Full version: Purjolök
Maggan zon 6
Kan man frysa in purjolöken utan att förvälla den?
Maggan zon 6
KURT
I princip bör man alltid förvälla grönsaker som skall frysas in. Förvällningen stänger av all biologisk aktivitet . Annars finns det risk att smak och konsitens påverkas negativt. I södra Sverige har man annars har ofta kvar purjolöken ute till långt in på vintern.
Rossi
CITAT (KURT @ 15-09-2006, 10:50)
I södra Sverige har man annars har ofta kvar purjolöken ute till långt in på vintern.

Ja, här kan vi i teorin ha purjon i jorden under hela vintern men den blir väldigt sladdrig och trist efter frosten så det är inte så aptitligt ...
trientalis
Ja, det går bra att frysa rå purjolök. Använd dubbla tjocka fryspåsar, det kan annars lukta och smaka lök av allt i frysen. Lägg helst löken otinad i kokande vatten när du ska använda den.

hälsningar Lena
ingrid fuxwall
Själv finstrimlar jag den och först styckfryser jag den på brickor för att sedan lägga i burkar, fungerar bra.

ingrid
Betty
CITAT (Maggan zon 6 @ 15-09-2006, 09:46)
Kan man frysa in purjolöken utan att förvälla den?
Maggan zon 6

Visst han du det! Så här gör jag: Sköljer och skär i strimlor, sätter strimlorna i fryspåse som jag sen sätter i en tätslutande plastburk, jag använder en stor SIA-glassburk. Ingen styckfrysning är nödvändig. Löken tinar snabbt i rumsvärme utströdd på en skärbräda (om du ska fräsa den i stekpanna) Ska du ha den i soppa eller gryta så tinar den på nolltid direkt i den. smile.gif
andersen
CITAT (Rossi @ 15-09-2006, 11:38)
CITAT (KURT @ 15-09-2006, 10:50)
I södra Sverige har man annars har ofta kvar purjolöken ute till långt in på vintern.

Ja, här kan vi i teorin ha purjon i jorden under hela vintern men den blir väldigt sladdrig och trist efter frosten så det är inte så aptitligt ...

Det har inte jag märkt, jag låter alltid purjon stå kvar ute och äter det sista på våren, det fungerar utmärkt. Bor i stockholms omr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon