malin72
mina svärföräldrar är på väg hem från uruguay snart... nu sitter jag här och vill att dom ska ta med sig lite frön från vackra blommor där nere från...men nu kom jag på att det kanske inte är lagligt hur är det med det unsure.gif unsure.gif
Eva 33c
Frön är OK.
Citat från Tullens hemsida:
"Införsel från länder utanför Europa
Från länder utanför Europa (inklusive Turkiet och Cypern) kan man föra in växtdelar, som t.ex. snittblommor (förutom krysantem, nejlika samt orkidé från Thailand) och frön, samt sådana växtprodukter (t.ex. grönsaker), som inte kräver sundhetscertifikat. Införsel av kruk-, grön- och akvarieväxter samt plantskoleväxter kräver sundhetscertifikat. Införsel av vilda växter (utom frön), värdväxter för päronpest*, jordmaterial och potatis är förbjuden."
malin72
jaaaaaaaaaaaaaaaaaaa oh vad jag vill att dom ska flytta hem snart tongue.gif tongue.gif och ha med sig massa spännande dom har haft förut när dom bodde här en massa vackra växter... men jag var lite osäker vill ju inte att dom ska stoppas i tullen sad.gif wub.gif
Ludvig Johansson
Jag pratade med jordbruksverket för mågot år sedan om införsel av frön från land utanför Europa, och enligt deras "Mr Frö" (vad han nu hette) i Jönköping så finns det restriktioner för vissa fröer och länder. Varför inte ta och ringa och kolla upp det så slipper du obehag, och de svarar gärna på frågor.
malin72
CITAT (Ludvig Johansson @ 15-09-2006, 22:04)
Jag pratade med jordbruksverket för mågot år sedan om införsel av frön från land utanför Europa, och enligt deras "Mr Frö" (vad han nu hette) i Jönköping så finns det restriktioner för vissa fröer och länder. Varför inte ta och ringa och kolla upp det så slipper du obehag, och de svarar gärna på frågor.

ok då måste jag prata med dom om vad dom kan hitta och ta med..måste ju vara bäst med det latinska namnet då...så att det blir rätt blomma menar jag wink.gif
Ludvig Johansson
Mja, jag tror inte det behöver vara jätte pettimetrigt, det handlar nog mest om att begräsna införsel av fridlysta växter och sådana som kan sprida sjukdomar eller som man kan göra knark av.
malin72
CITAT (Ludvig Johansson @ 15-09-2006, 22:20)
Mja, jag tror inte det behöver vara jätte pettimetrigt, det handlar nog mest om att begräsna införsel av fridlysta växter och sådana som kan sprida sjukdomar eller som man kan göra knark av.

aha ok...tack för era svar
Alexander-VG-zon3
som ludvig säger så hadde jag själv inte tat så jätte hår tpå det fröer å sticklinggar hadde jag själv tat . bara man inte tar fridlysta å sånt annat .
så man ska kannks ekolla upp sånt vilka växter som är å inte är
Eva 33c
Jag tror fortfarande att fröer är OK (kanske finns något undantag som Ludvig skrev), men länken jag hade med i mitt förra inlägg gick inte till Svenska Tullverket, utan finska, trots att texten var på svenska. Ursäkta! tongue.gif
Men på Svenska Tullverketssida står ungefär samma sak, att det framförallt är växter det finns restriktioner på.
Där finns också en hänvisning till Jordbruksverketssida. Kanske kan du helt enkelt maila dem din fråga om fröer från Uruguay om du vill vara säker. Med tanke på att du ska be någon annan göra detta för dig så känns det kanske bäst att veta. sleep.gif
malin72
CITAT (Eva 33c @ 15-09-2006, 23:14)
Jag tror fortfarande att fröer är OK (kanske finns något undantag som Ludvig skrev), men länken jag hade med i mitt förra inlägg gick inte till Svenska Tullverket, utan finska, trots att texten var på svenska. Ursäkta! tongue.gif
Men på Svenska Tullverketssida står ungefär samma sak, att det framförallt är växter det finns restriktioner på.
Där finns också en hänvisning till Jordbruksverketssida. Kanske kan du helt enkelt maila dem din fråga om fröer från Uruguay om du vill vara säker. Med tanke på att du ska be någon annan göra detta för dig så känns det kanske bäst att veta. sleep.gif

ja vad smart man kan ju skriva och fråga vilka fröer man INTE får ta det gör ju saken genast mycket lättare...sen kan vi byta fröer med varann tongue.gif tongue.gif
adrian
Det är Bollmark som man ska tala med, jag har haft mycket kontakt med honom i Jönköping i och med att jag importerar växter.
Man ska inte ta med frön om man inte är SÄKER på att dessa tillhör en CITES listad växt.
Gör växten de så kan ALL införsel vara förbjuden och detta innebär att man skulle kunna åka fast.
Chansen kanske är liten, men jag tycker det är FEL samt vill man ta risken att böta flera tusen eller kanske änne värre?

Att ta frön från en art som är på väg att försvinna kan vara att skjuta den sista vilda leoparden, eller ialla fall bidra till att minska den redan utrotade arten.

Men som jag har märkt så är det inte många som verkligen bryr sig om växterna utan bara ser till sitt eget habegär mad.gif

Lagen säger en sak och sen är det upp till våra hjärtan och samvete att göra det slutgiltiga valet.

Vi har EN värld med EN natur och även om jag inte kan påverka detta själv så kan se tillbaka på mina handlingar och känna att jag gjorde vad JAG kunde.
malin72
slälv klart skulle jag inte vilja ha en växt hem som är på väg att dö ut sad.gif för mig så säger det sig själv.... om jag menar en blomma så är det nog mera det som dom har som trädgårds blommor som vi har dom här..... jag hoppas verkligen inte att du nu tar mig för en av dom för jag måste säga att det kändes lite som ett på hopp sad.gif mina svärföräldrar skulle inte ens komma på tanken att ta med sig något som är på väg att dö ut i deras hemland

det som var tidigare ang deras växter var blommor som där var vanliga växter man kanske inte finns i våra trädgårdar tex vackra hibiskus... som att jag skickade med henne min svarta pensee
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon