Vill gärna slippa att börja från frön nästa år igen! Ska man ta en stickling bara eller kan man ha den i lägenhets temperatur som den är?
myrtille
16-09-2006, 18:26
Jag är inte rätt person att svara eftersom jag börjar på ny kula varje år, men det skrevs om det i en annan tråd. Kolla en bit ner på den här sidan (sidan tre i vad göra med cayenne-peppar):
http://www.odla.nu/forums/index.php?s=7d74...7&t=47932&st=30
Jag odlar chili för första året och jag har tänkt ta in mina innan frosten. Den ena ska jag ha i rumstemperatur och den andra i förrådet i 5-10 grader. Jag hoppas att det kommer att räcka med ljuset från fönsterna. Mina plantor är ca 120 cm höga och 90cm i diameter, så jag kommer antagligen att klippa ner dem lite. De är fulla med chilisar och jag hoppas kunna skörda chili hela året.
Jag har tagit 3 sticklingar också för säkerhets skull!
Du kan ta in den som de är och ha den i rumstemperatur om du ställer den i söderfönster eller ger den extraljus (en lysrörslampa eller lågenergilampa är bäst, vanliga glödlampor blir för varma).
Det finns en förhöjd risk för spinnkvalster om du har torr luft inne. Även bladlöss kan angripa chiliplantor som står inne. Håll koll efter ohyra och bekämpa ohyran på en gång om du upptäcker nån.