akagebeck
Hej!
Jag har köpt frön igen....!!! rolleyes.gif

Hoppade på erbjudandet från Impecta häromveckan med 10 olika sorter som passar för höstsådd.

De har alla odlingsanvisning 4, 4B eller 4D enligt Impectas instruktioner.
Eftersom det är första gången jag ger mig på höstsådd undrar jag hur man gör...

Är det alltså dags nu eller ska man vänta ett tag (bor i zon II)?

Funkar det att så i de små fyrkantiga 4x4cm platskrukorna och ställa ut på balkongen i tråg eller är det bättre med större krukor eller balkonglådor? unsure.gif

Hur funkar det med vattning under höst-vinter? Ska man vakta så det inte torkar ut eller lämnar man dem åt sitt öde tills våren kommer? unsure.gif

Hur gör ni??
kerstin z5-6
Höstsår aldrig , vintersår däremot -har du tänkt att de ska gro , först i vår -är det bättre hursom haver, att vänta tills det är nattfrost varje natt -då behöver du varken fundera på vattning eller annat -
Truntetorp
Jag köpte också detta paket. Jag har inte höstsått förut men tänkte ge det en chans så jag har sått i små krukor och täckt fröerna med vermekulit.
När kylen kommer tänkte jag "bädda" ner småkrukorna i jordbäddar i växthuset med fiberduk över. Jag bor i zon 1 och tror att detta ska fungera.För säkerhets skull har jag bara planterat halva frömängden, så kör jag som vanligt till våren och ser vilket som fungerar bäst.
kerstin z5-6
Risken med att så redan nu är att det gror .De små kan då få svårt att överleva , men i z1 borde det kanske gå i vilket fall smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon