Full version: Beskärning
Chabbe
Hej!

Köpte nyligen ett hus som har två fina höst-äppelträd..

Saken är den att ägaren innan inte har brytt sig om beskära träden och grenarna har skjutit upp riktigt högt samt åt sidorna... så jag undrar När jag kan börja beskära träden och hur mycket ska jag beskära dom?????

Hjälp mig??? sad.gif
Cilla
Hej,
Kika in på Fruktträdtipset så får du förhoppningsvis idéer om vad du vill med trädet och därmed hur du kan beskära.

Eller skicka in bilder på träden tagna från flera håll så får du tips.
monikav
Hej Chabbe,

du kan beskära träden nu. Enligt mig är det bättre än att vänta till vårvintern då trädet behöver sina krafter för att utveckla nya blad och blommor.

Hur mycket man ska ta, det är svårt att säga när jag inte sett träden. Bättre vara försiktig. Se det som ett flerårsprojekt att få träden att växa och åldras vackert.

Börja med att ta bort allt torrt/dött. Gå ifrån och kolla. Ta bort grenar som växer fel, t.ex. inåt i kronan, eller som skaver/korsar andra grenar. Glöm inte gå ifrån och kolla med jämna mellanrum. Gallra/lätta upp bland äldre hängande grenar, gallra bland årsskotten.

Jag brukar eftersträva en balans mellan gamla, medel och yngre grenar. Trädet ska se balanserat och vackert ut. Inne i trädet ska det vara halvskugga, d.v.s. det ska vara luftigt mellan grenarna i kronan.

En annan sak att tänka på är att göra rent verktygen innan du tar dig an nästa träd. Spraya t-sprit på sågen/sekatören och bränn av. Detta för att inte virussjukdomar ska spridas mellan träden.

Är träden dåligt beskurna sedan tidigare och ser ut som kvastskaft (har sett många exempel på det) så rekommenderar jag att du tar det varligt med gallringen av årsskotten. Tar du bort allt leder det till att trädet kommer sätta lika många nya till våren. Bladen behövs ju för att försörja trädet med energi.
monikav
Ett tillägg som jag glömde skriva, jag vet inte hur mycket erfarenhet du har av beskärning, men det är viktigt att du lär dig lägga snitten rätt. Tänk på att grenar och kvistar ska tas av invid en tillväxtpunkt, d.v.s. där det finns ett knoppanalag eller där den förgrenar sig. När du beskär vid en förgrening så tar du av grenen precis utanför grenkragen, grenkragen ska vara oskadad. Läs och kolla i böcker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon