forget-me-not
Vad kan man bjuda på i stället för tårta?

Tårta blir för mycket, de är för stora. Det kommer bara 3 personer och av en hembakt tårta (den formen jag har, jag bakar botten och allt själv) blir det massor över och jag kan inte äta tårta i flera dagar för att äta upp det som blir över. Eller kan och kan, nog kan jag, men jag bör nog inte.... laugh.gif Köpetårta finns små, men det är inte gott.

Det behöver inte vara tårta. Det behöver inte ens likna tårta. Bara det är gott och att det som blir över går att frysa in.

Tips? Gärna inte alltför avancerat, är ingen mästare i köket nämligen.
LadyG
Du kan ju göra en smårgås tårta?

Jag gillar inte majonäsen så jag använde mjukost (lättvariant) gegga ovanpå och keso mixad slät i mixer som fyllning. Sen vad man klär den med är ju upp till var och en, skivad leverpastej, räkor, gurka, tomat, sallad, kräftstjärtar och så vidare.

Man kan göra bottnarna av vanlig Rasker, men jag tror det finns bröd att köpa som är skivat för det också.
scorpan
Eller varför inte göra en rulltårta?
Eller:
Ibland brukar jag göra muffins, skära loss toppen och gröpa ur lite ur muffinsen, blanda urgröpet med tex fruktcoctail (bär på burk)och sedan toppa med grädde....vill du så sätt på locket löst uppe på.
När man gör denna varianten ska man (enligt mig) inte göra chokladmuffins.....det skär sig mot frukten smakmässigt tycker jag,.

sen kan man om man vill byta ut fruktcoctailen till mandelmassa....då har man nästan semla i muffinsformat wub.gif

testa och lycka till!
Betty
Gör rulltårtsbakelser, (några cm tjock skiva rulltårta med en klick grädde på och några bär eller fruktbitar på toppen), det som inte går åt av rullen kan du ju frysa in. smile.gif
Mia, zon 3
Kladdkaka.... mmmm..... Vill man ha den mer "tårtig" kan man göra något glasyr-liknande, eller bara ringla smält choklad ovanpå. Servera med fruktcocktail som ovan, med/utan vispgrädde, eller med cremefraiche smaksatt med citron/lime och vaniljsocker, eller med färsk frukt (gärna ananas!). En favorit för min del är att smaksätta med en liten skvätt Amaretto antingen i kaksmeten eller i vispgrädde att ha till. Mandelsmaken matchar chokladen perfekt.....
netaave
Äppelkaka och vaniljsås

2 dl ägg och
2 dl socker vispas
2 dl mjöl och
75 gr smält smör tillsätts
läggs i smord form
klyfta äpplen lägg på och "sockerkanela" dom
grädda 200-225 i ca 20 min
Castea
Chokladpaj

Mördeg:

3,5 dl vetemjöl
2 msk socker
100 g smör eller margarin
1 äggula

Fyllning:

100 g valnötter (ca 1,5 dl)
100 g mörk blockchoklad
3 ägg
1 dl strösocker
1,5 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker

Hacka samman och blanda alla ingredienser till mördegen i god tid och lägg i plastpåse i kylen. Ta fram degen någon timme före gräddningen och kläd en pajform, ca 22 cm i diameter, med degen.

Hacka nötter och choklad var för sig (för hand eller i matberedare). Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i sirap, vaniljsocker, nötter och choklad. Häll fyllningen i pajskalet och grädda i nedre delen av ugnen i 200° ca 30 min.

Servera med hallonpuré eller aprikospuré (går att använda färdig barnmatspuré).
Rapchic
på mitt senaste födelsedagskalas så bjöd jag på två fal med frukt upplagt fint....... nåt bra för dom som jag och min pojkvän som INTE gillar tårta
Eva i Skåne
Har du ett bra rulltårtsrecept så gör en sådan och fyll den med chokladgrädde.
I 3dl vispgrädde (eller varför inte 2,5dl milda visp, bara 20% fett sleep.gif ) siktar du ner 1½-2dl florsocker och 1-1½dl kakao. Smaka av till det du tycker är lagom stark och söt chokladsmak. (Man kan fuska med oboy, men jag tycker det är för sött och för lite chokladsmak)
Du kan sikta det i både färdigvispad grädde och ovispad som du sedan vispar, men jag tycker det blir luftigare om man siktar i före vispning. Att sikta är dock viktigt, annars blir det inte alls luftigt.
Bred ut grädden och rulla ihopa rulltårtan.
Denna brukar uppskattas av de flesta. Är lite tårtlik med chokladgrädden, lite lyxigare än en vanlig kaka.
Förvaras i kyl. Lätt att frysa resten och det går att skära en skiva även av den frysta rulltårtan (om du får oväntat besök rolleyes.gif )

Mitt rulltårtsrecept (om du inte har ett eget)

4 ägg, 2 dl socker, 1dl potatismjöl, 1dl vetemjöl, 1tsk bakpulver.

Vispa äggvitor och socker poröst. Tillsätt gulorna. Blanda försiktigt i mjölet.

200grader 8-10min
Alba
Om du vill vara lite bekväm så köp färdig kladdkaka - finns i frysdisken.
Värm i micron och servera med glass.
Supergott.
Dessutom kan du frysa in igen det som blir över.

Åh va sugen jag blir ....mmmmmm rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon