter hennes recept. Jag får ont i magen då.

Recepten kan du väl använda ändå det är ju bara att minska på detta.
LadyG
CITAT (netaave @ 14-09-2006, 23:32)
CITAT (LadyG @ 14-09-2006, 22:30)

Recepten kan du väl använda ändå det är ju bara att minska på detta.

Mjo, men då kan jag ju lika gärna ta recepten från källor som redan anpassat innehållet till vad jag behöver så slipper jag räkna om smile.gif
askar
Såg inte programmet men... äkta smör och grädde...det är väl det bästa vi kan ha i maten.

Tror inte alls att alla konstgjorda produkter är speciellt hälsosamma för människan.
Lagom dos av äkta vara. smile.gif
Hannele
CITAT (Pirum @ 14-09-2006, 22:26)
Smör är väl dessutom inget fel på

Det är inte smör och grädde som gör oss feta - utan socker...
Ät mera kött så är du mätt längre. smile.gif
LadyG
CITAT (askar @ 14-09-2006, 23:52)
Såg inte programmet men... äkta smör och grädde...det är väl det bästa vi kan ha i maten.

Tror inte alls att alla konstgjorda produkter är speciellt hälsosamma för människan.

När jag slutade använda smör, grädde och andra källor till en massa fett slutade jag få en massa problem med magen.

Steka i olja, använda mellanmjölk/standardmjölk istället för grädde, byta Lätta mot Keso (man kan använda Keso som klister på mackan, det är supergott!) osv har gjort min mage mycket gladare.

Så för mig känns det som rena giftet med grädde och smör nu. Det tar en stund, sen får jag kraftiga buksmärtor och .. ja du vill inte veta. rolleyes.gif

Jag har millimeterkoll på kosten så jag får mitt fett som jag ska ha, annars kan ju inte kroppen ta upp de fettlösliga vitaminerna.

Men om det funkar för andra, så kör på bara smile.gif
Maria i Helsingborg
Jo, jag kollade. Mest av en tillfällighet, men för att jag och min man är väldigt roade av matlagning. Jag tycker att hon är rätt trevlig där hon rumsterar bland grytor och kärl. Det var bara inte mycket till utmaning igår, tycker jag - innehållet i korgen, alltså.

Håller för övrigt med Hannele, akta er för kolhydraterna smile.gif
Rossi
CITAT (askar @ 14-09-2006, 22:52)

Håller med. Jag är rätt trött på den generella hysterin när det gäller fett. På jobbet diskuteras det ofta olika fettprocent-halter och skulle jag råka säga att vi använder den fetaste CrèmeFraiche-varianten i matlagning så får folk dåndimpen. Och de som får dåndimpen är större än vad jag är ...
Maria i Helsingborg
Finns det en lättvariant???? biggrin.gif
titti49zon6
Såg inte programmet men jag har inte fattat varför man inte skall använda grädde och smör i maten wub.gif
Använder alltid smör i min matlagning och äkta grädde biggrin.gif
Ingen i vår familj är överviktig snarare åt det andra hållet och vi äter vanlig husmanskost - kött, fisk, grönsaker med goda gräddiga såser
Vad vore en laxsoppa utan grädde biggrin.gif
Har bekanta som är rejält överviktiga och dom kör bara med fettsnåla och sk nyttiga alternativ och jag vill inte bli en liten rund fotboll (155cm) så jag fortsätter nog med dom onyttiga alternativen
Rossi
CITAT (titti49 @ 15-09-2006, 08:07)
Har bekanta som är rejält överviktiga och dom kör bara med fettsnåla och sk nyttiga alternativ och jag vill inte bli en liten rund fotboll (155cm) så jag fortsätter nog med dom onyttiga alternativen

Det är precis det jag menar .... Jag har samma erfarenheter.
netaave
CITAT (askar @ 14-09-2006, 22:52)

Jag håller med dig fullständigt använder inget annat själv men det jag reagerat över i Tinas program är mängderna, hon använder mer än dubbelt mot vad hon behöver.
netaave
CITAT (LadyG @ 14-09-2006, 23:26)
När jag slutade använda smör, grädde och andra källor till en massa fett slutade jag få en massa problem med magen.

Steka i olja, använda mellanmjölk/standardmjölk istället för grädde, byta Lätta mot Keso (man kan använda Keso som klister på mackan, det är supergott!) osv har gjort min mage mycket gladare.

Så för mig känns det som rena giftet med grädde och smör nu. Det tar en stund, sen får jag kraftiga buksmärtor och .. ja du vill inte veta. rolleyes.gif

Jag har millimeterkoll på kosten så jag får mitt fett som jag ska ha, annars kan ju inte kroppen ta upp de fettlösliga vitaminerna.

Då är du ju förmodligen laktosintolerant
fruberglund
Light betyder ju inte alltid fettfritt men det verkar folk tro och äter dubbelt så mycket istället vilket nästan är värre än lite grädde i maten. Jag gillar dock inte vispgrädde i maten, tycker det blir för konstigt mot tungan på nåt sätt blink.gif

Hon fick barn i mars, en liten Albin biggrin.gif

Som svar på frågan. Nej, jag tittade inte. Gillar inte kockprogram överhuvudtaget eftersom jag inte gillar att laga mat heller. Vill jag ha god mat åker jag till pappa som är kock eller mamma som är f.d. kallskänka biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Bee
Jag tittade på Tina igår. Toppenprogram! Gästen, Glenn Strömberg, säljer ju bla pasta under eget namn och han var i vår ICA Maxi för ett tag sen och demonstrerade. Jösses en sån lång kille! Han måste vara väldigt nära två meter lång.

Maten ja. Jag tyckte det verkade spännande med lingonen och balsamvinägern. Kan tänka mig att dom smakerna går fint ihop.

Sen håller jag med er som tycker att det är bättre med äkta vara i stället för light. Absolut! Bättre med liiite av den "farliga" äkta varan så man vet vad man petar i sig. Jag har tex svårt för lättmjölk som man strippar på vitaminer och sen tillsätter konstgjorda wink.gif
Bessie
CITAT (titti49 @ 15-09-2006, 08:07)

Det här resonemanget är ett felslut, att två fakta korrelerar betyder inte att det är fråga om ett orsakssamband. Det finns tiotals med andra förklarande faktorer du inte har beaktat -- hur ser de här två familjernas gener ut? Hur mycket motioneras det? Vad har ni för ämnesomsättning, antal fettceller, arbetsmiljö och så vidare? Enda sättet att bli säker på din teori är att sätta dina bekanta på en diet med mättade mjölkfetter och se om de blir smalare av det, men det tror jag knappast.

Min familj använder riktig grädde och smör och är alla smala.
Min bekants familj är alla rejält överviktiga och använder lättprodukter.
Alltså blir man överviktig av att äta lättprodukter.

Samma sorts resonemang som till exempel:
Under sommaren äter man mer glass än på vintern.
Under sommaren är man mer sällan förkyld än på vintern.
Alltså kan man bota förkylningar genom att äta mer glass.
Berith
CITAT (Bessie @ 15-09-2006, 11:47)
----

Samma sorts resonemang som till exempel:
Under sommaren äter man mer glass än på vintern.
Under sommaren är man mer sällan förkyld än på vintern.
Alltså kan man bota förkylningar genom att äta mer glass.

Plockade bort lite i citatet... sleep.gif

Det första tror jag benhårt på.

Det andra tror jag inte på ett dugg. tongue.gif
LadyG
CITAT (netaave @ 15-09-2006, 10:52)

Så för mig känns det som rena giftet med grädde och smör nu. Det tar en stund, sen får jag kraftiga buksmärtor och .. ja du vill inte veta.  :rolleyes:

Kanske, men jag vet vad jag ska undvika för att slippa få ont så jag ser ingen anledning till att gå till läkare. Vad ska de göra, ge mig ett kostschema? Det har jag redan, ett som fungerar och som jag mår bra av smile.gif

Enda skillnaden är väl att magontet skulle få ett officiellt namn, det är allt tongue.gif
Rossi

Fastän det inte uttalades så är väl grejen den att många överviktiga som sitter på jobbet och ojar sig över fetthaltiga varor i själva verket har väldigt svårt för att hålla sig borta från de varorna när de äter Det är som om de försöker övertyga sig själva genom att uttala mantrat "jag äter inte fett". Det är ju allmänt känt bland vissa bantande att man tackar nej när man bjuds på mat och sen när man kommer hem så vräker man i sig.

Jag såg ett TV-program för många år sedan där en läkare hade följt ett antal överviktiga personer. Läkaren sa rätt ut att många av de överviktiga ljög läkaren rätt upp i ansiktet om sina matvanor. Vissa medvetet och andra omedvetet. Enligt de överviktiga åt de bara kalorisnål mat. Fast när läkaren kollade dem lite närmre så visade det sig att det som kallades för att ta en kvällsmacka i själva verket var ett helt franskbröd med ost och smör - för EN person!
ninnisky
Tittade också på Tina igår. Tycker programmet är lagom småtrevligt. Sen är det ju upp till var och en att följa recepten.....
Vi själva använder alltid smör och grädde i lagom doser och är inte överviktiga. Säger bara smörstekta kantareller eller en krämig fisksoppa wub.gif wub.gif där finns inga lightvarianter!!
Bee
Jag vet vad du menar Rossi! Jag har en närstående hemma med dom problemen. Han ljuger inte bara för läkaren, han ljuger för sig själv också.

Och jag orkar inte vara hälsopolis hela tiden, det är ett tungt ok.
Rossi
CITAT (Bee @ 15-09-2006, 12:11)
Jag vet vad du menar Rossi! Jag har en närstående hemma med dom problemen. Han ljuger inte bara för läkaren, han ljuger för sig själv också.

Och jag orkar inte vara hälsopolis hela tiden, det är ett tungt ok.

Det måste vara jobbigt både för dig och honom. Nej, man kan ju inte gå och vara en tjatmoster. Insikten måste komma inifrån. Men det är klart att man oroar sig för sin respektive om hälsan står på spel och det kan ju vara frustrerande om det är självförvållat så att säga.

Hoppas att det löser sig!!
Bettson
CITAT (netaave @ 15-09-2006, 09:52)

Så för mig känns det som rena giftet med grädde och smör nu. Det tar en stund, sen får jag kraftiga buksmärtor och .. ja du vill inte veta.  :rolleyes:

Tänkte detsamma, Det var mina grabbar när de var små.
netaave
LadyG
Börja med att undvika all mjölk i okokt variant. Likaså fil och youghurt.
Tillagat i maten brukar det gå bra, likaså brukar keso, färskost och liknande produkter gå bra just för att mjölken kokas upp vid tillagning.

Rossi
Om du visste vad ditt uttalande gör mig förbannad, du sätter den stämpeln i panna på alla överviktiga.
Ta bort skygglapparna och inse att fetma är en sjukdom och i 99% inte beror på lättja.
Hannele
Vi ska ha Tinas Banan- och jordgubbsglass med fruktsallad idag,
jag har redan stoppat bananskivor i frysen, jordgubbarna fanns redan,
turkisk yoghurt ska jag blanda i.

Bettson
CITAT (Rossi @ 15-09-2006, 12:05)

Fastän det inte uttalades så är väl grejen den att många överviktiga som sitter på jobbet och ojar sig över fetthaltiga varor i själva verket har väldigt svårt för att hålla sig borta från de varorna när de äter Det är som om de försöker övertyga sig själva genom att uttala mantrat "jag äter inte fett". Det är ju allmänt känt bland vissa bantande att man tackar nej när man bjuds på mat och sen när man kommer hem så vräker man i sig.

Jag såg ett TV-program för många år sedan där en läkare hade följt ett antal överviktiga personer. Läkaren sa rätt ut att många av de överviktiga ljög läkaren rätt upp i ansiktet om sina matvanor. Vissa medvetet och andra omedvetet. Enligt de överviktiga åt de bara kalorisnål mat. Fast när läkaren kollade dem lite närmre så visade det sig att det som kallades för att ta en kvällsmacka i själva verket var ett helt franskbröd med ost och smör - för EN person!

Fast nu tycker jag att ni generaliserar faktiskt.

Övervikt kan ha många olika orsaker och behöver behandlas därefter. Precis som cancer. Och ingen skulle komma på tanken att säga att cancer i prostatan och bröstcancer kommer sig av samma orsak och ska behandlas med samma metoder.

Det ska inte övervikt göra heller.

Det finns folk som är medecinsk eller genetiskt överviktiga. De kan inte göra något åt sin situation bara försöka bromsa.

Det finns folk med ätstörningar både upp och ner. Lögnen är där ett av symtomen. Mycket psykiska orsaker bakom.

Det finns folk som äter fel av okunskap, lathet eller brist på struktur. Ja de har till viss del sig själv att skylla.

OCh så har vi de som man i USA kallar för behandlingsresistenta, insulinresistenta osv. De har överskott av insulin. Det är de som är hjälpta av en lågkolhydratkost. Att de är tjocka beror på att de inte kännt till vilket som är den riktiga kosten för dom, eftersom den vanliga sjukvården säger att detta fenomen inte finns.

Att dra alla desa människor över en kam tycker jag inte är riktigt schysst.

Själv har jag varit en ärlig bantare. Har skött mig minituiöst. Jag har tvärtom ätit när jag varit borta sådant som jag inte äter hemma eftersom jag inte har velat dra uppmörkamheten till min vikt. Har heller inte velat ha en bantardiskussion när man är borta på fest där smala personer yttrat just de orden att " du äter mera fett än du tror, du ljuger, du äter i smyg osv. Tycker faktist att är man på fest så ska man hålla sig till ämnen där alla har trevligt.

Mina viktproblem började just när jag hade extemt mycket gallsten, så fett försvann nästan totalt ur kosten för annars var det akuten direkt. Ingen jädrans smygätande där inte för vem vill ha klippkort på akuten och få morfin som ger bomull ihjärnan i fjorton dagar.

Och så har jag följt sjukvården kostråd och därmed varit tjock tjugofem år i onödan.

OCh nu äter jag fett. Metadels olja, fet fisk och produkter som innehåller mycket omega 3. Men vi steker i smör, använder grädde, chremefraiche osv. Och jag äter / dag ungefär 450 kcal mera än vad jag gjorde förut.

Men kolhydraterna är i låga värden och kilona försvinner i alla fall utan någon större ansträngning vilket de aldrig gjort förut.

Så snälla, sluta med dessa generaliseringar om alla överviktiga.

Alla överviktiga är inte ljugande personer med lågt IQ som ljuger både för sig själva och andra.
Betty
CITAT (Bettson @ 15-09-2006, 13:44)
Alla överviktiga är inte ljugande personer med lågt IQ som ljuger både för sig själva och andra.

Det sa hon ju inte heller... huh.gif
Bettson
CITAT (Betty @ 15-09-2006, 13:47)

Suck, ids inte argumentera. Är så jädrans trött på allt skit man kan säga om överviktiga. sad.gif
netaave
CITAT (Bettson @ 15-09-2006, 13:59)
CITAT (Betty @ 15-09-2006, 13:47)

Suck, ids inte argumentera. Är så jädrans trött på allt skit man kan säga om överviktiga. sad.gif

Ja tänk att då är det helt ok med mobbing på hög nivå, för det är ju "fel på" alla överviktiga.
titti49zon6
Det är inte bara överviktiga som får "skit" även vi som är magra får ständigt höra hur utmärglade vi ser ut trots grädde,smör och godis och det är inte roligt när man försöker gå upp i vikt så att man kan hitta kläder som inte ser ut som tält,kjolar och byxor som rasar av om man inte drar ett bälte två varv runt midjan wub.gif
Jag vill inte anklaga någon för att dom är överviktiga om dom sköter sig men när dom gnäller över att jag använder grädde och smör i maten och sedan kan smälla i sig ett kilo godis på kvällen och titt som tätt besöker hamburgerestauranger för att dom inte ids laga rejäl mat då tycker jag inte att dom ska beklaga sig
Rejäl husmanskost och lagoma portioner,motion är vad många framför allt ungdomar skulle behöva
Rossi
CITAT (netaave @ 15-09-2006, 13:34)
Rossi
Om du visste vad ditt uttalande gör mig förbannad, du sätter den stämpeln i panna på alla överviktiga.
Ta bort skygglapparna och inse att fetma är en sjukdom och i 99% inte beror på lättja.

Nej, det gör jag inte. Jag pratade om mina arbetskamrater vilket jag också skrev i tråden.

Men jag måste säga emot dig när du säger att fetma är en sjukdom i 99% av fallen. Det stämmer absolut inte enligt mina erfarenheter. Jag tror att det är en ganska liten andel som verkligen inte kan göra någonting åt sin vikt.
Bettson
CITAT (titti49 @ 15-09-2006, 14:17)
Det är inte bara överviktiga som får "skit" även vi som är magra får ständigt höra hur utmärglade vi ser ut trots grädde,smör och godis och det är inte roligt när man försöker gå upp i vikt så att man kan hitta kläder som inte ser ut som tält,kjolar och byxor som rasar av om man inte drar ett bälte två varv runt midjan wub.gif

Jag förstår dig så väl, men just alla negativa generaliseringar som inte stämmer på en själv, gör att just den dagen så kan matdisiplinen köra rätt in i skogen.

Jag tror det gäller både över och underviktiga.
Rossi
CITAT (Bettson @ 15-09-2006, 14:48)

Jag förstår dig så väl, men just alla negativa generaliseringar som inte stämmer på en själv, gör att just den dagen så kan matdisiplinen köra rätt in i skogen.

Jag tror det gäller både över och underviktiga.

Jag ber om ursäkt om jag har fått dig att tröstäta. Jag får väl försöka hålla mig borta från alla trådar som gäller vikt och hälsa etc. Det är bara det att jag är intresserad av friskvård och de bitarna.
Hannele
Det är inte bara överviktiga som får "skit" även vi som är magra får ständigt höra
hur utmärglade vi ser ut trots grädde,smör och godis

Det är mer kött, protein du behöver, om du vill gå upp, inte grädde och godis... wacko.gif
Bettson
CITAT (Rossi @ 15-09-2006, 14:28)
CITAT (netaave @ 15-09-2006, 13:34)
Rossi

Nej, det gör jag inte. Jag pratade om mina arbetskamrater vilket jag också skrev i tråden.

Men jag måste säga emot dig när du säger att fetma är en sjukdom i 99% av fallen. Det stämmer absolut inte enligt mina erfarenheter. Jag tror att det är en ganska liten andel som verkligen inte kan göra någonting åt sin vikt.

Det är nog lite olika det.

De som är medecinskt överviktiga och har problem med sköldkörteln kan nog inte göra något annat än att bromsa, så att de inte kommer till 150 kg så fort.

De som har ätstörningar upp och ner. Det är en sjukdom och en mycket farlig sjukdom dessutom. Till och med dödlig urgång finns. Vid ätstörningar så kan man ju vara både över och underviktig. Dessa personer kan nog göra en hel del sälv fast inte på egen hand. De behöver kvalificerad behandling ofta på sjukhus eller behandlingshem under lång tid.
Ätstörningar kan vara av varierande grad, kan döljas under lång tid varför de ofta inte behandlas förrän det gått alldeles för långt.

Insulinresistens, inte vet jag om det kan kallas en sjukdom. SJukvården säger inte det i alla fall. Fast likaväl som man kan få utslag av jordgubbar och choklad eller ont i magen av mjölk fast man inte är allergisk och har antikroppar, så kan man reagera men feljustering av insulin-nivåerna om man har den läggningen. Och visst kan man göra något åt detta. Problemet är bara att man förnekas kunskapen. Sjukvården, dietister och andra säger att lågkolhydratdiet är fel. Du skall vara ganska modig för att våga gå emot din doktor. Och kunskapen får man söka på internet eller genom forum, vänner och bekanta. Så oftast handlar det inte om att man inte vill göra något åt sin situation, man vet bara inte hur.

Och så har vi de som inte har lärt sig laga mat, näringslära, och som inte har struktur på sin tillvaro. Till viss del så tycker jag nog att man har minskat på hemkunksapen i skolan, minskat på gymnastiktimmar osv så den nya generationen är illa rustad ifall de inte har hälso-orienterade föräldrar. Dessutom är ungarna vana vid en sockerkonsumtion som är rent förfärande. När jag var liten så fick man läsk på lördagarna tillsammans med lördagsgodis. Idag dricks det läst till maten i många famljer. Till en mat som dessutom innehåller allt för mycket kolhydrater för ett stillasittande liv.

Visst kan desa göra mycket själva, och inte är det en sjukdom utan en dålig livs-stil precis som med överkonsumtion av alkohol och bruk av nikotin.

Men saken är den att alla överviktiga borde få en korrekt diagnos för att kunna ta itu med sin viktproblem. Den gamla floskeln om att uttaget skall understiga intaget stämmer inte på alla.

Och socker är en stor bov.

Själv så anser jag att om man låste in sockret på Systemet och släppte spriten fri så skulle folkhälsan stiga dramatiskt, för den som inte överkonsumer kolhydrater kan inte dricka mycket alkohol alls.

OBS det sista var ett skämt med viss sanningshalt.
askar
CITAT (Hannele @ 15-09-2006, 14:59)
Det är inte bara överviktiga som får "skit" även vi som är magra får ständigt höra

Det är mer kött, protein du behöver, om du vill gå upp, inte grädde och godis... wacko.gif

Säg inte det... Jag fick råd av doktorn att ha en skvätt grädde
eller rejäl klick äkta smör i all mat. smile.gif
Underviktiga behöver fett för att få igång kroppen... förklarade doktorn för mig.
Jag har lyckats, fick också näringsdrycker....+22 visar vågen numera
jämfört med magervikten alltså. biggrin.gif

Numera slipper jag skitkommentarer... men jag tål
inte att de som kom med sådana, nu säger.

Har du gått upp i vikt ohmy.gif det klär dig... för
som du såg ut när du var sååå mager.

ohmy.gif mad.gif mad.gif mad.gif (vet inte hur man svär med tangenterna)
Har lust att svara... Du ser, jag kunde äta upp mig men du har inte lyckats med att fixa till det däruppe. smile.gif
men så kommer jag på att då skulle ju jag vara på samma låga nivå... så jag tiger.
Rossi
En eloge till dig Bettson för din satiriska ådra. Det var riktigt underhållande att läsa ditt senaste inlägg! smile.gif

Men jag håller fortfarande inte med dig. Och det är helt OK att vi har olika åsikter. Jag är lika glad för det!
titti49zon6
CITAT (Hannele @ 15-09-2006, 14:59)

[QUOTE]
Jag äter mycket kött och fisk inte så mycket godis men mycket grädde
LadyG
En fråga om insulinresistens bara:

"Då fettsyror, TNF-alfa och leptin inte kunnat förklara orsaken till insulinresistens har jakten på andra ämnen bildade i fettväv fortsatt. Steppan och medarbetare har nu visat att det nyupptäckta ämnet resistin bildas av fettceller och att det utsöndras i blodet av dessa celler. Det bildas specifikt endast i fettceller. De har också visat att tillförsel av rekombinant resistin till möss försämrar insulinkänsligheten och glukostoleransen. Behandling med antikroppar mot resistin förbättrar insulinkänsligheten och sänker blodsockret hos möss med kostinducerad fetma." Förklaringen till sambandet mellan övervikt och diabetes kanske funnen

I artikeln låter det dock som att fetman orsakar insulinresistensen?
Rossi
CITAT (LadyG @ 15-09-2006, 15:33)

Ja, så har jag också tolkat det när jag har läst andra artiklar i ämnet. Men, vem vet, de lärde de tvista ...
Bettson
CITAT (Rossi @ 15-09-2006, 15:16)
En eloge till dig Bettson för din satiriska ådra. Det var riktigt underhållande att läsa ditt senaste inlägg! smile.gif

Men jag håller fortfarande inte med dig. Och det är helt OK att vi har olika åsikter. Jag är lika glad för det!

Och jag är så ur gängorna så jag borde förmodligen inte skriva alls.

Tangentbordsskydd kanske........ wink.gif
askar
CITAT (Bettson @ 15-09-2006, 15:49)
Och jag är så ur gängorna så jag borde förmodligen inte skriva alls.

Tangentbordsskydd kanske........ wink.gif

Skickar kram wub.gif
Bettson
CITAT (LadyG @ 15-09-2006, 15:33)
En fråga om insulinresistens bara:

"Då fettsyror, TNF-alfa och leptin inte kunnat förklara orsaken till insulinresistens har jakten på andra ämnen bildade i fettväv fortsatt. Steppan och medarbetare har nu visat att det nyupptäckta ämnet resistin bildas av fettceller och att det utsöndras i blodet av dessa celler. Det bildas specifikt endast i fettceller. De har också visat att tillförsel av rekombinant resistin till möss försämrar insulinkänsligheten och glukostoleransen. Behandling med antikroppar mot resistin förbättrar insulinkänsligheten och sänker blodsockret hos möss med kostinducerad fetma." Förklaringen till sambandet mellan övervikt och diabetes kanske funnen

Oh äntligen har den käre proffesorn börjat titta på saken. Det är ju alltid positivt.

Då kanske det som han så hett har sagt inte finns existerar. Sedan så kan man ju alltid diskutera vad som är hönan och vad som är ägget. Har man gått upp pga överkonsumtion av socker eller har man gått upp pga av överkonsumtion av fett. Eller har man gått upp pga av överproduktion av insulin.

Och är det fettcellerna som gör den sk insulinresistensen man behöver mera insulin för att bryta ner samma mängd kolhydrat.

Eller är det kemisk obalans som gör att bukspottkörtelnn är retad släpper ut för mycket insulin och kroppen reagerar med att ropa på mera socker vilket retar till ännu större produktion.

Det finns flera olika teorier om det där. Fast så sent som för några veckor sedan sa ju Rössner i TV att hormonproduktionen inte hade ett skit med övervikt att göra. Man kunde banta på hollonbåtar och joddling.

Fast om gubben ändrar sig.............

Det låter mera som den gamla devisen.

Teori är när man vet allt och ingenting fungerar, praktik är när allt fungerar och ingen vet varför. Resten av talesättet har jag glömt..... i ett tacksamt gömsle.

wink.gif
Hannele
CITAT (Bettson @ 15-09-2006, 16:02)
Och är det fettcellerna som gör den sk insulinresistensen man behöver mera insulin för att bryta ner samma mängd kolhydrat.

Eller är det kemisk obalans som gör att bukspottkörtelnn är retad släpper ut för mycket insulin och kroppen reagerar med att ropa på mera socker vilket retar till ännu större produktion.

Vad har stackars Tina med det att göra?? wacko.gif

Bettson
CITAT (Hannele @ 15-09-2006, 16:51)
CITAT (Bettson @ 15-09-2006, 16:02)

Vad har stackars Tina med det att göra?? wacko.gif

Ber om ursäkt för att jag spårad ur från ämnet. Jag var säkert ensam om det. tongue.gif
Klura
Låter ju som ett jättekul program, ska kolla på reprisen idag.

Kom ni ihåg Jan Boris Möller och hans Här har du ditt kylskåp eller vad det nu hette. Snacka om att trolla fram en måltid av ingenting.

edit:
Här är ditt kylskåp, kanske det var serien hette(?)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon