Mattias_Zon1
18-09-2006, 12:05
Hej!
Jag är väldigt ny inom det har med odling och växter, men intresset har precis blivit väckt så här opassande till vintermörkret så jag funderar på att införskaffa ett par (kanske tre) 36w lysrör för att hänga upp i en hörna av mitt mörka lilla rum. Det enda fönstret som finns tillgängligt är väldigt litet (typ badrumsmodell) och vätter mot norr..
Är det möjligt att få något fint att växa från frö under denna belysningen?
Och vilka växter (om inte alla möjliga) passar bra?
Växter som vore kul att ha på rummet:
Kaktusar och suckulenter
Chili (och annat som man kan ha i maten)
Prydnadsgräs
Tobak
Änglatrumpet/Spikklubba
Alla kommentarer och förslag är välkomna!
Jag har inte mycket erfarenhet av odling under lysrör (mer än som hjälpbelysning), så jag har inget utförligt råd att ge.
Men många av de växter du nämner är extra ljuskrävande (kaktusar, chili) och kanske inte de lättaste att lyckas med om ljuset är begränsat. Förmodligen bättre chanser med till exempel silverkalla, garderobsblomma, aspidistra, saintpaulia (just sp är kända för att trivas under lysrör).
Men man kan ju alltid testa!
kerstin z5-6
20-09-2006, 10:04
det går hur bra som helst -ljuset via fönster -november till mars är helt försumbart -beroende på vilket lysrör du har- ska det vara placerat 10-15 cm över frösådder, dina 36 passar med det avståndet - något längre avstånd om det endast gäller övervintring av exotiska växter.
Lysrören ska vara på i 14-16 tim /dygn
Se mina album frösådd och Vinterträdgård här nedanför
mina perennkullar var till för något år sedan alla uppdragna i mörk källare -fönsterlös , under liknande rör
Blomsterkisen
24-09-2006, 09:03
Det går nog bra.
Själv använder jag främst lysrörslampor (energilampor) som visat sig fungera bra på de flesta växter, från frösådd till vuxna exemplar i mörka hörn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.