Full version: VAD är detta ?
gmats
Nån som kan komma med en gissning på vad detta är ?

Två kvarlevor från vårens hetsodling då ungefär allt som det fanns frön av planterades..
trodde från böjan att det var en citron, men icke...

lyckero
Kan det vara en passionsfrukt?
Lyckero
gmats
Inte alls omöjligt. sådana frön planterades kommer jag ihåg nu..
Tack
Big Gardener
Visst är det en Passionsfrukt, Passiflora edulis. Bladen hos frösådder kan varriera ganska kraftigt i djupflikighet.
gmats
Skönt då har vi rett ut detta.
Och kan nån komma med några särskilda tips hur jag ska göra med dessa ?
Big Gardener
Så här gör jag: Ge dem vars en stor kruka samt några pinnar eller en ställning att klänga på. Sätt dem soligt och varmt på sommaren, gärna i ett uterum, skyddad uteplats eller växthus under sommaren. Förvara dem svalt och ljust men frostfritt under vintern.

Mina är inte särskilt kräsna vad gäller vatten och näring. Jag brukar plantera om dem varje år och klippa in rötterna och ge dem osmocote (långtidsverkande gödselmedel). De frodas bra men har tyvärr inte hunnit blomma på ett tag eftersom jag har tvingats klippa in dem ganska kraftigt pga av två flyttar.
gmats
Detta är ju första gången för mig då med dessa.
men under sommaren har dom stått i växthuset... bland citronerna då eftersom jag trodde det var såna från början unsure.gif

Planterade om dom nu och klippte ner rötterna lite för att dom skulle få plats i innekrukor.
Har ingen som helst tillgång till svale så jag får hoppas att dom som citronerna står ut med att bo innomhus under sommaren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon