Liselotte i zon 3
Jag har kryddplantor av : Pepparmynta, Fransk dragon, Basilika, Isop, Timjan och Kungsmynta...nu undrar jag om det är någon idé att gräva ner dessa plantor i jorden för eventuell överlevnad till nästa år, är det möjligt??

Liselotte i zon 3
Susanna
Basilikan kan du ha inne. Den är extremt ömtålig och klarar inte ens hösten här tror jag. De andra har jag dock inte koll på.
mari_tres
De övriga (förutom basilikan) borde klara vintern. Eventuellt att den franska dragonen behöver lite extra omvårdnad, som ex att den står väldränerat för att den ska få en större chans.
Alexander-VG-zon3
basilikan kan överleva +3c men kan ta skada redan vid +5c
Mia, zon 3
Min erfarenhet är att timjan kan ha svårt att överleva vårsolen, men de övriga (utom basilika) skulle kunna överleva atombomben.... (Håller också på i ca zon 3, med lerjord).
Alexander-VG-zon3
CITAT (Mia @ zon 3,22-09-2006, 09:49)
Min erfarenhet är att timjan kan ha svårt att överleva vårsolen, men de övriga (utom basilika) skulle kunna överleva atombomben.... (Håller också på i ca zon 3, med lerjord).

man får skydda den
Ludvig Johansson
Timjan verkar vara lätt att få att trivas OM man odlar den i sand/grus eller annat väldränerande. Jag har haft ett antal plantor här i z3/4 och de verkar klara det mesta, förutom vanlig jord. Min fru odla en planta i jord nära husväggen i västläge och den dog efter första vintern, trots att läget var mycket bättre än något av de andra lägena.
zynk
Ett varningens ord bara: Se upp med myntan - den överlever garanterat men beter sig som ett ogräs. Gräv ner den med krukan kvar så kan du hindra den värsta framfarten. Fast den är ju fin så då kanske det inte gör nåt om du får skott i hela kryddträdgården.
Mia, zon 3
CITAT (zynk @ 24-09-2006, 11:59)
Se upp med myntan - den överlever garanterat men beter sig som ett ogräs.

Stämmer - jag sätter mina där de kan härja lite mer fritt. Gillar att låta dem trassla runt bland rosorna, till exempel. De är inte heller så väldigt svåra att ta bort, eftersom rotstammarna är väldigt ytliga.
noora
Jag har avgränsat myntan med grön rabattkant i plast. Jag gräver ner rabattkanten till hälften ungefär, så kan den både hindra rötterna från att sprida sig (de kryper mest utefter markytan) och håller ihop grenarna så att de inte faller över kanten och rotar sig på andra sidan. Det verkar ha fungerat ganska bra, och myntorna får mer plats än bara en hink eller kruka (som skulle bli väldigt full väldigt fort).
ester
CITAT (Mia @ zon 3,22-09-2006, 09:49)

Jag bor i zon 4 och har ett kryddland där timjan breder ut sig som en tät matta överallt. Gallrar den varje vår så att den inte ska bli för tät. Har flera olika sorter. Citrontimjan verkar inte lika växtkraftig som de andra, men den hänger med den också (tredje året i år).

Jag har krafsat ner lite sand i min rabatt och så låter jag höstlöven ligga kvar fram till våren och fram tills dess att timjanbladen börar växa.
ingrid fuxwall
Tycker att man bör höja ett varnings finger för även kungsmyntan - den sprider sig som en löpeld - hos mig i alla fall.
Såg för ett tag sedan att det finns även i diket flera meter utanför tomten.

ingrid
Alexander-VG-zon3
CITAT (ingrid fuxwall @ 28-09-2006, 21:46)
Tycker att man bör höja ett varnings finger för även kungsmyntan - den sprider sig som en löpeld - hos mig i alla fall.
Såg för ett tag sedan att det finns även i diket flera meter utanför tomten.

ingrid

hur se rbladne ut på kungsmynta
Ludvig Johansson
Samma sak som Oregano. Bladen ser ut som små mörka och lätt ludna kornell blad. Svårdödad växt wub.gif
Alexander-VG-zon3
vad finns där för mynt sorter

temynta?!
grönmynta
kungsmynta
pepparmynta
citronmynta ??
finns där fler
jag har någ nåt annat i min rabatt inte verkar det likna mynta
Gurkan
Temynta är ingen mynta ... tillhör släktet Monarda.

Kungsmynta är ingen mynta ... tillhör släktet Origanum.

Alla riktiga myntor heter Mentha nånting.

Jag har ett antal här ute och tycker dom är roliga och doftar gott allihopa, Skånsk ädelmynta (Mentha gentilis/gracilis subspicata.) Grönmynta (M. spicata), Pepparmynta (M. piperita), Marrocansk mynta (M. subspicata), Äppelmynta (M. suavoelens) samt flera varigerade sorter.

Andra som är vanliga och som man kan hitta hos plantskolorna är Au-de Colognemyntan, Chokladmynta olika krusbladiga, ludna och varigerade sorter.

Tirups Örtagård i Staffanstorp har ett bra sortiment om du är nyfiken på att provlukta dem. smile.gif
Alexander-VG-zon3

lånar tråden lite

på bilden brevid rosmarin är inte dte en mynta sort om det är vilken mynta sort eller om dte är nåt annnat ???
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gurkan @ 29-09-2006, 16:58)
Temynta är ingen mynta ... tillhör släktet Monarda.

Kungsmynta är ingen mynta ... tillhör släktet Origanum.

Alla riktiga myntor heter Mentha nånting.

Jag har ett antal här ute och tycker dom är roliga och doftar gott allihopa, Skånsk ädelmynta (Mentha gentilis/gracilis subspicata.) Grönmynta (M. spicata), Pepparmynta (M. piperita), Marrocansk mynta (M. subspicata), Äppelmynta (M. suavoelens) samt flera varigerade sorter.

Andra som är vanliga och som man kan hitta hos plantskolorna är Au-de Colognemyntan, Chokladmynta olika krusbladiga, ludna och varigerade sorter.

Tirups Örtagård i Staffanstorp har ett bra sortiment om du är nyfiken på att provlukta dem. smile.gif

oki då vet man det vet att dom heter mentha . tack för infon!!!

men vad är min för nåt då??
ingrid fuxwall
Vet inte vad den heter men fin var den!
Ni glömde rosenmynta - den har så vackra blommor.

ingrid
Alexander-VG-zon3
CITAT (ingrid fuxwall @ 29-09-2006, 23:32)
Vet inte vad den heter men fin var den!
Ni glömde rosenmynta - den har så vackra blommor.

ingrid

men är det en mynta den har blommat över nu å jag klippt ner blommorna inann va det som vita toffsar .

men är det en mynta för jag kan vara nöjd med om jag vet dte är en mynta
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/lamia/ment...th/welcome.html
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mynta
ja dte var inte lite myntor dom hade uppskrevet
blink.gif wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (flaxss @ 29-09-2006, 16:59)

lånar tråden lite

på bilden brevid rosmarin är inte dte en mynta sort om det är vilken mynta sort eller om dte är nåt annnat ???

Växten bredvid rosmarinen tycker jag ser ut som en vit Calamintha nepeta = stenkyndel
noora
Rosenmynta är inte heller en Mentha, den heter Calamintha grandiflora och är därmed släkt med stenkyndeln på bilden ovan.

Kattmynta är en annan "falsk" mynta - Nepeta cataria. Sen finns det även nåt som heter drakmynta, Physostegia virginiana. Jag vet inte alls varför den har "mynta" i namnet, den doftar ingenting tycker jag.

För övrigt heter familjen Labiatae (läppblommiga växter) "mints" på engelska. Kan ge upphov till viss förvirring det med rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (noora @ 02-10-2006, 16:08)
Rosenmynta är inte heller en Mentha, den heter Calamintha grandiflora och är därmed släkt med stenkyndeln på bilden ovan.

Kattmynta är en annan "falsk" mynta - Nepeta cataria. Sen finns det även nåt som heter drakmynta, Physostegia virginiana. Jag vet inte alls varför den har "mynta" i namnet, den doftar ingenting tycker jag.

För övrigt heter familjen Labiatae (läppblommiga växter) "mints" på engelska. Kan ge upphov till viss förvirring det med rolleyes.gif

kattmynta har jag så dne vet jag att det inte är mynta
tack för namnet Åsa å tack för infon noora
Carex
det med myntor var intressant, tror ni att de skule kunna fungera som konkurrent till en kirskålsdrabbad rabatt?
noora
CITAT (Carex @ 02-10-2006, 21:40)
det med myntor var intressant, tror ni att de skule kunna fungera som konkurrent till en kirskålsdrabbad rabatt?

Jag har samma fundering, så när jag var tvungen att rensa bort pepparmynta som började vandra för långt från planteringsstället grävde jag ner rötterna i en kant av trädgården där kirskål och parksallat har tagit över. Vi får se hur det går biggrin.gif

Tyvärr tror jag att kirskål är tidigare på att växa upp än myntan, och snabbt täcker marken med sina blad så att myntan knappt får ljus.
ester
CITAT (Carex @ 02-10-2006, 21:40)

Varför inte låta kirskålen växa och blomma och plantera in något tjusigt i ogräsrabatten? Höga spiror av digitalis eller något annat färgglatt.
Jag brukar spara kirskålen utanför tomten för jag tycker att den luktar så gott!
noora
CITAT (ester @ 05-10-2006, 09:29)
Varför inte låta kirskålen växa och blomma och plantera in något tjusigt i ogräsrabatten? Höga spiror av digitalis eller något annat färgglatt.
Jag brukar spara kirskålen utanför tomten för jag tycker att den luktar så gott!

För att kirskålen sprider sig så lätt om man låter den få fotfäste sad.gif Och jag får i alla fall inte slut på kirskål även om jag skulle bli av med den i nån av rabatterna rolleyes.gif
Cilla
Jag fick pippi på myntor ett år och samlade på mig 40 olika sorter under en resa till Österlen. Inte alla myntor går att äta eller göra tea av och de jag tycker är godast i matlagning och sallader av mina nu 30 sorter är faktiskt de vanliga pepparmynta, grönmynta och eau de colognemynta.

Jag har mängder av kryddor i mina två trädgårdar och jag köper många plantor sent när det är rea. De perenna sätter jag på kullar i starkt sand- och grusblandad jord och lägger ett tunt lager löv på. Om det inte blir för vått kan man klara att övervintra också timjan som inte etablerat sig. Vill man kan man låta krukan vara kvar i jorden.
noora
CITAT (Cilla @ 22-12-2006, 15:09)
Jag fick pippi på myntor ett år och samlade på mig 40 olika sorter under en resa till Österlen. Inte alla myntor går att äta eller göra tea av och de jag tycker är godast i matlagning och sallader av mina nu 30 sorter är faktiskt de vanliga pepparmynta, grönmynta och eau de colognemynta.

40 sorter? Så många känner jag nog inte ens namnet på blink.gif Du råkar inte ha en lista på alla? Mest bara nyfiken på vad det finns för sorter egentligen biggrin.gif

Eau de colognemyntan tyckte jag luktade hemskt till en början, men sen insåg jag att den doftar lite lavendel och då blev det plötsligt jättegott att göra te av det laugh.gif
Cilla
Hej noora,
Jag hade nog en lista en gång men var den är vet jag inte. Det råder namnförvirring både på de svenska och vetenskapliga namnen på myntorna, eller ska man säga att det finns lokala namn kanske. Vissa myntor jag köpte på olika håll i södra Sverige och sedan Småland och högre upp hade samma namn men var helt olika, medan andra med olika namn verkar helt identiska.

Med myntor odlar jag glatt ändå men håller dem på avstånd från varandra eftersom många hybridiserar och övergår till en slags grönmynta annars.

Håller med dig om Eau de Colognemyntan (som var en av dem som faktiskt är sig lik oavsett var man köper den), jag gillade inte heller doft och smak först. Men har du provat att lägga den med isop eller andra lite kärvare örtkryddor på pastan? Finklippt har den mycket större användningsområde än bara till tea!

En annan sak jag gillar med Eau de colognemyntan, och det är att den kan växa också i ren sand där det är snustorrt. Iallafall om den fått vatten det första året. Där jag har ren sand kryper den fram och doftar när man sätter tårna i den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon