CITAT
Men jag funderar ändå, gräsklipp som skall vara sån supergödning är ju också soånt som går i, är det bättre att spara den och använda den för sig i färskare form?
Ja absoulut, om du vill åt näringen i gräsklippet ska du använda det färskt och direkt uppe på jorden intill plantorna du vill gödsla. Det skall inte grävas ner. Man kan enkelt säga att det avger kväve så länge det är grönt. Gräsklipp i större mängder kan tom vara ett problem i komposten då det gärna blir kompakta "kakor" av det.
CITAT
Kan man göra en enkel test av jorden
Man kan göra "krasseprovet" ! Det går ut på att man sår lite krasse (eller något annat som gror fort) om plantorna utvecklas bra är allt OK men om de gulnar strax efter att de kommit upp tyder det på att rötterna blivit brända av för mycket näring i jorden. Jag har aldrig provat utan använder min hushållskompost ändå. Men jag gräver aldrig ner den i jorden utan lägger den uppepå som marktäckning (som man gör med gräsklipp) på etablerade växter och då spelar det inte så stor roll om den är stark för den kommer inte i direktkontakt med rötterna.
Jag tror också som mari_teres att en övertäckt kompost inte lakas ur lika fort på näring som en öppen. Å andra sidan måste man då komma ihåg att vattna den så att den inte torkar istället, för då stannar nedbrytningen av helt.