Full version: Lökväxt?
tiagirl
Den här växten har Borgholms kommun i alla sina blomlådor och nu hittade jag den även hos min moster som sa att hon köpt den på torget...jag har då aldrig hittat den för att köpa och jag har ändå kollat i flera år nu.
En sa att det var Kirgislök men det har jag ju köpt lökar nu av som heter så och dom ser inte ut så här.
Blir 1,5 m höga dom jag sett och är klarlila, min bild ser nästan rosa ut, och dom är spretiga som sjutton!

Nån som vet?
Helen i Piteå Zon 5
Jag tycker att det ser ut som Jätteverbenan - Verbena bonariensis. /Helen
tiagirl
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 15-09-2006, 09:52)
Jag tycker att det ser ut som Jätteverbenan - Verbena bonariensis. /Helen

Hm... wacko.gif Det verkar du ha rätt i. Sökte på google och det ser ju inte bättre ut. Trodde faktiskt det var nåt alliumsläkte! *lättlurad* smile.gif
Men jag ska nog sparar på fröerna och sätta nästa år för den är ju tjusig!

Tack för svaret!!!
Maria i Helsingborg
De är verkligen jätte-fina! smile.gif
Vet din moster att hon kan gräva upp dem och vinterförvara dem som dahlior?

Jag har samplanterat mina med kronärtskockor och det är supersnyggt!
Helen i Piteå Zon 5
Vill du fröså bör du börja redan i mitten av januari för att hinna rolleyes.gif Fröna är ljusgroende och behöver en till ett par svängar i kylen för att gro. /Helen
tiagirl
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 15-09-2006, 13:32)
Vill du fröså bör du börja redan i mitten av januari för att hinna rolleyes.gif Fröna är ljusgroende och behöver en till ett par svängar i kylen för att gro. /Helen

Jaså? Så man sätter dom, väntar tills dom kommer upp och så in i kylskåpet?? Hur länge då?
Håhåjaja. Jag som gillar fröer som tar sig utan närmre ansträngning! Men såna här ska jag ju ha! smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag frösår mitten/slutet av jan. fröna är som sagt var ljusgroende så jag fuktar jordytan innan jag sätter fröna. Sedan har jag krukan ett par dygn i rumsvärme för att sedan sätta den i kylen ca. 14 dar, tar ut krukan och har det inte börjat gro inom ca. 1v. så åker krukan in i kylen en sväng till ca. 7-10dar, oftast så börjar det gro då krukan kommer ut efter det. Då sätter jag den under växtbelysning och väntar att plantorna ska växa till sig så att dom går att skola om en och en. Jag toppar aldrig Verbenorna, dom grenar sig själv fint rolleyes.gif Du kan få lite frön av mig ifall du mailar mig din adress rolleyes.gif /Helen
tiagirl
Ah... Får nog skriva upp det efter den sen så jag kommer ihåg det. Men det är bra att jag kan så nåt sen efter julen är över och jag inte har nåt att göra!!! smile.gif

Frö har jag. Tror jag. Tack iaf! Har repat några torkade blommor och så några som även blommade men har inte "rensat" dom än men det jag sett ser ut som om det är små små smala avlånga fröer?
Mia, zon 3
Det är jättelätt att ta sticklingar också, det kan man göra nu och försöka spara över vintern. Men bäst är att ha en större planta och övervintra den frostfritt. Ljust eller mörkt. Kolla gärna plantskolorna nu - de brukar vilja sälja ut sina jätteverbenor nu. Jag hittade jättestora fina plantor för 10:- st nyss.
tiagirl
CITAT (Mia @ zon 3,18-09-2006, 07:44)
Det är jättelätt att ta sticklingar också, det kan man göra nu och försöka spara över vintern. Men bäst är att ha en större planta och övervintra den frostfritt. Ljust eller mörkt. Kolla gärna plantskolorna nu - de brukar vilja sälja ut sina jätteverbenor nu. Jag hittade jättestora fina plantor för 10:- st nyss.

Har aldrig sett plantor att köpa innan...ändå har jag ju som sagt haft utkik efter dom sen förra sommaren.
Men nu när jag vet vad den heter kan man ju kolla om det finns "tråk-exemplar" som inte ser ut som den ska!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon