maimiti
15-09-2006, 19:26
I mitt album under rubriken amaryllidaceae finns tre bilder (1-3) på en miniamaryllis. Jag har haft den i 12-13 år och den har aldrig blommat tidigare. Under sommaren stod den ute i rabatten, gömd bakom en rosenbuske, och blev mer eller mindre bortglömd. När jag plockade in den förra veckan upptäckte jag att den hade knoppar.
Blommorna blev inte speciellt snygga eftersom knopparna blivit ganska brända av solen, men det syns att det är en amaryllis iaf. Blommorna ser lite randiga ut på bilderna men det är de inte i verkligheten utan de är helröda. De är ganska små. Klockan är typ 6-7cm i diameter.
maimiti
17-09-2006, 06:25
Är det ingen som vet eller ens vill gissa?
Lägger in klickbara miniatyrbilder här så att man slipper gå in i albumet och leta...

(Klicka på bilderna)
Den var jättefin, men jag har absolut ingen aning om vad det är för sort. Tyvärr.
svårt, nästan omöjligt att försöka få fram namnet, men den är iaf väldigt söt, sköt om den mer!
maimiti
18-09-2006, 16:56
Ja, jag får väl sköta om den bättre i fortsättningen men risken är väl att den inte blommar då eftersom den inte gjort det tidigare när jag pysslat om den

Det hade ju varit kul att veta om det är en äkta art eller en hybrid...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.