susa
Jag har en kompost, delvis ärvd delvis nylagd. Vi lägger i gräsklipp, löv, kvistar etc, dvs vanligt trädgårdsavfall. Min fråga är hur mycket näring det blir i den färdiga jorden? En del säger att det blir väldigt starkt och att man måste bland amed annan jord innan man använder den, andra säger att det inte är någon näring alls i denna. Vad gäller?

Tacksam för svar
Susa
Gurkan
Där finns näring men inte speciellt mycket, som blomjord på påse kanske ... eller vad man nu ska jämföra med ... beror såklart på vad som är iblandat och hur gammal komposten är. Däremot är det fantastiskt bra jord och mycket bättre än de torvblandningar man köper i säckar.

Hushållskompost däremot, där man lägger mest matrester och potatisskal m.m. blir betydligt starkare och kan användas som gödsel eller till att göra gödselvatten av. Men även här beror såklart näringsinnehållet på vad man lagt i och hur mycket strömaterial man tillsatt.
susa
tack för svaret. Men jag funderar ändå, gräsklipp som skall vara sån supergödning är ju också soånt som går i, är det bättre att spara den och använda den för sig i färskare form?
Vi har också en varmkompost, dev vil lägger i allt möjligt även köttmatrester, då ska jag alltså vara försiktigare med den jorden och kanske blanda. Kan man göra en enkel test av jorden eller skicka in den för test utan att det kostar skjortan?

Susa
mari_tres
Jag har fått för mig att en övertäckt kompost behåller mer av näringen än en som inte är övertäckt pga att mycket av näringen regnar bort helt enkelt. Kan det stämma??? huh.gif
Eva 33c
CITAT
Men jag funderar ändå, gräsklipp som skall vara sån supergödning är ju också soånt som går i, är det bättre att spara den och använda den för sig i färskare form?
Ja absoulut, om du vill åt näringen i gräsklippet ska du använda det färskt och direkt uppe på jorden intill plantorna du vill gödsla. Det skall inte grävas ner. Man kan enkelt säga att det avger kväve så länge det är grönt. Gräsklipp i större mängder kan tom vara ett problem i komposten då det gärna blir kompakta "kakor" av det.
CITAT
Kan man göra en enkel test av jorden

Man kan göra "krasseprovet" ! Det går ut på att man sår lite krasse (eller något annat som gror fort) om plantorna utvecklas bra är allt OK men om de gulnar strax efter att de kommit upp tyder det på att rötterna blivit brända av för mycket näring i jorden. Jag har aldrig provat utan använder min hushållskompost ändå. Men jag gräver aldrig ner den i jorden utan lägger den uppepå som marktäckning (som man gör med gräsklipp) på etablerade växter och då spelar det inte så stor roll om den är stark för den kommer inte i direktkontakt med rötterna.
Jag tror också som mari_teres att en övertäckt kompost inte lakas ur lika fort på näring som en öppen. Å andra sidan måste man då komma ihåg att vattna den så att den inte torkar istället, för då stannar nedbrytningen av helt.
IceCube
Förresten, varför inte blanda hushållskompost med trädgårdskomposten för att få en lagom kompott?
kerstin z5-6
trädgårdskompost har ett lågt näringsinnehåll , men är bra som jordförbättring och grund til nya rabatter , hushållskompost innehåller betydligt mer-så bladning av dessa är säkert bra
solrosfrö gror i ren kodynga , som är en mild form av gödsel , hönsgödsel är betydligt kvävestarkare och kan bränna rotsystem om det överdoseras
Tobb
Bra förslag med krasseprovet smile.gif Får gåra så med min kompost som det bla är fårdynga i. Hur kvävekänslig är smörgåskrasse mot tex pumpa? unsure.gif
golffoxtrotfive
hallåj kamrater, denna treåd e väl vad jag hittils sett det närmaste jag kommer mitt lilla problem, jag har då ärft en kompost typ trädgårdsavfall på omkring 20-30 KUBIK(jo ni läser rätt) men den verkar rätt död(kan en kompost dö) finns det nått sätt att få min kompost till att börja leva igen?? va kan/bör man göra för att liva upp den?? blomma.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Blanda i färskt grönt avfall som innehåller en hel del kväve typ gräsklipp det brukar sätta fart på komposten.
golffoxtrotfive
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-07-2007, 20:22) *
Blanda i färskt grönt avfall som innehåller en hel del kväve typ gräsklipp det brukar sätta fart på komposten.

de e ju det jag har försökt med, men den verkar inte ta sej iallafall och det e ju himla synd med en sån himla stor massa av kompost som bara väntar på att användas, växer skitdålgt i den, och det e inte bara handhavandefel hoppas jag iallafall
Eva-Helene

CITAT (golffoxtrotfive @ 13-07-2007, 20:20) *
va kan/bör man göra för att liva upp den?? blomma.gif

Det kan vara syrebrist. Pröva att gräva om den helt och hållet.
golffoxtrotfive
CITAT (Eva-Helene @ 13-07-2007, 20:53) *
Det kan vara syrebrist. Pröva att gräva om den helt och hållet.

jag har medelst jordbrukstraktor med pallgafflar rotat runt i hela komposten både förra året och nu iår
Jan Lindgren
Hej!
Troligen är komposten färdig. Den har dåligt näringsinnehåll men förmodligen bra struktur. Kör ut den i trädgården och gödsla den med ett bra fullgödselmedel.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon