Full version: Fler humle?
tiagirl
Köpte två plantor i våras för det skulle täcka en ful byggnad vid garaget men det räckte ju inte men växte på rejält, mer än jag trodde!!

Men hur får jag fler?? Vill gärna ha på motsatta sidan så det "möts" sas på taket och på sidorna.
KURT
Humle brukar inte bli så stor det första året, men kan bli betydligt större sedan. Man kan föröka genom att dela av en bit med rötter, avläggare eller sticklingar, de båda senare metoderna bör man nog försöka med i början av sommaren.
Truntetorp
Var bor du ? Jag har Humle som ogräs så bor du nära Kungsbacka-kom och gräv !!!
tiagirl
CITAT (KURT @ 18-09-2006, 08:48)
Humle brukar inte bli så stor det första året, men kan bli betydligt större sedan. Man kan föröka genom att dela av en bit med rötter, avläggare eller sticklingar, de båda senare metoderna bör man nog försöka med i början av sommaren.

ohmy.gif wacko.gif Inte så stor första året.... Huvva!!! Blir den ÄNNU större så behöver jag nog inte ta några delar från den! *asg*

Kan jag bara "klippa" av rankor och sätta i jord då?
Alla dom där kottarna, det är inte fröer i dom då?
tiagirl
CITAT (Truntetorp @ 18-09-2006, 09:07)
Var bor du ? Jag har Humle som ogräs så bor du nära Kungsbacka-kom och gräv !!!

*skrattar* Småland! smile.gif

Svärmor har klagat på sina också och jag har ju grävt upp där men dom tog sig inte. sad.gif
KURT
CITAT (tiagirl @ 18-09-2006, 09:57)
CITAT (KURT @ 18-09-2006, 08:48)

ohmy.gif wacko.gif Inte så stor första året.... Huvva!!! Blir den ÄNNU större så behöver jag nog inte ta några delar från den! *asg*

Kan jag bara "klippa" av rankor och sätta i jord då?
Alla dom där kottarna, det är inte fröer i dom då?

Finns det frö så kan man naturligtvis så, men dels tar det längre tid, dessutom får man då 50% honplantor och 50% hanplantor. Snabbast och säkrast är det att gräva av en bit av en existerande planta, sticklingar kan man också ta, men eftersom den inte har några direkt vedartade delar så är det nog bättre att ta sticklingar på försommaren, man kan även göra avläggare på försommaren.
Anki på Öland
Min humle har då spridit säg själv utan min hjälp! smile.gif
Anki
kerstin z5-6
iiiik ... vänta ett par säsonger innan du förökar ,,smile.gif
Detta är två små plantor
tiagirl
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-09-2006, 19:45)
iiiik ... vänta ett par säsonger innan du förökar ,,smile.gif
Detta är två små plantor

*gulp* Ehm.... ohmy.gif
Med dom generna min visar upp så behöver jag nog kanske inte föröka...

Men, ska man riva bort det som dör sen eller ska jag låta det sitta kvar? Kanske funkar som klätterhjälp men jag hade nog tänkt fixa lite snyggare klätteranordning till nästa år.
Trädgårdsamatören
Min växer alldeles förträffligt även om man klipper ned "det gamla". Vän av ordning kan tycka att det ser prydligare ut också. Jag instämmer med de övriga, den växer så att det knakar. Lycka till.
zynk
Jag planterade humle förra året. Det var dock guldhumle "aureum" tror jag det heter. Ser väldigt fin ut på bild men har bara blivit tanig o ca 1,2 meter. Valde nog fel sort o kanske lite för mager jord. Ska prova med avläggare i vår. Tack för tipset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon