pepplonet
Jag är en sådan som inte har en aning om vad som är vad... även tistlar blommar ju vackert!!! rolleyes.gif
Men jag vill ju ändå ha det fint!!! Nu är det så att vår trädgård som är från slutet på 1800 talet ska få en ny avloppsanläggning... vad hur gör jag för att rädda det som räddas kan... (den ska ju lägags där kommunen bestämt... och det är mitt iv alltihop... så vad göra med växterna?
En hel del är ju lökar och sådant men även perenner och annat... som jag inte vet vad det är... så här finns nog en del intressanta växter med... hur gör jag?

ohmy.gif
att gräva upp dem vet jag att jag måste göra men hur ska de sedan förvaras? kan jag gräva ner dem någonannanstans eller är det bättre att vinterförvara dem på något sätt??? och hur gör man det då?

Snälla är det någon som kan hjälpa mig... grävmaskinerna kommer snart!!!

Tack på förhand!!!

Pepplonet
KURT
Finns det bara tillgång till öppen jord (eller sand) så kan man gräva ner dem tillfälligt där under vintern. Tänk bara på att märka dem ordenligt, eller plantera mindre växter tillfälligt i krukor, krukorna kan man också gärna gräva ner under vintern.

När man gräver i trädgårdar KAN man numera använda små maskiner som åstadkommer mycket liten skada, Kräv att kommunen inte kommer med stora maskiner!
mari_tres
När vi grävde om huset förra sommaren så ställde vi alla plantor direkt på gräsmattan tätt intill varandra, och så såg vi till så att alla rotklumpar var täckta med jord. Fungerade jättebra och de verkade trivas, men man får vattna om det blir torrt, det blir ju som en upphöjd rabatt ungefär.
Se bara till att gräva försiktigt om du inte vet var alla lökar sitter någonstans.... Annars kan man få många halva lökar... Inte roligt.
kerstin z5-6
och blir det så sent på året eller är så mycket växter-att du kanske inte hinner få tillbaka dem -du kan ju vilja göra om eller jordförbättra rabatterna ) -så kan de med fördel övervintras i pallkragar -hemmagjorda stora av plank + påsjord -eller köpta
ett lager räcker, grus i botten -
Ställ kragen där du vet att vårsolen inte skiner så starkt
pepplonet
Jättegulligt!!! nu vet jag hur jag ska göra!!! det blir nog lite av varje... en del får nya platser i trädgården och andra får övervintra... och de vi inte vet vad det är får vi väl se som en överraskning...

Vi ska gräva själv... så vi kan vara försiktiga...

på den platsen ska det blir köksträdgård och växthuset ska flyttas dit så det blir inte som förut ändå...

Tack tack tack allihop!!

Från en som nyss upptäckt att det faktiskt är ganksa avkopplande att rensa ogräs... (även om man inte alltid är säker på om det är ogräs eller inte... hihi) laugh.gif unsure.gif
mari_tres
Å välkommen hit ska vi väl säga också =)
Hoppas att du kommer att trivas här!! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon