Full version: varm eller kall gro
malin72
hur vet man vilka som ska kallgro eller varmgro unsure.gif det kanske står på påsen man köper men om man får frö på annat sett....
är det kylskåp som gäller då???
Helen i Piteå Zon 5
Då jag inte vet testar jag innesådd några veckor, gror inget så ställer jag krukan svalt, +1-+5gr. i några veckor. Så kan man få hålla på några svängar rolleyes.gif. Sen kan man ju ställa frågan på något forum, leta i AoT så-och förökningslistor. Man kan även fundera på var växten växer i sitt ursprung, då kanske man kan lista ut lite från det. Sen tycker jag att man ska skriva anteckningar om hur man har gjort, ifall man måste pröva igen ett annat år, då vet man hur man inte ska göra utan testar en annan metod. Hur än man gör så ska man inte ge upp, förr eller senare lyckas man. rolleyes.gif /Helen
Margith
Det snabbaste och enklaste sättet att få svar på den frågan, det är att fråga här biggrin.gif
Du ska ha väldans konstiga fröer om du inte får svar wub.gif

Jag ser just att Helen i Piteå redan svarat dig, hon är en av dem som med stor sannolikhet kommer att kunna svara dig, om du bara berättar vad du tänker så wub.gif
malin72
det var bara nåt jag funderade över eftersom att jag är sugen på att så smile.gif tack så mycket för svar wub.gif
Ludvig Johansson
Man kan fundera lite så här: När är det mest gynnsamt för fröet att gro ute i det vilda? Tar man t.ex. många vedartade växter i kalla klimat så vore det inte så lyckat om de grodde direkt efter att de trillat från träden. De små groddarna skulle då få utstå en hård vinter direkt, och de flesta skulle duka under. Därför har sådana frön en inbyggd spärr mot att gro utan att varit utsatt för något slags vinter. Vi kan lura fröet att det är vinter genom att stoppa in fröna i kylen, eller så dem på hösten och låta naturen ha sin gång. Sådana fröer gror sedan när det återigen börjar bli varmt, eller om kylan inte är särskilt hård, som i ett kylskåp, i kylskåpet.
Exempel: Magnolia

Växter från klimat med milda fuktiga vintrar och varma somrar, dvs medelhavsklimat, deras fröer gror ofta under den svala årstiden. Dessa fröer vill först ha det varmt, för att sedan gro efter en period av kyla (t.ex. Cistus, Actindia,Acanthus). I vissa fall krävs återkommande växlande perioder av värme och kyla, t.ex. jättelilja Cardiocrinum och Arum. Med många av dessa går det bra med en enda lång kylperiod.

I subtropiska klimat med monsunregn styrs växternas rytm framförallt av när regnen kommer. Många rotstammar som ingefära och kanna vilar under torrperioder, men börjar växa när det finns tillräckligt med fukt. Är betingelserna rätta växer de året om. Många frön från dessa områden behöver rejält med fukt, t.ex. ligga i vatten något dygn och svälla efter att man slipat på skalet, för att sedan gro i ganska hög temperatur 25-30C. För många av fröerna är det bra om dag och nattemperaturen kan variera, t.ex. 30C på dagen och 15C på natten. En del fröer får man vara lite extrem med. Jag har fått kanna frö att gro genom att hälla på kokande vatten 2 ggr. Gör man sånt ska man nog ha några frö extra. Fröer som vill ha det lite varmt: Passiflora, Ricinus, Musa

Det finns många suveräna sidor på internet som ger tips om hur man ska få olika frö att gro. Tyvärr är ju detta information som aldrig nämns i vanliga trädgårdsböcker om de inte handlar om just växtförökning.

För att virra till det finns det frö som är ljusgroende och de som vill ha det mörkt. Tumregeln är att små frön ska sås ljust, dock kan man ta det lite lungt med att ställa frölådan i direkt sol eftersom det kan bli lite väl häftigt med värme för många små groddar. Exempel på ljusgroende är Eucalyptus och Rhododendron.

Slutligen kan man fundera på vad man sår i för nåt. Jag använder sedan något år toapapper i en fryspåse, och det funkar bra tycker jag, men annars är det bra med en lätt sandblandad jord, och underbevattning.

Hur man får olika frö att gro: Rolands Gustavssons frötips

Hoppas detta gav nåt.
malin72
CITAT (Ludvig Johansson @ 15-09-2006, 23:00)

Hoppas detta gav nåt.

tack vilken jätte bra sida synd bara att växterna står på latin inte min starka sida ännu wink.gif
Ludvig Johansson
Det kan kännas lite avigt i början med latinet, men fördelen är ju att övriga världen förstår vad du menar. Tyvärr är den latinska namnsättningen inte helt enhetlig, och för vissa växtslag pågår förändring av namnsättningen.

För att använda Rolands lista kollar du upp det latinska namnet för den växt du vill driva upp, t.ex. Campanula, och sedan slår du i listan. Inte mycket svårare än att använda en reseparlör? Det som är suveränt med latinet är att man kan gå in på utländska diskussionsforum eller fröförsäljare och fatta vad de avser.
kerstin z5-6
har inte Helen sått arten är väl sannorlikheten ganska stor att jag gjort det smile.gif Fråga på smile.gif
Det finns flera sätt .. de varmgroende klarar kyla hur bra som helst .. medan de kalllgroende inte gror utan köldknäpp -Helen s råd är jättebra ! biggrin.gif
Gurkan
CITAT (malin72 @ 15-09-2006, 23:14)
CITAT (Ludvig Johansson @ 15-09-2006, 23:00)

Hoppas detta gav nåt.

tack vilken jätte bra sida synd bara att växterna står på latin inte min starka sida ännu wink.gif

Skriv det vetenskapliga namnet (latinet) i Googel ... så får du garanterat bilder och beskrivningar från jordens alla hörn. Betydligt bättre än att skiva in ett svenskt namn. Om du begränsar din sökning till svenska sidor får du ju också i regel det svenska namnet på det som du söker.
Eva 33c
CITAT
Skriv det vetenskapliga namnet (latinet) i Googel ... så får du garanterat bilder och beskrivningar från jordens alla hörn

Och vet du inte det vetenskapliga namnet, skriv det svenska först. Nästan alltid får man några träffar som innehåller det vetenskapliga också. Sen söker man igen på detta!
Google är bra till allt! rolleyes.gif
kerstin z5-6
och tillslut har de vetenskapliga namnen fastnat ! och det är mycket lättare att veta vad man talar om .. blomnamn på svenska kan vara olika från län till län -rallarros , mjölkört tex ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon