Monica R
Jag har drivit upp mina pellisar från frön och de är riktigt stora och blommar massor. Kan jag övervintra dem i matkällaren eller bör de vara äldre då. Är det bättre att jag ställer dem i garaget där det är ca 15° och inget fönster, det är de ända rummen jag har att förvara dem? Hur mycket vatten behöver de matkällaren resp. garaget? Vad jag har förstått är det alltid bäst att klippa ner dom på våren, stämmer det?
Margith
Jag vet att det är många med mig som tycker att det är lättare att rota pelargonsticklingar på hösten och de måste få stå varmt och ljust under vintern. Alla andra pelargoner kan mycket väl överleva mörker och kyla smile.gif

15 grader och inget ljus tycker inte jag låter som nån riktigt bra idé, matkällaren låter säkrare. Jag gissar att temperaturen ligger runt 5 grader där?
Garaget skulle också kunna vara bra, men då måste du få dit nån lampa.
Det finns en tumregel om vattningen som säger att du ska vattna lika många gånger som temperaturen i rummet du övervintrar dem.

Klipper gör jag bara om jag måste för att få en fin växt, då gör jag det på våren. På hösten klipper jag om jag måste för att få plats med dem
biggrin.gif
Monica R
Tack för ditt svar! Räknas mina som sticklingar fast de är jätte stora med mycket blommor? Är inte så duktig på det där.
Skulle du välja ljus och lite varmt eller? Jag har ett förråd med ett fönster men det går inte att ställa dem i fönstret eftersom det inte finns någon fönsterbräda, i så fall får jag fixa något att ställa dom på. Det enklaste vore att ha dom i matkällaren, men vågar jag?
scorpan
Hej Monica, hoppas det är ok att jag ställer en fråga jag med om pellisar...

Margith:du sa att det är lättare att rota pellisar nu, men hur gör man? mina vill inte med!de blir bara mjuka i skaftet....gör jag fel?! Tack.
Margith
Tyvärr finns det ingen patent-lösning på vinterförvaring av pelargoner.
Man måste helt enkelt prova sig fram utifrån de möjligheter man har.

Jag har de flesta av mina i tvättstugan smile.gif temperaturen pendlar mellan 16 och 35 grader (beroende på hur mycket jag kör torktumlaren) och det fungerar riktigt bra. Men jag har lysrör i mängder, ljuset från ett fönster räcker inte under vintern.

Nej Monica R, jag kallar inte dina pelargoner för sticklingar.

Scorpan, jag sa att JAG tycker att det är lättare att rota på hösten smile.gif Det finns nog många som absolut inte håller med mig.
Mjuka i skaftet kan nog bero på många olika saker.
För kallt, för blött, mådde moderplantan bra?
Jag rotar i såjord, temperatur i rummet ca 25 grader och vattnar bara underifrån.
Var det nån hjälp?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tar alltid sticklinger i slutet av augusti, senast i början av September. Än så länge ser alla friska ut.

Tar ofta torvbriketter, men ibland också vanligt blomjord.

Elisabeth
Monica R
Jag har lite brist om utrymme och jag har en trälåda som jag tänkte sätta ner dom i (utan kruka) och fylla på med gammal jord......eller är det dumt tro? Jag förstår att man får prova sig fram men kanske är det någon som provat och vet att det går/inte går.. Tack alla hjälpsamma!
Eva i Skåne
Det går nog bra med en trälåda i matkällaren.
Om du tar dem ur krukorna och packar ihopa tätt så tror jag inte du behöver fylla på med mer jord. De kommer ju inte växa nåt ändå.
Det som slår mig är bara att du ska komma ihåg att märka dem om det är olika sorter.
Man kommer ALDRIG ihåg till våren även om det så bara rör sig om två olika sleep.gif
Micke32
CITAT (Margith @ 18-09-2006, 08:23)
Mjuka i skaftet kan nog bero på många olika saker.
För kallt, för blött, mådde moderplantan bra?
Jag rotar i såjord, temperatur i rummet ca 25 grader och vattnar bara underifrån.
Var det nån hjälp?

Så du Vattnar bara underifrån, hmm kan ju vara bra att testa även om de flesta nu verkar klara sig ändå, bara nån som får röta men det är ju ganska vanligt. Får hem lysrör nästa vecka, ska beställa från jula orkar inte krångla mer med lysrör, drömmer snart om dom biggrin.gif Hoppas 4 st räcker:)
stina
Jag har en liten pelargonsamling för första gången i år och jag tankte ta in dom och sköta dom som vanliga krukväxter under vintern. Är det fel? blink.gif
Sollan
CITAT (stina @ 23-09-2006, 18:48)
Jag har en liten pelargonsamling för första gången i år och jag tankte ta in dom och sköta dom som vanliga krukväxter under vintern. Är det fel? blink.gif

Nej, det är inte fel. Värmen från elementen och brist på ljus gör dock att de tenderar att bli rangliga och allmänt tufsiga bara. Kan du sänka/stänga av värmen i något fönster, så mår de bättre. Ju varmare dess mer ljus behöver de. Men pellisar är tåliga krabater, de hämtar sig snabbt på våren.
stina
CITAT (Sollan @ 23-09-2006, 20:51)
CITAT (stina @ 23-09-2006, 18:48)
Jag har en liten pelargonsamling för första gången i år och jag tankte ta in dom och sköta dom som vanliga krukväxter under vintern. Är det fel?  :blink:

Nej, det är inte fel. Värmen från elementen och brist på ljus gör dock att de tenderar att bli rangliga och allmänt tufsiga bara. Kan du sänka/stänga av värmen i något fönster, så mår de bättre. Ju varmare dess mer ljus behöver de. Men pellisar är tåliga krabater, de hämtar sig snabbt på våren.

Tack för svar! Då vet jag var de ska få bo - i gästrummet. Där kan jag stänga av elementet och det är det ljusaste fönstret vi har. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon