Full version: vad är det här?
Kat
Vad är det här som jag har i min trädgård där jag varit och grävt om lite?
Det växer som ogräs, men är rätt vackert.
Något som bör sparas eller något som riskerar att ta över hela tomten?

mari_tres
Är det samma växt alltihop? Blommorna tycker jag ser ut som någon typ av Näva, Geranium. Det är tyvärr allt jag kan hjälpa till med för stunden...
Lars-Olof Arvids
Stinknäva (Geranium robertianum). Det sägs att Linné gav den namnet robertianum efter en illa omtyckt lärjunge som hette Robert - han stank så hemst eftersom han aldrig tvättade sig, och stinknävan stank ju också! Om detta är sant vet jag inte (på annat håll har jag hört att namnet fanns före Linnés tid) men hur som helst är stinknävan ett ganska vackert ogräs som sprider sig en del men knappast lär ta över hela tomten.

Olle
Kat
Ja, det är samma sak alltihopa.
De växer, när de börjar blomma, på ett "ihoptrasslat" sätt och har vinröda skälkar.

Blommorna är i storleken av en nagel ungefär.
Kat
Verkligen ingen som vet?

Det ser inte ut som en näva. Bladen är släta, inte ludna. Blommorna är små och rosa.
Höjden är ca20-30 cm
Gåsis
Jag tror oxå det är en stinknäva. Titta på frökapseln, visst ser den ut som på andra nävor?

/Åsa
ewa zon 3
Geranium robertianum tror jag också. Titta i den Den virtuella floran ser det inte ut som din växt?

/Ewa
Kat
Jamen attan!
Jag tror faktiskt ni har rätt.
Det skulle jag aldrig ha gissat!

Ska den få vara kvar eller bör jag slita bort den?
ewa zon 3
+ Verkar täcka marken bra, rätt söta blommor
- Frösår den sig våldsamt?

/Ewa
Kat
Någon som vet det med frösådden?

Jag har inte sett den här tidigare i min trädgård. Den har kommit upp efter ett rejält grävarbete, så jag kan inte svara på hur villigt den sår sig, men jag Gissar på ganska rejält. Frågan är HUR rejält?
Fie
Visst är de fina! Jag har haft en del i min trädgård. Till en början sparade jag dem men varje gång man är där och kommer åt dem så STINKER det, såååå de åkte bort.
Det kanske finns en snarlik släkting till den som bara är fin och täcker???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon