Full version: Dahlior
Kathy
Jag har läst någonstanns om att om man vill att Dahlior ska övervintra så ska man gräva upp plantorna och ta hand om rotknölarna?

Stämmer det?

Om det gör det, hur ska man förvara rotknölarna i så fall? Mörkt och torrt?
Gåsis
Japp, man kan ta upp knölarna tom från frösådda dahlior. Mörkt och torrt är bra, somliga lägger dem i vermikulit. Jag brukar torka mina i pannrummet och sen bara låta dom ligga öppet.

/Åsa
Ciczi
Mina dahlior åker upp och in i källaren när frosten börjar komma krypande. Jag förvarar dem i en låda med sand i botten.

mvh Ciczi
Kajsa
Och jag förvarar mina i svarta sopsäckar som jag har öppen upptill, jag skakar aldrig av jorden utan ställer hela klumpen i säcken, ingen knöl har någonsin ruttnat, dom skrumpnar inte så hårt så här. Har dom mörkt på garagegolvet + 3-5 grader
Kathy
Tack för era tips, både här och via pm.
Jag har bett mannen gräva upp Dahliorna vid stugan och ta med sig hem ikväll, så att de får övervintra här hemma istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon