Full version: Tips ang luktärt
AnnaH
Hej!
Jag och sambon har precis köpt hus, och detta blir den första sommaren med egen trädgård. Underbart, men då vi är totala nybörjare på allt som har med trädgården att göra så är det en hel massa frågor som dyker upp! unsure.gif

Det jag nu skulle vilja ha lite hjälp med är mina förkultiverade luktärter. Jag sådde dem inomhus för en tid sedan och nu har de börjat växa riktigt fint, till min stora glädje... Det är en hög sort (jag minns inte vad den hette), och frågan är nu hur höga de bör bli innan jag planterar om dem i större krukor? Skall man ge dem någonting att klättra på från början? Något tips om vad man kan använda som "mini-spaljé"?

Jag har också planterat låga luktärter (som inte har kommit upp ännu), Bijou tror jag att de heter, hur stora skall de få bli innan jag planterar om dem?

Jag har tänkt att -senare- sätta dem i en stor kruka ute på altanen. De höga mot spaljé, och de låga "vid fötterna", när vågar man plantera ut dem där?

Jättetacksam för svar på mina nybörjar-frågor...

Kram från Anna

rolleyes.gif
sven
Kära Anna,

glöm inte att luktärters rötter trivs inte bra, om jorden är för varm.

Det var viktigaste fel vad balkongodlare gjorde i förra heta sommaren.

Lycka till,

Sven
mynta
Glöm inte av att toppa dem! smile.gif

Omplanteing..? Hmmm, när som, men låt dem inte bli för stora. Jue längre de är desto bökigare & dessutom så kan bomningen bli ngt försenad, om det är så trångt att rötterna lyfter plantan. De flesta plantor ogillar at man är & drar i deras rotsystem.

Lata myntan själv här, brukar så sina luktärtor för krukodling, direkt i den tänkta krukan... laugh.gif

I år så satte jag "Little Cupid" tillsammans med mina "Appleblossom Rosebud-pellisar" & variegerad murgröna, med extra mkt vitt i bladen... Kommer att bli sååå läckert! biggrin.gif wub.gif biggrin.gif
AnnaH
Tack för tipsen! Ska ta och plantera om de höga på en gång!
Visst är det när de har hunnit få två-tre bladpar man skall toppa dem? unsure.gif
Ska man toppa även de låga luktärterna?
//Anna
fiffigafrun
Har ett litet lavendelträd på altanen (uppstammad) som är ca 130 cm hög, kronan är ca 50-60 cm i diameter, planterad direkt i en stor terrakottakruka. Tänkte ev sätta mina luktisar i samma kruka, men tror ni det funkar? Hur ska dom klättra upp för stammen t ex?

Har ni några andra förslag på klätterstöd man kan köpa eller göra själv o hur höga behöver de vara? Hur vill luktisar ha jorden? Fuktig o gödslad eller?
mynta
Jupp, luktärtor tycker om näringsrik jord & de vill inte torka ut för ofta.
Ett snyggt, billigt & lättillverkat stöd är att man sticker ned långa pilslanor i jorden, strax innanför & längsmed hela krukkanten, med så där lagom mellanrum. Sedan tar man & knyter samman alla med ett grovt snöre eller dyl. i toppen á lá tipip... Volia & det är klart! smile.gif
Nina S
Jag har planterat ut mina luktärtor nu, men dom verkar inte trivas allför bra, ve´rkar inte som att rotar sig på sitt nya hem, vad kan jag göra för att dom skall trivas bättre?

Nina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon