Karrolina
Japp. Någon har ätit upp ca 100 st krokuslökar jag grävde ner förra helgen. Jag trodde först att det var rådjuren för det har vi många här (fast jag har faktiskt inte sett till dom sen i våras så någon kanske har tagit tu med det problemet..)

Fick sen veta att sork var troligare. Vi har två katter så jag trodde att vi skulle slippa sånt. Fast det är lite sorkgångar i gräsmattan där sen i vintras.

Frågan är nu hur jag kan få bort dom. Om det är sork. Kom på all det finns säkert 20 katter i villaområdet här. Verkar inte det konstigt att sorken ändå lever kvar?

Vad kan det annars vara?

Är det sork finns det väl nån slags "oljud på burk" man kan köpa. Men vad tycker katterna om det? tror ni att blodmjöl skulle funka annars?

HJÄLP! blink.gif
frebe893
Vi befinner oss också i krig mot sorken (framförallt vattensork) sedan ett år tillbaka.

Vi har testat lite allt möjligt med följande resultat:
* satt ner en vindsnurra som avger vibrationer ner i marken - funkar bra
* strött ut vedaska vid deras gångar - funkar bra
* trampat ner gångarna - ger dem i alla fall mer jobb
* planterat SORKFRITT (en form av alliumlök) - vi får utvärdera detta till våren
* planterat otroligt många påskliljor kring ömtåliga buskar - vi får utvärdera detta till våren

Ett annat tips jag har fått förutom att sätta ut fällor är att gräva ner flaskor vid ömtåliga växter. När vinden träffar flaskan avger den ett ljud som sorken tydligen inte skall gilla.

När vi byggde nya planteringslådor till köksträdgården satte vi murarnät i botten på dem för att hindra sorken från att komma in i lådorna. Det har funkat bra hittills i år och är övertygad om att sorken inte kommer att komma in i lådorna under vintern heller.

Hoppas att detta ger dig några idéer.
Karrolina
Jag planterade vanliga alliumlökar och har sen dess inte sett några spår av sorkar. Jag vet inte om det var det eller om katterna äntligen har gjort sitt jobb.

Vattensork låter jobbigt. Hoppas era åtgärder funkar och jag ska ha dom i åtanke om vi får problem framöver.

Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon