Om ett par veckor, närmare bestämt veckan innan midsommar går flytten för mig och min man till ett eget hus med en trädgård! Jag kan knappt vänta tills jag får börja gräva i jorden. Är trädgårdsintresserad, men inte så kunnig ännu.
Trädgården är på 1300 kvm, med en stor solig del, en halvskuggig (under en jättestor ek) och så norrsidan som är skuggig och gränsar till ett skogsområde med barr och lövskog. Jorden är gaska lerig. Ligger i norra Stockholm, zon 2-3 enligt husägaren. På framsidan av huset i solen finns tre fina drivhusbänkar. Tomten är schaktad förra året, gräsmatta är sådd och växer fint, men ännu finns ingen rabatt anlagd.
Det är nämligen så att husets förra ägare lovat att vi får åka dit i helgen och plantera eller så hur mycket vi vill. Nu funderar jag över ett par saker och skulle bli så glad över lite tips och råd:
Skulle gärna vilja få lite blommor nu i sommar. Ska jag vänta tills vi flyttar in
och så dem? Vilka sorter kan jag så? Eller ska jag förodla dem hemma och i sådana fall hur?
Har ni några tankar kring en liten köksträdgård? När kan man så rädisor, sallad, kryddor m.m? Ska jag förodla hemma?
Jag tycker pioner är så fina. När ska de planteras?
Är det nu på sommaren som rosbuskar ska sättas?
Hur skulle ni tänka om ni fick tillgång till en sådan trädgård som min omkring midsommar?
Är jättetacksam för alla tankar, idéer och tips från er som är mer kunnniga än jag.
Med vänlig hälsning Malin