Alba
Jag har tänkt köpa frö av Levande Stenar - Lithops.
Är det någon som testat.
Tacksam för lite goda råd för att lyckas bra.
mari_tres
Sått frön och fått fram små plantor, men de har antingen torkat ut som små eller ruttnat. Alltid i samband med att jag har åkt på semester och anlitat blomvattnare... blink.gif Begriper inte hur det går till tongue.gif

Edit: Goda råd bad du om också, ja... Jag hade så/kaktusjord med ett lager sand överst, sedan hade jag plastfolie med hål i över. Vattna underifrån (lite!) och lufta någon gång då och då, även fast det är lufthål i plasten. Tror att jag hade mina sådder över elementet, minns inte riktigt.
manon
CITAT (Alba @ 18-09-2006, 13:44)
Jag har tänkt köpa frö av Levande Stenar - Lithops.
Är det någon som testat.
Tacksam för  lite goda råd för att lyckas bra.

Min erfarenhet av lithops är att de gror snabbt (mellan en till fem dagar är väl ungefär den tid som det har tagit för mina frön att gro) men att de sedan växer låååångsamt.

Jag täckte inte över fröna utan strödde dem bara på jordytan och "tryckte till" lite grann. Mina frön grodde utan undervärme, och trivs bra under ett lysrör under den mörkare årstiden.

Väldränerad jord är viktigt, och precis som mari_tres säger så vill de ha väldigt lite vatten (men när de är små så är de lite mer känsliga för uttorkning så det är viktigt att vattna lite en skvätt då och då).

Detta är bara mina erfarenheter men jag hoppas att de hjälper lite i alla fall. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon