malin72
vad jag än köper eller gör så suddas det ut av sol och regn.... vad har ni som håller...vill ju sätta ner vid lökar mm så jag kommer ihåg vad som är vad wink.gif
kerstin z5-6
blyerts fungerar jättebra
scorpan
när jag sätter nytt som jag vet jag kommer glömma bort vad det var, så skriver jag en vanlig lapp med vad det är och sätter sedan en jättebred tejp över alltihopa.(förutsätter att man har en kruka att tejpa fast lappen på wink.gif ) inget av pappret är utanför tejpen......då kan man tom torka av lapptejpen utan att det far av,eller suddas ut!
Och texten bleks heller inte av ljuset.
Så gör iaf jag,för mig funkar det.
malin72
jo men alltså att stoppa ner i jorden jag har testat skyltar i plast i trä papper....när sen våren kommer och jag tittar på lapparna så är dom blanka....
kerstin z5-6
Har du testat halv hård blyertspenna ?Det håller massor av år -medan alla andra bleknar eller regnar bort -etiketterna ska vara de där inplastade pappersvarianterna ohmy.gif smile.gif
Eva 33c
CITAT
blyerts fungerar jättebra

Vad skriver du på Kerstin?
Jag har i år skrivit på gamla persiennlameller. De första jag fick tag på var jättebra, lite sträva och blyertsen fäste direkt. Texten har inte försvunnit trots vattning med spridare osv. Men den andra sorten var liksom blank och det var svårt att skriva med blyerts. Men du använder inte persiennlameller vill jag minnas, utan vad? Även plast kan ju vara mer eller mindre omöjlig att skriva på med blyerts.
Drar man upp en massa plantor är ju åtgången på etiketter dessutom ganska stor så det hela blir lite av en prisfråga också.
Eva 33c
Nu skrev vi visst samtidigt, var köper du dem "inplastade pappersvarianterna "?
cia73
Ett tips är att du tvättar av runda fina stenar, målar namnet med en smal pensel(med typ miranolfärg) och sedan lägger ett lager lack över. Lite annorlunda och smälter bra in med naturen. Om man nu inte råkar ha småbarn som älskar att plocka stenar...
kerstin z5-6
stenar smile.gif ... är helt ok men inte om man sår 200 arter x 25 plant per år smile.gif som ska märkas

Jag har prövat plast i år -de från biltema -texten sitter än, men vi har ju inte haft gott om regn ...
pappers -vi brukar ta H mayers via Lindblomsfrö i storpack -alla ( lökar sambeställer .. men de är dyra .. sad.gif
just nu har jag lameller -till nästa säsong -.. då ska jag minsann så jättelite biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif blink.gif blink.gif blink.gif
Lady Hamilton
Dessa finns lite över allt att köpa i alla regngågens färger, även vita De finns bl.a. att köpa på Granngården Superbra växtskyltar för blyerts skrift
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-09-2006, 16:59)
-till nästa säsong -.. då ska jag minsann så jättelite biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif blink.gif blink.gif blink.gif

wink.gif jo säkert laugh.gif laugh.gif laugh.gif
malin72
jaha men tack för svar då...ska pröva mig fram med tanke på att jag har lite att så nu biggrin.gif biggrin.gif så får man väl sätta lite ute och inne och testa mig fram...tänkte mest på lökarna som kommer, ska ju sättas så fort dom kommer tänkte jag
Anki på Öland
Använder plastskyltarna som är på Hamiltons bild och skriver med blyerts - har hittills hållt i flera år. Sen kan man sudda och återanvända dom också, det är bra!
Anki
polecat
Jag skriver på glasspinnar med en permanent märkpenna, har funkat bra hittills.
I pallkragarna skjuter jag fast dem med häftpistolen.
stina
Jag skriver med permanent märkpenna på aluminiumskyltar som jag köper på Panduro. Skytarna har ett stansat hål så antingen kan man böja till en stålpinne, sticka ner den i jorden och hänga fast skylten eller så kan man hänga fast skylten med ståltråd i växten (så har jag gjort mina rosskyltar).

/Stina
tiagirl
Jag är så snajsig så jag har skrivit ut på datorn och så laminerat lappar.
Mest för jag inte vet vad jag ska ha lamineringsmaskinen till annars... smile.gif

Resultatet av det är att lapparna jag hängt på solrosorna har bleknat ganska mycket(tur jag även skrev upp på en lista vilka arter som fick färg på snöret jag knöt fast lapparna med!!)och dom lapparna jag tryckt ner vid hostorna har hållt färg och skick jättebra. Men då är ju lapparna inne bland bladen.
Dom nya småhostorna jag köpt har jag vänt lappen mot solen så jag får ju böja på dom.

Annars har jag miljoner små vita märkstickor eller va dom ehter som jag köpt på Tradera; dock har jag slutat använda dom för texten försvann. Men nu vet jag ju att det är blyerts man ska skriva med!!! Bra!!! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon