Pinglan
jag har fått lite björnbär....
kan jag plantera den i vanlig jord unsure.gif och var ska den sitta???
något jag ska tänka på???
anna_rispan
hejsan!

jag är ingen expert på björnbär. men jag o syster köpte en planta till pappa. det stod på lappen att den kunde klara sig i zon tre i vindskyddat läge.

det överlevde förra vintern o den stod halvskyddta knakse. har stöd av armeringsnät. den hamnade i stort sätt i en gammal gräsmatta, så jag vet inte vad det var för jord där, eventuelllt hade de i påsjord. planteringjord tippar jag på isåfall. får se om den klara den här vintern. med mindre snö kankse det är svårare. jag vet inte...
Pinglan
Tack för ditt svar, ska prova det och se om det håller, rolleyes.gif rolleyes.gif
Gossen Ruda
Passa på och släng den innan du planterat den. Tyvärr är björnbär lika otrevlig som bären är goda. Den sprider sig nämligen med rotskott som poppar upp flera meter bort. Fast först efter några år så att den hunnit bygga upp ett stort rotsystem som klarar den mesta bekämpning. Mera björnbär i naturen men låt den stanna där. rolleyes.gif
Eva 33c
Håller nog med Gossen Ruda där, just eftersom du skriver att det är vilda björnbär. Jag fick en sån planta av en bekant som kommit underfund med att den var för stor för kolonilotten. Själv fick jag lov att flytta den redan efter ett år då jag såg vart det barkade med rotskotten. Nu några år senare får jag fortfarande gräva upp ny skott från rötter som blev kvar. Nu slängde inte jag min eftersom jag har en ganska stor tomt. Den står nu lite torrt planterad i ett "skogshörn" bredvid en jättstor myrstack... Så nu håller den sig mera i skinnet! Eftersom jag bor i zon 5 finns det inte så många sorter (än) att välja på så de är ju lite kul ändå att ha den.
Så tänk på placeringen är mitt råd. rolleyes.gif
Pinglan
jag har ett bra skogsparti utanför fönstret, på min baksida alltså, där tänkte jag plantera björnbären då kan dom växa och må bra, samtidigt som vi kan gå och njuta av dom sen på sommaren. tongue.gif tongue.gif
KURT
Plantera dem soligt, gärna vindskyddat och vill man begränsa spridningen så kan man plantera i någon form av kärl utan botten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon