Karrolina
Förra helgen var det fint väder och jag ägnade timmar åt att gräva ner MASSOR av blomsterlökar i rabatterna.

I morse när jag tittade ut såg jag konstiga gropar i rabatterna. När jag gick ut såg jag att det var uppgrävt och länsat på alla ställen som jag hade satt krokuslökar på! ohmy.gif Det måste ju vara rådjuren. Jag visste inte att dom var så begärliga.. Jag märkte i våras att några st av blommorna blev uppätna men ca 100 krokuslökar! Dom måste haft släktkalas...

Så nu ska jag åka och köpa pärlhyasinter istållet, för det gillar dom väl inte va?

Jag blev väldigt snopen faktiskt... blink.gif
olgak
Vad tråkigt för dig! Här äter tyvärr rådjuren pärlhyacinter också. Men inte scilla eller vårstjärna! (Inte hittills i alla fall.)
Eva 33c
Fast "våra" rådjur är mest intresserade av lökarna när de börjat växa på våren, de har aldrig grävt upp nyplanterade lökar utan gröna skott på. Nu är ju rådjur helt obegripliga djur när det gäller trädgård så inget är väl omöjligt. Ser du spår efter deras klövar i jorden är ju saken klar annars skulle jag gissa på något "sork-liknande". smile.gif
Karrolina
NEEEJ!!! Inte sork... Jag är livrädd för sorkar. Vad dom gör med trädgården alltså. Och så har jag just anlagt en stor perenn rabatt.. Och planterat 5 träd. Så då kommer dom väl pajja alltihopa.

För det verkar kanske troligare med sork än rådjur för jag trodde också att rådjuren ville ha de späda bladen. Men vi har två katter så jag trodde att vi skulle vara förskonade. Men det är faktiskt några sorkgångar i gräsmattan i den delen av trädgården sen i vintras. Men jag trodde som sagt att katterna skulle jaga bort dom.

Jaha. Så nu får jag byta avdelning till skadedjur och få lite tips där då..

Buhu, stackars mig. Haft hus och trädgård 1 år. Rådjur, sorkar, sniglar, kirskål, kvickrot och åkervinda i massor.

Sånt är livet! wacko.gif
olgak
Köp riktigt mycket allium och plantera nu i höst. På lilla fiskaregatans trädgårdsbutik beställde jag ett storpack allium 'Purple sensation', och det finns ju så många andra snygga allium!! Jag satsar stenhårt på det hos mig i år, men inte för sorken, för det har vi inga vad jag vet, men för att de är så snygga och att rådjuren, som är typ TAMA här och går och betar som de vill INTE äter allium wub.gif ! De säger ju att allium skrämmer bort sorken från rabatterna - att det luktar illa för dem.
Mia, zon 3
CITAT (olgak @ 18-09-2006, 17:06)
De säger ju att allium skrämmer bort sorken från rabatterna - att det luktar illa för dem.

Stämde hemma hos min far, i alla fall. Där var mycket sork i början, men han satte ett gäng Allium (som var nya & ovanliga på den tiden), och nu för tiden finns ingen sork där. Värt ett försök!
Men du tror inte att det är skator eller något annat som varit framme, då? Har ni mullvadar?
Karrolina
Jag tror definitivt på sork för idag hade katten tagit en! smile.gif Duktig pojke!

Jag har satt en massa allium och pingstliljor och dom har dom inte rört. Men jag älskar krokus... Hoppas katten fortsätter såhär så kanske det kommer upp några krokusar i vår iallafall!
Annika i Korsholm, Finland
Kanske det skulle fungera att sätta krokuslökarna i en bur av nät? Jag använde 9mm stora maskor på nät som jag satte runt äppelträdens rötter för att sorkarna inte skulle äta upp dem. Vet ju inte med säkerhet om det har haft någon effekt men träden står i alla fall kvar. Man kan kanske ha större maskor för vattensork är ju rätt stora.

Jag har krokusarna både i en rabatt som är långt från skog och ängar och i en rabatt där jag blandat dem med allium. Så har jag förstås också katter som försöker hålla bort sorkarna och gör det rätt bra. De får tyvärr inte alla.

Grannen har väldiga problem med sork i år. De verkar söka sig från en liten sjö upp längs ett dike till hans tomt. Han har provat på allt möjligt. Skrämmare, surströmming... Nu skulle han prova med råttfälla med låda ovanpå så att andra djur inte slipper dit.
kristerh
CITAT (Karrolina @ 17-09-2006, 19:30)
Det måste ju vara rådjuren. Jag visste inte att dom var så begärliga.. Jag märkte i våras att några st av blommorna blev uppätna men ca 100 krokuslökar! Dom måste haft släktkalas...

om det är rådjuren så har de nog lämnat "fotspår" i jorden kolla om du hittar något. ser ut som två snedställda streck eller som ett v
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon