Sidor: 1, 2
LadyG
Det finns gott om valbara kvinnor, Margot Wallström, Wanja Lundby-Wedin, Ulrika Messing, Mona Sahlin, Carin Jämtin, Nalin Pekgul.

Det vore väl fräscht med en kvinna vid rodret nästa år?

Visst finns det manliga alternativ också, men är vi inte lite trötta på gubbifieringen av den politiska arenan nu? tongue.gif
Hannele
Ja, nu kanske de får en chans, Göran har hållit tillbaka alla starka duktiga kvinnor.
Gillan
Jag skulle rösta på Margot om jag finge vara med och bestämma. Sen har hon ju tyvärr sagt att hon inte ställer upp. Hörde på radion i morse att hon
kanske skulle kunna ändra sig nu när hennes barn har växt till sig lite.

Över huvud taget vore det bra om det kunde bli en kvinna den här gången, Sen är ju det viktigaste att det det blir en kompetent person
som får den posten. smile.gif

edit: fattar inte vad som händer med radbrytningarna?
Kat
Jag skulle helst se Mona, eller möjligen Ulrika Messing (för att hon är härifrån). Men Mona säger ju att hon inte gör en sådan sak igen.
Fast nej säger ju alla, till att börja med...
LadyG
Jag skulle nog också satsa på Margot. hennes erfarenhet av utrikespolitiskt arbete gör henne till en bra kandidat till en eventuell statsministerpost också. (Vaddå tänka långsiktigt? laugh.gif )

Men varför hon skulle lämna Bryssel förstår jag inte. Hög lön, lågt medietryck och tjusigt kontor mitt i smeten. Men än är inte sista ordet sag, hon kanske ändrar sig?

Mona har sin storhetstid bakom sig, för många konstiga kvitton, dåligt hanterat kreditkort och en Toblerone för mycket gör henne inte till en ministerkandidat längre. Förtroendet för henne är skadat, frågan är om det kan repareras.

Ulrika är ung, kanske för ung för att ha hunnit skaffa sig alla kontakter inom partiet som krävs för att kunna ta över. Fast ska man bryta trender kan man lika gärna bryta ålderstrenden såväl som könstrenden, eller hur?

Wanja vägrar, men så länge Persson sitter kvar och partiet inte diskuterat saken inbördes så är nog det den rätta strategin också. Hon är en erfaren politiskt debattör, men det är osäkert om hon har partiet med sig.

De andra är ganska okända för mig.

Och det var dagens lekmannaanalys biggrin.gif
Kathy
1. Margot Wallström
2. Thomas Bodström
3. Carin Jämtin
4. Wanja Lundby-Wedin

Inte Mona Sahlin och inte heller Nalin Pekgul.
birgitek
CITAT (LadyG @ 18-09-2006, 10:25)
Men varför hon skulle lämna Bryssel förstår jag inte. Hög lön, lågt medietryck och tjusigt kontor mitt i smeten. Men än är inte sista ordet sag, hon kanske ändrar sig?

Hon måste väl lämna sin post som kommisionär, hon sitter på socialdemokratiskt mandat och kommer att ersättas med någon från alliansen ( Om hon inte byter parti förstås, hennes värderingar ligger ju väldigt nära Alliansens) Och ja, hon skulle säkert kunna bli en bra partiledare och ev statsminister.
Om jag vore socialdemokratisk partistrateg skulle jag kunna tänka mej att Bodström skulle vara ett bra val, kunnig med stor karisma och en ganska mjuk framtoning.
Birgit Ek
LadyG
CITAT (birgitek @ 18-09-2006, 11:44)
CITAT (LadyG @ 18-09-2006, 10:25)

Hon måste väl lämna sin post som kommisionär, hon sitter på socialdemokratiskt mandat och kommer att ersättas med någon från alliansen ( Om hon inte byter parti förstås, hennes värderingar ligger ju väldigt nära Alliansens) Och ja, hon skulle säkert kunna bli en bra partiledare och ev statsminister.
Om jag vore socialdemokratisk partistrateg skulle jag kunna tänka mej att Bodström skulle vara ett bra val, kunnig med stor karisma och en ganska mjuk framtoning.
Birgit Ek

Nej, hon är precis som alla andra eu-kommissionärer vald på 5 år. Sedan november 2004 är Margot Wallström EU-kommissionens förste vice ordförande, närmast under José Manuel Barroso. Hon kan altså sitta kvar till 2009.
Kathy
Såg att DN hade en undersökning om vem man ville se som näste partiledare hos sossarna.

Såhär ser resultatat ut just nu:

Mona Sahlin 7% (1603)
Margot Wallström 37% (8527)
Pär Nuder 3% (763)
Thomas Bodström 16% (3626)
Ulrika Messing 4% (907)
Leif Pagrotsky 7% (1690)
Wanja Lundby-Wedin 4% (852)
Thomas Östros 1% (332)
Någon annan 11% (2495)
Ingen åsikt 10% (2219)
LadyG
Hellre Margot än Thomas-arna imho biggrin.gif

Undrar om hon skulle kunna tänka sig att satsa på att leda sossarna och chansa på den inrikespolitiska arenan? Hon måste ju lämna kommissionen 2009 och valet är inte förrän 2010 så hon lär nog inte bli omvald dit (M har nog egna planer för den platsen). Som partiledare för S kan hon däremot bli kvar lääääänge, om hon sköter sina kort rätt. Hon skulle t om kunna bli landets första kvinnliga statsminister.
Kat
Problemet med Margot är ju att hon inte sitter i riksdagen.
Magdis
Jag hoppas på en kvinna! smile.gif Sörjer nåt fruktansvärt att det inte kan bli Anna Lindh. sad.gif sad.gif
Alba
Jag tror moderaterna vunnit mycket på Reinfeldts mjuka framtoning. Många röstar efter person.

Därför tror även jag att Bodström skulle ha samma effekt. Kan nog behövas nu för S.

Margot Wallström är en bra kandidat. Saklig, säker, kunnig .
En mjuk framtoning.

De hårda självsäkra ledarnas tid är förbi.
kristerh
Tror att wanja skulle vara bäst för sossarna wink.gif en kunnig kvinna som är lugn o sansad,
fast jag kanske inte får uttala mig eftersom jag inte är sosse wink.gif unsure.gif
Pirum
Klart du får uttala dig, däremot är det ju i slutändan socialdemokraternas väljare som beslutar. Men man kan ju fundera på om du menar allvar med att Wanja skulle vara bäst för sossarna biggrin.gif Jag är skeptuell...tror hennes LO-ledarskap blir en black om foten om inte annat.
LadyG
CITAT (Pirum @ 18-09-2006, 13:46)
Klart du får uttala dig, däremot är det ju i slutändan socialdemokraternas väljare som beslutar. Men man kan ju fundera på om du menar allvar med att Wanja skulle vara bäst för sossarna biggrin.gif Jag är skeptuell...tror hennes LO-ledarskap blir en black om foten om inte annat.

Det skulle vara väldigt enkelt att utnyttja argumentet "klart du håller LO om ryggen, som gammal LO-bas" mot henne. Fast hon är slipad nog att kunna ta sina egna fighter, så hon skulle nog klara sig bra. Frågan är om det vore bra för partiet däremot.
kristerh
CITAT (Pirum @ 18-09-2006, 12:46)
Men man kan ju fundera på om du menar allvar med att Wanja skulle vara bäst för sossarna biggrin.gif

Jag menar allvar, tycker att hon verkar väldigt kunnig, inte brusar upp vid obekväma frågor. Margoth vore nog det bästa men hon lär inte lämna sitt bryssel.
askar
Margot Wallström smile.gif
Pirum
Hon (Wanja) är säkerligen kunnig, men, jag tror inte LO är rätt trappstege till statsministerposten. Jag tror dessutom att S partitoppar nog vill välja en person rätt långt till höger i Socialdemokratin, för att inte ge bort fler väljare till mitten, då passar Wallström bättre in, om hon nu vill alltså.
Sen säger jag som alla andra, med Anna Lindh redo att ta över rodret hade Persson kunna pensionera sig tidigare.
birgitek
CITAT (kristerh @ 18-09-2006, 12:50)
Men man kan ju fundera på om du menar allvar med att Wanja skulle vara bäst för sossarna  :D

Jag menar allvar, tycker att hon verkar väldigt kunnig, inte brusar upp vid obekväma frågor. Margoth vore nog det bästa men hon lär inte lämna sitt bryssel.

Jag tycker Wanja företräder samma förlegade pampkultur som GP.
Birgit Ek
LadyG
CITAT (askar @ 18-09-2006, 13:53)
Margot Wallström smile.gif

Helt omöjligt låter det ju inte helt plötsligt:

"EU-kommissionens vice ordförande Margot Wallström är hetast som ny s-ledare. Och hon säger sig vara hedrad över att röster väcks för att hon ska kandidera som ny partiledare för socialdemokraterna.

– Men jag tycker att det är för tidigt att dagen efter valet diskutera den frågan, säger Margot Wallström i en telefonintervju med TT. Jag kan bara upprepa vad jag sagt tidigare, jag är hedrad av att människor visar intresse för mig."
Aftonbladet text-tv
Publicerad: 2006-09-18

Hoppet lever mao smile.gif
anna_rispan
ja jag tror att de absolut kan skaka fram en duktig o kompetent kvinna till partiledarposten.

förnyelse är bra o behövligt.

för alla!
Liselotte i zon 3
Scrollan .

Jag har precis likadan lista som din biggrin.gif .

Nu får vi välan se vad som händer dessa fyra år.

Liselotte i zon 3
Kathy
CITAT (Liselotte i zon 3 @ 18-09-2006, 13:52)
Scrollan .

Jag har precis likadan lista som din biggrin.gif .

laugh.gif biggrin.gif
Vilket sammanträffande. wub.gif
Kan det ha att göra med namnet? rolleyes.gif
Kat
Klart du får uttala dig, däremot är det ju i slutändan socialdemokraternas väljare som beslutar.

Inte det ens. Det är Socialdemokraternas medlemmar som bestämmer.
pejori
Margot Wallström, Thomas Bodström eller Leif Padgr...nånting smile.gif smile.gif smile.gif
netaave
Ulrika Messing, för att jag är lite lokalpatriot.
Margot hade kanske varit lika bra, men hon är ju tydligen inte aktuell.
andersen
Wanja Lundby-Wedin och det är för att hon har rätta värderingarna, hon kommer ju ifrån fackföreningsrörelsen.
hav
CITAT (andersen @ 18-09-2006, 16:20)
Wanja Lundby-Wedin och det är för att hon har rätta värderingarna, hon kommer ju ifrån fackföreningsrörelsen.

Ja, hon är väl nästan motsatsen till Margot Wallström. Om Margot skulle leda (s) skulle jag kunna tänka mig att rösta på det partiet för första gången i mitt liv. Hon har en fantastisk förmåga att lyssna, sammanfatta och presentera idéer med ett engagerat lugn. Hennes utlandserfarenheter vore toppen för utvecklingen av partiet. Att hon kallas Madame Naiv i Tyskland behöver inte innebära att hon inte gjort framgångar i den tuffa EU-världen. Däremot är hon kanske inte en visionär ledartyp...

Eftersom jag inte är sosse skulle jag annars lite elakt föreslå Marita Ulvskog!
laugh.gif
Liselotte i zon 3
Scrollan....naturligtvis har det med vårt fina namn att göra. wub.gif biggrin.gif

Liselotte i zon 3
Kathy
CITAT (Liselotte i zon 3 @ 18-09-2006, 18:21)
Scrollan....naturligtvis har det med vårt fina namn att göra. wub.gif biggrin.gif

Liselotte i zon 3

laugh.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif
forget-me-not
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 18-09-2006, 11:42)
Jag hoppas på en kvinna!  :) Sörjer nåt fruktansvärt att det inte kan bli Anna Lindh.  :(  :(

Samma här. Hon hade varit perfekt. Jag gillade henne. sad.gif
askar
Vanja Lundby-Wedin som statsminister... skulle innebära katastrof
för S.
Hon är alldeles för mycket lik GP... Någon som minns Kommunalstrejken?
Gossen Ruda
Den här tråden luktar något jag inte riktigt kan med, kvotering!!!!! mad.gif

Efterträdaren skall vara en karismatisk och dynamisk person, en person som kan vända utvecklingen i partiet. Sen om det är en man eller kvinna kan kvitta. Bara för att det aldrig varit en kvinnlig partiordförande för S tidigare finns det ingen anledning att kräva det nu. Att det sen kanske skulle vara bra är en annan sak men ingen kvotering. Varannan damernas som ibland förs fram i olika sammanhang är löjligt. Rätt person på rätt plats, utan könsdiskriminering.
Eva i Skåne
Margot Wallström har jag hållit på långt innan detta med Perssons avgång kom upp.
Jag tycker inte heller det ska vara en kvinna bara för att det är dags. Givetvis ska det handla om bäste man/kvinna

men vem f...n har kommit på att Tomas Bodström skulle vara en lämplig kandidat? unsure.gif wink.gif
cic
CITAT (Gossen Ruda @ 18-09-2006, 21:27)

Efterträdaren skall vara en karismatisk och dynamisk person, en person som kan vända utvecklingen i partiet. Sen om det är en man eller kvinna kan kvitta. Bara för att det aldrig varit en kvinnlig partiordförande för S tidigare finns det ingen anledning att kräva det nu. Att det sen kanske skulle vara bra är en annan sak men ingen kvotering. Varannan damernas som ibland förs fram i olika sammanhang är löjligt. Rätt person på rätt plats, utan könsdiskriminering.

Är det nån som har sagt nåt om kvotering? Faktum är väl att det inte finns tillräckligt med "kariskatiska och dymaniska" män i topparna av s. Eller vad säger du om GPs egen favorit.. PER NUDER.. rolleyes.gif
askar
CITAT (Eva i Skåne @ 18-09-2006, 21:34)
men vem f...n har kommit på att Tomas Bodström skulle vara en lämplig kandidat? unsure.gif wink.gif

Inte jag laugh.gif
netaave
CITAT (cic @ 18-09-2006, 21:37)

Är det nån som har sagt nåt om kvotering? Faktum är väl att det inte finns tillräckligt med "kariskatiska och dymaniska" män i topparna av s. Eller vad säger du om GPs egen favorit.. PER NUDER.. rolleyes.gif

*ryggar förskräckt tillbaka* Nej!!!!!
Tycker också det borde vara en tjej! Över huvudtaget är det för lite tjejer i politikens topp.
Jag gillar t.ex. Maud Olofsson som "ledartyp" Jag kanske inte alltid sympatiserar med hennes åsikter men sympatiserar desto mer med hennes "typ" go, glad och trevlig med rejält med skinn på näsan. Fler sådana åt folket.
Magdis
Eller vad säger du om GPs egen favorit.. PER NUDER.. rolleyes.gif

*Kräääääks*
Eva i Skåne

blink.gif huh.gif Ja, det är väl en med (icke-)karisma om någon unsure.gif

Med såna namnförslag är det inte svårt att föredra de kvinnliga namnförslagen sleep.gif
Gossen Ruda

Ordet har inte sagts men väl andemeningen, dags för en kvinna. Nuder? Tja, om 10 år eller så. Kan väl kommentera en del andra namn dom bubblat upp till ytan.

Bodström? Kanske, men lite tråkig.

Jämtin? Hmmm, vem är det?

Wallström? Ja varför inte men frågan är om hon vill eller kan lämna Bryssel?

Vanja? Nja, ingen politiker.

Messing? För blek.

Mona? Jag säger bara, toblerone. Den historien kommer att förfölja henne till graven.

Pagrotsky? Bevare mig väl!

Hmm, ingen kvar!!!!!

Ett eget förslag, talmannen Björn von Sydow. Han får säkert sparken nu av borgarna.
*rolf*
CITAT (Kat @ 18-09-2006, 14:52)
Klart du får uttala dig, däremot är det ju i slutändan socialdemokraternas väljare som beslutar.

Inte det ens. Det är Socialdemokraternas medlemmar som bestämmer.

Inte ens det.
Det blir den extrainkallade kongressen med ombud som röstar fram den nye ordföranden.
Eva i Skåne
CITAT (netaave @ 18-09-2006, 21:43)
Jag gillar t.ex. Maud Olofsson som "ledartyp" Jag kanske inte alltid sympatiserar med hennes åsikter men sympatiserar desto mer med hennes "typ" go, glad och trevlig med rejält med skinn på näsan. Fler sådana åt folket.

För min del tycker jag hon verkar vara en riktig ragata. Det där "glada och trevliga" lär nog männen i alliansen (f.d alliansen, ska det kanske vara nu)få känna av ganska snart. För mig känns det inte alls äkta, tror hon blir svår att kompromissa med unsure.gif
netaave
CITAT (Eva i Skåne @ 18-09-2006, 21:49)

För min del tycker jag hon verkar vara en riktig ragata. Det där "glada och trevliga" lär nog männen i alliansen (f.d alliansen, ska det kanske vara nu)få känna av ganska snart. För mig känns det inte alls äkta, tror hon blir svår att kompromissa med unsure.gif

Ja där ser man vad åsikter kan gå isär!
Hannele

För min del tycker jag hon verkar vara en riktig ragata.

Hon ska väl ändå inte efterträda Göran Persson?? unsure.gif
Reserv
Hur kan man asociera en ledartyp som ...: go, glad, och trevlig??? blink.gif Tycker det vore fasen så mycket bättre om en ledartyp hade lite innanför pannbenet och kände solidaritet med folket....fast solidariteten står juh inte så högt upp på somligas lista wacko.gif
Gossen Ruda

Jo, undrar hur många lager skinn det finns på den näsan? Eftersom centern gick framåt i valet och är större än dom andra stödpartierna vill hon säkert ta för sig. Jag har ju förutspått att det kommer att bli en kollisionsregering. laugh.gif
netaave
CITAT (Reserv @ 18-09-2006, 21:53)
Hur kan man asociera en ledartyp som ...: go, glad, och trevlig??? blink.gif Tycker det vore fasen så mycket bättre om en ledartyp hade lite innanför pannbenet och kände solidaritet med folket....fast solidariteten står juh inte så högt upp på somligas lista wacko.gif

*suck*
Vad är det för fel på "go, glad och trevlig" så länge man kan det man gör?
askar
Men herreguuud ohmy.gif
Maud Olofsson är ju Centerns partiledare... Inte sossarnas =
In te aktuell i listan över tänkbara som efterträdare till GP.
netaave
CITAT (askar @ 18-09-2006, 22:04)
Men herreguuud ohmy.gif
Maud Olofsson är ju Centerns partiledare... Inte sossarnas =
In te aktuell i listan över tänkbara som efterträdare till GP.

Åh ursäkta! Det var jag som "tänkte iväg"!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon