Full version: Jag hade besök igår
Lars-Olof Arvids
Igår kväll, när jag kom hem och skulle kolla min damm, brakade något till en bit därifrån. När jag tittade upp sprang en älg några steg bort, bara kanske 15-20 meter från mig! Jag blev mer förvånad än rädd, och älgen verkade inte alltför skrämd heller. Den gick lugnt och betade i snårskogen ovanför min äng, ca 30 meter från huset, i åtminstone en kvart när jag stod och tittade på den. Det är spännande när det vilda kommer så nära!

Olle
askar
Älgar är ståtliga djur... och visst känns det mäktigt när
man ser dem på så nära håll.
KURT
Man blir otroligt imponerad när man ser en älg röra sig. När jag några ggr försökt följa efter älgar så "flyter" de ju bara fram, oavsett vad det är för terräng.
Mia, zon 3
Det "flöt" två älgar framför min bil igår morse.... På precis lagom avstånd, jag bromsade ordentligt för älgkon, men behövde aldrig bli nervös. Och sedan när jag stod still så kom årskalven efter, så jag fick se båda två på nära håll. Vackra djur - tänk att man bor så att man får se sådana en helt vanlig morgon! wub.gif
Gillan
Tänk, jag har bott här sen okt -98 nu och vissa återkommande saker vänjer man sig så mycket vid, att det bara måste hända igen. Annars är det nåt som är fel wink.gif .

Som tex älgarna och deras årliga " äppelfest ". Det är inte höst förrän de kommer och äter upp alla äpplen som hänger kvar i träden wub.gif .

Jag har ju alltid trott att det där uttrycket att de äter sig " fulla " på frukt, har varit en sägen. Men nähe då. De gör verkligen det. Här kan det ibland vara två älgfamiljer samtidigt. De äter och äter, lägger sig ner för att vila, för att sen resa sig upp och fortsätta äta. Till slut tittar de bara på en, och bryr sig inte ett dugg om vad man gör. Och att de inte längre är vid sina sinnen, det märks hur tydligt sm helst. rolleyes.gif laugh.gif
Lars-Olof Arvids
Härligt! biggrin.gif
Jag har flera vildäppelträd i grannskapet, så det var säkert äpplena på dem som hade lockat fram älgen. Det är nästan så att man börjar längta till vintern, då det är dags att börja mata rådjuren med äpplen. Även då är älgen välkommen! wub.gif Men man ska förstås hålla en viss distans och inte ha som mål att göra djuren tama.

Olle
zaaritha
Usch, nu är det snart älgjakt!
Jag respekterar jägarna--men kan inte fatta--hur man kan skjuta ihjäl vilda djur?.................... wub.gif
malin72
CITAT (zaaritha @ 15-09-2006, 23:16)
Usch, nu är det snart älgjakt!
Jag respekterar jägarna--men kan inte fatta--hur man kan skjuta ihjäl vilda djur?.................... wub.gif

hm nej tänk att se in i bambis ögon och skjuta usch jag ryser sad.gif
amaira
Grattis till mötet, Olle! Det är ett mäktigt djur, denna Skogens Konung, och en glädje att få möta dem wub.gif .

Ja till och med en sådan här raggig och lurvig "liten" årskalv som håller på att växa till sig och som dessutom byter vinterpälsen mot sommar-dito, är en mäktig upplevelse att möta.

Oftast är det ungdjur jag möter i markerna. De riktigt fullvuxna exemplaren har vett nog att hålla sig ur vägen. De har lärt sig. Det finns ju jägare här på Mälaröarna också.

Även om jag tycker det är förskräckligt sorgligt att sådana här vackra djur skjuts, är det nog tyvärr ändå tur. De ökar stort i antal. Några bosätter sig i folks trädgårdar och jagar bort innevånarna in i sina hus. Barnen kan inte gå ut, och inte de vuxna heller. Och några (definitivt flera) "flyter" över vägarna framför bilarna. Kollisioner är vanliga. Gäller både älg och rådjur.

Varje år är jag i Härjedalen några gånger. Besöker Hjärteväns farbror utanför Ytterhogdal. De Vida Skogarna är ljuvliga (fast väldigt "kalhuggna" förstås...) Viltet i Norrland kommer man INTE nära!! Jag får nöja mig med spåren, eller snabba glimtar på lååångt avstånd.

Det är ju i de Norrländska skogarna man kan tycka att man borde finna dem. Varje gång förundras jag över att jag intill Stockholms förorter, där jag bor, får de största naturupplevelserna! Här är viltet vana vid människor!! De flyr inte hals över huvud så fort man kommer närmare än en kilometer (eller inom skottavstånd).
anna_rispan
jag såg en älg i morse. pampiga djur. jag är också fascinerad av hur lätt de rör sig!
Whiskuchi
Min mor får mina fallna äpplen, dem lägger hon ut bakom huset för att locka till sig älgen - sen sitter hon inne, spejar ut och bara njuter av skådespelet tongue.gif
zaaritha
Har ni läst det--att i Skåne finns ej så många älgar att de ska avskjutas?
Jag är emot jakt--överhuvudtaget-- men;det är ju för att jag är djurvän--till 100%.
Lars-Olof Arvids
Jag skulle gissa att det var en fjolåring jag mötte, för det är ju mycket riktigt ungdjuren som är mest orädda. Den hade inga horn. Enligt min hyresvärd finns det även en stor skoveltjur som håller till här - tänk om jag fick se den! Det jagas även i mina marker, men enligt vad jag har hört ska jägarna spara den stora tjuren. Jag har börjat samla äpplen på flera ställen där de växer "vilt" och även lagt ut lite bortanför dammen, även om det mesta ska sparas till vintern. Men som sagt, älgarna får inte bli alltför orädda. I somras kunde vi läsa i lokaltidningen om en ilsken älg som gav sig på folk i ett populärt strövområde utanför Stenungsund. Den gav sig även in i villaträdgårdar och fick till slut skjutas. Annars tycker jag inte att vi har alltför mycket älg här i Bohuslän nu, men det varierar säkert på olika håll.

Olle
CarMa
Här är "mina" älgar, en ko med två årskalvar. En av dom är bakom garaget.
De käkar nerfallna äpplen i villaträdgård mitt i stan.
Det grå i bakgrunden, mellan träden är en ganska trafikerad väg.
Jazza_1
Jag har alltför ofta dessa herrar och damer på besök. Letade i denna tråd om tips på hur man blir av med dom från trädgården men konstaterar att det är inte bara trädgårdsvänner här. Mina bollpilar kommer aldrig mer att leva upp till sina namn efter åtskilliga besök av skogens konung. Här en bild av en av dom.
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=5...azza1&pid=64140
Jazza_1
Trodde bilden skulle komma med i svaret men så var inte fallet. Hur lägger man in den som CarMa gjort?
Susanne i Linköping
Klickar på "BILD"-knappen istället för "LÄNK"-knappen! laugh.gif

Jazza_1
Nej, det funkar inte för mig. Den säger bara att "Fel, du måste ange en url" när jag klickar på bild-knappen. Samma om jag använder Länk-knappen. Jag kopierade adressen och klistrade in den i meddelandet för att få in länken.
malin72
CITAT (Jazza_1 @ 18-02-2007, 21:30)
Nej, det funkar inte för mig. Den säger bara att "Fel, du måste ange en url" när jag klickar på bild-knappen. Samma om jag använder Länk-knappen. Jag kopierade adressen och klistrade in den i meddelandet för att få in länken.

jag har samma sak men det är för att sambon spärrat vissa saker i datan...
kolla om det när den säger du måste ange url kommer upp en lång textrad
högt uppe...om du för musen dit så står det att du kan låsa upp det temporärt klicka på den sen kan du lägga in bild eller länk

hoppas att det var det problemet och att det går nu..för jag blev såååååååå arg när jag helt plötsligt inte kunde lägga in bild wub.gif wub.gif
Jazza_1
Tack, du hade helt rätt och om jag hade haft ögonen öppna så borde jag märkt listen som kom upp. Det är IE7 som har denna funktion inställd så från start. Det gick bra att ändra den för gott via verktyg - internet options -security - custom level och sedan markera enable under "automatic prompting for active-x controls". Då slipper man listen när man lägger in bilder.
malin72
CITAT (Jazza_1 @ 19-02-2007, 08:09)
Tack, du hade helt rätt och om jag hade haft ögonen öppna så borde jag märkt listen som kom upp. Det är IE7 som har denna funktion inställd så från start. Det gick bra att ändra den för gott via verktyg - internet options -security - custom level och sedan markera enable under "automatic prompting for active-x controls". Då slipper man listen när man lägger in bilder.

ja men vad skojj...då kan du börja lägga in bilder mm nu då wub.gif wub.gif smile.gif

jag kikade i ditt album smile.gif jätte fint wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon