Full version: Tenn
kristerh
Har köpt ett tennfat från 1774 som behöver putsas upp, men jag hittar inte något putsmedel till tenn, det finns ju silverputs, koppar o mäsingsputs men som sagt inte till tenn,
någon som har något bra "recept" wink.gif
Margith
Häxan putsmedel fungerar även på tenn.
Har de slutat tillverka den?? unsure.gif
kristerh
CITAT (Margith @ 15-09-2006, 13:08)
Häxan putsmedel fungerar även på tenn.
Har de slutat tillverka den?? unsure.gif

vilket putsmedel menar du? har testat silverputsen men allt "skit" försvann inte
Margith
Den heter bara Häxan. Senaste flaskan inköpt på Ica eller nåt sånt. Det är en påskkärring på etiketten laugh.gif
Ska jag ta en bild av flaskan?? smile.gif
askar
Den här funkar bra på tenn... köpt på ICA el COOP
askar
CITAT (Margith @ 15-09-2006, 13:11)
Den heter bara Häxan. Senaste flaskan inköpt på Ica eller nåt sånt. Det är en påskkärring på etiketten  laugh.gif
Ska jag ta en bild av flaskan??  smile.gif

blev fel
netaave
CITAT (kristerh @ 15-09-2006, 13:03)
Har köpt ett tennfat från 1774 som behöver putsas upp, men jag hittar inte något putsmedel till tenn, det finns ju silverputs, koppar o mäsingsputs men som sagt inte till tenn,
någon som har något bra "recept" wink.gif

Du ska inte putsa ett så gammalt fat om du inte vill förstöra det.
Diska bort smuts och fett försiktigt med vanligt diskmedel och låt sen patinan bli kvar.
kristerh
CITAT (netaave @ 15-09-2006, 13:36)
Du ska inte putsa ett så gammalt fat om du inte vill förstöra det.
Diska bort smuts och fett försiktigt med vanligt diskmedel och låt sen patinan bli kvar.

jag vill inte att den ska se ny ut, men någorlunda fräsch, tänkte ha frukt på den wink.gif fast iofs är det ju snyggare med lite patina som du säger wink.gif
men det är mörka fläckar på den som jag vill få bort och det är inte tennrost, det verkar vara någon annan skitig beläggning.
kanske ska försöka med diskmedel oxså wink.gif
kristerh
CITAT (askar @ 15-09-2006, 13:12)
Den här funkar bra på tenn... köpt på ICA el COOP

Tack för tipset, får köpa det på vägen hem.
Whiskuchi
Ljummet vatten och diskmedel smile.gif
(rekommenderas av antikhandlare). Viktigast är att skydda det från kyla, av det får tennet tennpest.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon