dalarna
Om ett par veckor, närmare bestämt veckan innan midsommar går flytten för mig och min man till ett eget hus med en trädgård! Jag kan knappt vänta tills jag får börja gräva i jorden. Är trädgårdsintresserad, men inte så kunnig ännu.
Trädgården är på 1300 kvm, med en stor solig del, en halvskuggig (under en jättestor ek) och så norrsidan som är skuggig och gränsar till ett skogsområde med barr och lövskog. Jorden är gaska lerig. Ligger i norra Stockholm, zon 2-3 enligt husägaren. På framsidan av huset i solen finns tre fina drivhusbänkar. Tomten är schaktad förra året, gräsmatta är sådd och växer fint, men ännu finns ingen rabatt anlagd.
Det är nämligen så att husets förra ägare lovat att vi får åka dit i helgen och plantera eller så hur mycket vi vill. Nu funderar jag över ett par saker och skulle bli så glad över lite tips och råd:

Skulle gärna vilja få lite blommor nu i sommar. Ska jag vänta tills vi flyttar in
och så dem? Vilka sorter kan jag så? Eller ska jag förodla dem hemma och i sådana fall hur?

Har ni några tankar kring en liten köksträdgård? När kan man så rädisor, sallad, kryddor m.m? Ska jag förodla hemma?

Jag tycker pioner är så fina. När ska de planteras?

Är det nu på sommaren som rosbuskar ska sättas?

Hur skulle ni tänka om ni fick tillgång till en sådan trädgård som min omkring midsommar?

Är jättetacksam för alla tankar, idéer och tips från er som är mer kunnniga än jag.
Med vänlig hälsning Malin
Louise i Göteborg
Så här skulle jag (nog) göra.

Åk dit i helgen och så i drivbänkarna. Enkla saker.
Både ätbart som sallad, ruccola, dill och en köpt låda persiljeplantor (dom är det sent att så nu). Har du gott om plats, och vill ha mycket att äta, kanske fler köpta lådor tex brocoli. Spara plats för en sqashplanta senare?

Ettåriga direktsådda blommor som ringblom, krasse, klint eller vad du hittar i fröhyllan. Även här finns en heldel i köpta lådor som aster och lejongap.

Att så inne själv när man håller på och flyttar och packar tycker jag verkar onödigt ambitiöst.

Du har tur som har dom här bänkarna att avreagera dig på. Ägna sen sommaren att planera var rabatterna och buskagen skall vara. Det är så mycket lättare att göra detta på plats och så lätt att förhasta sig. Markera dina tänkta rabatter men snören och pinnar, buskar med större pinnar etc. Flytta runt och känn.
Fast det är klart om du VET att här vill vi ha en häck, här skall trädet stå...så kan du göra det nu också.

Pioner skall planteras på hösten.

Krukodlade rosor kan du plantera när du vill, barrotade vår och höst. För sent nu.
Ella
När man precis har flyttat till hus ska man inte börja plantera och sånt direkt! Man får ha is i magen och bara gå runt och titta i sin trädgård! Oftast så dyker det upp positiva överraskningar under det året som man annars kanske hade förstört om man hade börjat gräva runt.

Nä försökd att ha is i magen tills nästa år, när du sett vilka vårlökar som växer var.

Kanska kan du pynta i lite krukor och korgar och sånt så länge och drivbänkarna förståss
Sylvia
Både Louise och Ella har kommit med mycket kloka råd, så ha inte för bråttom. Men vill du ha lite blomfägring redan i sommar så kan du ju alltid skaffa några rejälä krukor och plantera köpta sommarplantor i dom att ha på uteplatsen och ge lite blomsterglädge under tiden du planerar? Och vid midsommar börjar de flesta plantskolorna rea både perenner, buskar och sommarblommor så då kanske du kan göra fynd utan att behöva ruinera dig.
Hannele
Grattis! Låna eller köp Trädgårdens rum av Christel Kvant och Heidi Palmgren:

http://www.odla.nu/arkiv/rec/rec_20.shtml

Lätt att smådutta, svårt att se helheten.
AnnaH
Hej Malin!
GRATTIS till hus och trädgård!! Jag sitter i precis samma situation själv; har precis köpt hus med trädgård på 2300 kvm, och skall också flytta veckan före midsommar laugh.gif
Vi har varit ute vid "vårt" hus flera gånger i veckan och klippt gräs, gallrat bort sly och rensat ogräs. Säljarna har inte bott där på ca ett år och tomten är minst sagt vildvuxen...
Jag vet själv hur otålig man blir -jag vill ha en jättefin trädgård full med blommande perenner, buskar och träd NUUUU! ohmy.gif

Är total nybörjare på allt som har med trädgård att göra, men tycker att det är så KUL och försöker lära mig!
Det här är vad jag har tänkt mig första sommaren:

Jag har satsat på att köpa ganska många stora krukor och amplar att ha fulla med sommarblommor på altanen, på det sättet får man ju ganska mycket blommor nästan på en gång!
Har även frösått en del sommarblommor hemma på fönsterbrädan -med varierande resultat...

Har också tänkt att köpa en del perenner, och kanske ett par buskar, i år. Det är ju så kul att "komma igång"... Tänkte dock vänta tills vi har flyttat ut, så är det lättare att hålla koll på vattning och ogräs!

Ett STORT lycka till! laugh.gif

Kram från Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon