christinek
18-09-2006, 12:52
Min chiliplanta (Early Jalapeno) har efter en trög start i våras äntligen gett mig några röda frukter. Nu undrar jag om jag ska spara plantan till nästa år eller om den inte ger mer, så jag ska slänga den?
Det är en flerårig växt .....
Är den mycket stor och otymplig så kan man antingen klippa ner den, eller chansa på att ta sticklingar från den och försöka rota dessa. Skall den klara vintern inomhus så måste den stå soligt. Men man har en stor fördel om man startar våren med en etablerad planta, den kommer dessutom att ge mera frukt år 2 (om den får näring och sköts bra).
Maria i Helsingborg
18-09-2006, 13:12
JA, är du tokig, inte ska du kasta den!

Som KURT säger - den kommer att belöna dig, flerfallt nästa år!
Early Jalapeño tycker jag inte är värd att övervintra. Framför allt är den väldigt benägen att få ohyra inomhus. Du kan göra ett försök, men släng den om den börjar få spinnkvalster eller löss.
Så tidigt (typ februari) och ställ den varmt och soligt så får du tidigare skörd nästa år. Man kan t.o.m. få två skördar på en sommar om plantan trivs bra.
anna_rispan
18-09-2006, 14:11
är det olika hur mycket chilisar drabbas av ohyra??
alltså olika på olika sorter.
Jag har aldrig sparat mina chiliplantor utan sår nya tidigt varje vår istället. Det är möjligt att de ger mer frukt år två om man har klarat av att övervintra dem men å andra sidan har jag hur mycket överbliven chili som helst varje år så jag behöver definitivt inte mer ...
Mia, zon 3
19-09-2006, 11:42
CITAT (anna_rispan @ 18-09-2006, 15:11)
är det olika hur mycket chilisar drabbas av ohyra??
alltså olika på olika sorter.
Jag tycker det, eller olika arter åtminstone. C. annuum är mycket svårare att övervintra + får mer ohyra inne än t.ex. C. baccatum. Men det finns nog de som har mycket mer erfarenhet av detta än jag.
Ja, det är många som har konstaterat att C. annuum -sorter ofta får mer ohyra än t.ex. chinense eller baccatum. Sen varierar det en del mellan sorterna inom samma art också. Early Jalapeño är en av dom värre av dom som jag har provat. Jag lyckades övervintra en i vintras dock, men den gav bara två frukter i år, jämfört med de nya plantorna som gav 6-7 frukter vardera (ganska liten skörd på alla plantor i år, de fick ingen bra start p.g.a. den kalla våren).
jag håller med om att övervintra en c.annum inte är värt mödan och besvikelsen. så tidigt nästa år istället, redan vid nyår och utnyttja försommarens ljus.
har övervintrat en c.chinense nu i 4 år och den ger fortfarande bra skörd. ska tyvärr göra mig av med den pga sjukdom. när man övervintrar, skaffa en stark lågenergilampa och vattna lite samt se upp med ohyra. sen sköter sig resten själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.