Full version: Surfinia
AnnaH
Hej!
Jag är en glad amatör som behöver hjälp med en (troligtvis ganska dum) fråga.
Det är så att jag har precis köpt en stor och hemskt vacker Surfinina i ampel, och vill förstås kunna sköta om den på bästa sätt så att den förblir lika vacker. Jag har förstått att man skall ta bort blommor när de börjar vissna, så att de inte hinner sätta frö och min fråga är nu: skall man klippa bort hela blomman, inkl "bas", eller räcker det med att man plockar bort den vissna delen (alltså själva blomman) och lämnar kvar den gröna "basen" som sitter fast på grenen?
När man försöker plocka bort en vissen blomma för hand så är det ju bara den delen som lossnar "av sig själv"...
Det blev lite krångligt att förklara hur jag menar, jag hoppas att ni förstår på ett ungefär!
Om det finns någon som är lite mer erfaren än vad jag är som har lust att hjälpa mig att få klarhet i detta så vore jag hemskt tacksam! Även andra skötsel-råd gällande Surfinia emottages tacksamt!
Vänliga hälsningar //Anna
rolleyes.gif
george
Du ska försöka att få bort den gröna basen också annars utvecklas ju fröna ändå, för det är i den gröna basen de sitter.
Ha det
mvh george
lolo
Surfinia vill ha jämn vattning! Den bör inte torka ut men får heller inte stå i vatten! Den trivs bra i såväl sol som halvskugga (mindre vatten krävs). Ett tips är också att ge den förebyggande insektspinnar som stoppas i jorden, därför att bladlöss är tyvärr rätt så förtjust i den. Lycka till med din surfinia!

/Ann-Louise i Umeå smile.gif
AnnaH
Tack snälla ni för tips och svar! laugh.gif
Kram från Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon