Full version: Sy egna hundkläder
CurlySue
Hej,
vill tipsa om min annons på blocket för er, precis som jag är lite pyssliga och gillar att sy eller sticka

http://www.blocket.se/vi/9438202.htm

Eller gå direkt till min sida:
Ärtans Hundkläder
Berith
Ursäkta, men stackars vovvar. sad.gif

Var går gränsen för vilka djur som man tvingar på kläder? Apor? Hundar och katter? Hästar? unsure.gif
sudden
CITAT (Berith @ 18-09-2006, 15:37)

Var går gränsen för vilka djur som man tvingar på kläder? Apor? Hundar och katter? Hästar? unsure.gif

lite beroende på vad det är för kläder har jag olika meningar om det där..

vissa plagg blir man ju mörkrädd av så som små skor, balettkjolar byxor och liknande rosaskimrande med paljetter i paris hilton-style som ser hemskt obekväma ut för den stackars vovven..

men annars kan kläder vara något väldigt bra. nu i vinter tex är en fleecejacka behövligt för småhundar och hundar med väldigt lite päls.. även jag skulle behöva en snygg jacka till min max men jag kan inte sy så så länge jag inte hittar någon som vill sy något åt mig så får han dras med ett gammalt fult hundtäcke som jag har fått... nackdelen med det täcket är att det bara skyddar ryggen och sidorna.. jag skulle vilja ha en fleecejacka eller liknande som går även under magen och en bit ner på frambenen - typ till strax under armbågarna...

men någon kjol behöver han inte.....

tongue.gif
yenny
CITAT (Berith @ 18-09-2006, 15:37)

Jag tycker nog inte det är synd om hundarna (eller ja man behöver ju inte gå till överdrift med typ. ballettkläder)
Jag ser hellre en varm hund i kläder när det är kallt ute än en liten stackare som fryser så den skakar (då får jag omt i hjärtat)
CurlySue
Det är inga balettkjolar, klänningar eller kostymer jag säljer mönster till, utan värmande,bekväma kläder för de hundar som behöver det.

Mina tjejer (tikar) blir lätt nedkylda pga av sin låga vikt och att de blir fulla med snö, även om det bara är 10 cm på marken, det når ju upp till deras bara magar.
yenny
CITAT (sarah68 @ 18-09-2006, 17:08)
Det är inga balettkjolar, klänningar eller kostymer jag säljer mönster till, utan värmande,bekväma kläder för de hundar som behöver det.

Mina tjejer (tikar) blir lätt nedkylda pga av sin låga vikt och att de blir fulla med snö, även om det bara är 10 cm på marken, det når ju upp till deras bara magar.

Ja jag tycker de ser riktigt varma och mysiga ut wub.gif
Berith
Ok, jag förstår om ni måste klä på hundarna för att dom fryser. (Eller det gör jag egentligen inte, verkar ju som om hundarna hamnat här utan att vara anpassade för vårt klimat. unsure.gif )

Och sen är det väl lite skillnad på täcken för djuren rolleyes.gif och kläder?
CurlySue
Hej igen..
täcken fungerar när man vill skydda hunden från snö eller regn uppifrån.
Medans en overall eller jacka även värmer magen så att den inte blir kall av snö eller blött gräs.
Sen så är ju overall bilden på Ärtan bara en logga...hon går inte runt så...med luvan på, det är bara en rolig detalj .
Anki på Öland
Jag behöver inga kläder till mina hundar men däremot försöker jag göra kläder av mina hundar... tongue.gif

Anki
pejori
CITAT (Anki på Öland @ 18-09-2006, 21:59)
Jag behöver inga kläder till mina hundar men däremot försöker jag göra kläder av mina hundar... tongue.gif

Anki

snygg anki laugh.gif laugh.gif
akta bara så inte hundarna äter upp den laugh.gif laugh.gif
sudden
jag börjar undra om folk läser mina inlägg... huh.gif

sarah68: syr du på beställning oxå?
CurlySue
Ja, jag syr på beställning.
Sylvia1
Vore det inte bättre att köpa en docka så man slapp styra ut jyckarna i förlöjligande kläder?
AnitaO
CITAT (Anki på Öland @ 18-09-2006, 21:59)

Anki

laugh.gif
Reserv
CITAT (Sylvia1 @ 20-09-2006, 22:29)
Vore det inte bättre att köpa en docka så man slapp styra ut jyckarna i förlöjligande kläder?

Långt ifrån alla kläder är förlöjligande, dom flesta är snygga ,sköna och praktiska. Skulle vilja se den kinsesiska nakenhunden här uppe i norrland mitt i smällkalla vintern utan overall blink.gif Dom stackarna som nästan fryser rompen av sig om det är en taskig sommardag. Däremot löjliga ballerinakjolar och liknande kan man avvara rolleyes.gif
pejori
vettiga kläder är inte fel, så länge dom är praktiska och fyller en funktion smile.gif
CurlySue
Sen är det faktiskt olika på olika hundar, min ena tik hatar att ha något på sig, hon fryser hellre..
Medans Smulan min andra tik älskar att ha kläder på sig, tar jag fram ett plagg så står hon på bakbenen och hoppar i iver att få klä på sig....sen struttar hon runt och är jättestolt med kläder på...

Inte ser hon lidande ut?

Medans här ser man åskmolnet ovanför det lilla huvudet

Men Ärtan som hatar att ha kläder på sig, sätter jag bara på i undantagsfall då hon verkligen fryser.
AnitaO
Som flera andra har sagt.
Funktionella kläder/täcken är bra för dom hundar som fryser på vintern.
Om man tänker efter, så har dom ju samma "utrustning" när det 25 grader varmt som 25 grader kallt.
Själva har vi ju både sommarkläder och vinterkläder.
Inte tusan går vi omkring i en ärmlös bomullsblus i januari smile.gif

Sånt här är väl bra grejor kalla vinterdagar:

Sånt här däremot har väl andra syften och är väl tveksamt om man bör utsätta en hund för i mitt tycke:

Sarah:
Vilka sötnosar du har wub.gif
Synd att Ärtan inte gillar sin fina fleecejacka.
Den klär henne smile.gif
CurlySue
Håller helt med det ska vara varma, sköna kläder som följer hunden och inte hindrar.
zaaritha
Fjompigt att "klä ut" stackars hundar!
De är väl inte dockor!............
Usch! mad.gif
Kryddan03
CITAT (zaaritha @ 22-09-2006, 23:37)
Usch! mad.gif

Fjompigt att förmänskliga hundar.
Stackars?
Tror du att hunden lider av eller bryr sig om att det är lite strass på täcket?
Berith
CITAT (Kryddan03 @ 23-09-2006, 01:33)
CITAT (zaaritha @ 22-09-2006, 23:37)
Usch! mad.gif

Stackars?

Jaa det tror jag. Ni som har hundar (eller andra djur), märker inte ni om den är glad eller ledsen eller deppig eller irriterad eller förväntansfull eller generad? Till exempel....

-------------

Vad tror ni att hundarna tycker om det här? Hundmode i Tyskland. rolleyes.gif
AnitaO
CITAT (Kryddan03 @ 23-09-2006, 01:33)
Stackars?

Sannolikt är det så att dom flesta hundar inte "lider" av lite strass på täcket.
Däremot visar det tydligt hundägarens inställning till sitt hundhavande.
Det visar att den personen har hunden som en accesoar och förmodligen inte har mycket insikt i vad en hund är för nåt.
I den aspekten kan jag tycka att det kanske är lämpligare att köpa en handväska eller en läcker hatt i stället tongue.gif

En person som är aktiv hundmänniska och jobbar med sin hund skulle aldrig drömma om att sätta på den ett strasstäcke.
Så mycket vågar jag nog säga. wink.gif
Whiskuchi
CITAT (AnitaGg @ 23-09-2006, 09:26)
En person som är aktiv hundmänniska och jobbar med sin hund skulle aldrig drömma om att sätta på den ett strasstäcke.
Så mycket vågar jag nog säga. wink.gif

En kompis har täcken till sina hundar (en bullterrier och en amstaff). Och är aktiv hundmänniska som till och med jobbar som instruktör i agility. Visserligen har hon ingen strass på täckena, men hon har flera olika utstyrslar, däribland täcken med nitar och dylikt.
Leia

Sådant täcke använde jag till mina boxrar om det var riktigt kallt ute. Skulle däremot aldrig sätta på en hund "förmänskligande kläder".
Dino lär aldrig behöva ett, lapphundar ÄLSKAR att ligga och sova i en snödriva! biggrin.gif
AnitaO
CITAT (Whiskuchi @ 23-09-2006, 09:55)
CITAT (AnitaGg @ 23-09-2006, 09:26)
Så mycket vågar jag nog säga.  ;)

En kompis har täcken till sina hundar (en bullterrier och en amstaff). Och är aktiv hundmänniska som till och med jobbar som instruktör i agility. Visserligen har hon ingen strass på täckena, men hon har flera olika utstyrslar, däribland täcken med nitar och dylikt.

Oh ja! Det är många aktiva hundmänniskor som har täcken till hundarna.
För att dom inte ska ligga och bli kalla och stela.
Lätt att dom drar på sig sträckningar annars när dom börjar arbeta.

Och som du säger .... tror inte hon skulle köpa ett rosa strasstäcke i siden wink.gif
Du förstår ungefär vart jag vill komma?
Berith
För mej är det skillnad på täcke och kläder till hundarna. Blir lite som att sätta på hästarna boots när dom ska få nya skor. sleep.gif
Leia
CITAT (Berith @ 23-09-2006, 13:05)
För mej är det skillnad på täcke och kläder till hundarna. Blir lite som att sätta på hästarna boots när dom ska få nya skor. sleep.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
pejori
Hm...visst finns det sådanna rolleyes.gif rolleyes.gif
gummiskor till hästar alltså, som man sätter på dom vintertid smile.gif smile.gif
som galocher ungefär...brea i kramsnö om inte annat, så dom inte "styltar" laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Lady Hamilton
Nja wink.gif Då är det väll hellere så att man sätter på hästar boots för att de inte skall få "ball tramp" = trampa in broddarna från bakhovarna i baksidan av framhovarna. Eller för att på annat vis skydda framhovarna.
pejori
vi satte på dom, även om dom var ömma i hovarna rolleyes.gif
Berith
sleep.gif Tänkte inte på att dom ju heter boots.... Skulle göra jämförelsen mellan vanliga hästskor och nåt annat. Balettskor kanske? rolleyes.gif
Leia
CITAT (Berith @ 24-09-2006, 08:38)
sleep.gif  Tänkte inte på att dom ju heter boots.... Skulle göra jämförelsen mellan vanliga hästskor och nåt annat. Balettskor kanske? rolleyes.gif

Jag visste att det fanns sk. boots till hästar men jag förstod ändå att det inte var sådana du menade biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon