Gossen Ruda
26-05-2003, 17:56
Har idag gjort en liten rekogniseringstur. Började på fd PB-plantor i Sisjön numera Plantagen. Fick lust att försöka vrida tiden tillbaka. Jämfört med för något år sen är synen beklämmande. Perennavdelningen är bara en bråkdel av vad den var. Små fjuttiga plantor som dock ser ut att vara i god kondition. Billigt, men storleken har också en viss betydelse. Tror att floxen kostade 20 kr men så hade en del bara en stängel. Få växter i blom. Inte så många sorter att välja mellan. Dom flesta i likadana plastkrukor med en etikett med bild. Fast bara med symboler, ingen svensk text utan bara latinet. Troligen nån EU-standard för etiketterna kommer från Holland. Kanske växterna också. Det fanns en del större etiketter med svensk text men inte för alla växterna. Svensk text förresten! Dom var inte tillverkade i Sverige i alla fall. Den enda ljuspunkten var att leta stavfel. Några exempel: Europeiks Hasselört, Stranddrift, Förgätmig, Sortblommigt Nattljus, Slöjbracka osv.
Plantagen i Tagene är ungefär i samma standard vet jag sen tidigare. Möjligen lite mer perenner. Men Plantagen kan nog inte räkna med mig som stadig kund.
Vidare till Isacssons i Rävekärr. Lite dyrare men större exemplar. Inte mycket att välja mellan men det verkade utplockat . Måndag kanske inte är den bästa undersökningsdagen.
Slutpunkten blev Sävedalens plantskola. Lite rörigt men annars skapliga exemplar. Också där lite dålig sortering fast det blev lite köpt. Testar med en palmlilja bl.a. i någorlunda storlek för 90 kr. Plantagen hade också men det liknade mest grässtrån. Kollade inte ens priset där.
Kan väl hoppas på att det dyker upp någon driftig person i området som skapar en välsorterad trädgårdsbutik för den som inte gillar enkelriktningen i Plantagens sortiment. Och ser till att Plantagen inte kan köpa upp företaget.
Ingrid på Västkusten
27-05-2003, 06:15
Och när Du ändå var i Rävekärr - varöfr inte svänga neråt Lindome och så Eskilsby där Peter öppnat plantskola?
Bara samlingsväxter och häftigheter :-)
Hälsar Ingrid
PS Själv skall jag undersöka Säro som jag fortfarande inte kommit till!
Ingrid, VAR har Peter (vem är Peter, förresten???) öppnat en platskola!!????? Berätta mer, gärna med adress etc. så man hittar dit!
Hannele
27-05-2003, 09:36
Kvisljungbyns Plantskola på Grönsakstorget har
bra kvalité på sina perenner (ca 150 olika), kryddor och sommarblommor.
Kvisljungeby hade förr öppet i själva plantskolan också, synd att det inte är så längre, för vem orkar åka till stan för att köpa plantor...
Helen, zon II
27-05-2003, 09:54
Var, mer exakt, ligger Sävedalens plantskola?
Hannele
27-05-2003, 09:58
Kvisljungebyn Plantskola i Björlanda fick tillökning i familjen!
Kanske dom har öppet igen på Hisingen...?
Visst tar det emot att lämna Hisingen och handka på Grönsakstorget.
Ingrid på Västkusten
27-05-2003, 10:12
Sylvia det är ju Alpin 2003 nu till helgen och han är välan en av visningsträdgårdarna va?
Peter i fd Örkelljunga :-D är det ju givetvis - kolla i sista TAG-bladet ;-)
Hälsar Ingrid
Caroline
27-05-2003, 17:49
CITAT (Helen @ zon II,27-05-2003, 10:54)
Var, mer exakt, ligger Sävedalens plantskola?
Kör E20 mot Stockholm, kör av vid avfarten mot Partille C, men sväng höger direkt efter avfarten, så att du "åker tillbaka" parallellt med motorvägen. Efter några hundra meter svänger du vänster, Det finns en stor skylt om jag inte minns fel!
Gossen Ruda
27-05-2003, 19:57
Skall bara göra en liten komplettering. Var ute på Tagene och där var lite bättre nu. Hygglig sortering och större exemplar, men det kanske beror på att försäljningen inte gått så bra och plantorna hunnit växa till.

En del var beskurna till och med.
Beträffande Sävedalens plantskola så finns det mycket riktigt en skylt vid gamla landsvägen.
OBS, det är skillnad på olika Plantagen-butiker också.
Plantagen (fd BP-plantor) i Kållered har ett stort sortiment, mycket bättre än Plantagen i Mölndal.
Ingrid på Västkusten
28-05-2003, 15:37
Har inte undersökt Plantagen i Fässberg i år men i fjol var den rättså ok.
Grannfrun rapporterae dock att det var annorlunda i år bl a inredningsbiten.
I Kållered slogs jag av hur fattig den blivit jämfört med när den var BP-plantor. Om den nu är bättre än Fässberg, vilka avgrunder har vi nu hamnat i?
Suckar Ingrid
Farbror Ragnar
28-05-2003, 20:58
Plantskolan i Landvetter är mitt förslag. Bra kvalitet och stort sortiment. Måste vara det bästa i Göteborgsområdet. Dit åker jag helst när jag passerar Göteborg. Kolla i telefonkatalogen var exakt. Det ligger vid motorvägen på vänster sida om man kommer från Gbg hållet men ta av i god tid innan.
PS! Ni från västkusten som passerar Stockholm och vill ha bra inspiration. Kolla Zetas i närheten av Kungens kurva på Gamla södertäljevägen. Inspiration, välskött och kvalité. här jagar man inte främst lågpris.
Lycka till
Nästa år kan jag jubilera. Undrar om jag får någon present? Då har jag jag varit trogen kund hos Trädgårdsforum i Landvetter i 20 år.
Bra sortement, bra kvalitet och en underbar service.
Men i går blev jag liten besviken. Köpte krukodlade rosor men de var av dumma av rötterna inte odlade specielt länge i krukan. Blev jag måhända lite lurad. Jag skall ta upp det med trädgårdsmästaren. Om de inte skärper sig blir det kanske inget jubileum!!!!
Tusan också. Jag glömde förhandsvisningen. Därav slank felstavningen igenom. Ursäkta.
CITAT (uno @ 30-05-2003, 09:50)
Men i går blev jag liten besviken. Köpte krukodlade rosor men de var av dumma av rötterna inte odlade specielt länge i krukan. Blev jag måhända lite lurad. Jag skall ta upp det med trädgårdsmästaren. Om de inte skärper sig blir det kanske inget jubileum!!!!

Ibland planterar de barrotade rosor i kruka för att de inte ska torka i väntan på att någon köper dem. De borde i mitt tycke upplysa om den saken och inte sälja dom som krukodlade, men det gör de ju inte.
Om man vill vara säker på att plantan är krukodlad, borde man göra så som Inger P gjorde i Gröna Rum för ngn vecka sedan, d v s skaka los jordklumpen ur krukan o kolla! Men det är väl för fräckt, tror jag...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.