Hej Zaaritha!
Hade helt missat den här tråden, brukar inte handla så mycket om "mina" djur här (minigrisar och ankor) så därför är jag inte inne så mycket i den här avdelningen
Jodå, vi har två minigrisar, Tindra och Tojje. En gylta och en kastrat.
Det går utmärkt att ha dem i ladugården. De behöver värmelampa men det såg jag att du hade. På dagarna ska de helst få komma ut i en liten hage.
Våra minigrisar bor ute på dagarna, vi har ingen ladugård så de har en innerdel i förrådet i garaget istället där de kan gå ut och in som de vill, i anslutning till det har de en utegård som de är i hela dagarna. På vintern ligger de mest inne, gillar inte när det är kallt och snö. I deras innerdel har vi + 15 grader på vintern men de klarar när det ligger runt nollan, helst inte minusgrader. Att våra har så varmt beror på att de bor inne i huset på kvällar och nätter och då vill vi inte har för stor skillnad på värme.
Våra minigrisar får Lantmännens suggfoder Klara 130 som basfoder och sen får de t.ex. äpplen, tomater, gurka, sallad, knäckebröd, ja det mesta äter de. Det är dock lag på att man inte får ge animaliska produkter till grisar.
Kom ihåg att du måste anmäla innehav till Jordbruksverket. 1-2 ggr om året ska de ha spruta mot rödsjuka. Våra får 1 gång om året eftersom de inte är utegrisar och inte bökar i jorden så mycket.
Mer om minigrisar, rödsjuka och mycket annat kan du läsa om
här och
här (våran uppfödares hemsida).
Vi tycker minigrisar är underbara husdjur, väldigt roliga och sociala. Förväxla dem dock inte med hundar och katter, en gris är en gris och ska behandlas därefter :-D Hör gärna av dig om du undrar mer eller vänd dig till SMGS eller vår uppfödare Eva, hon är väldigt duktig.
Lycka till!