Anki V
Den här växten köpte jag på en plantskola under försommaren. Den var tydligt markerad som marktäckare och den växte då i små söta kuddar. Den märkt med ett namn som jag för mitt liv inte kan komma på men då, när den köptes visste jag att just den växten var en "marktäckare. unsure.gif

Nu ser den ut så här! ohmy.gif Ca 30 cm hög, luktar någon sorts krydda och inte sjutton kryper eller täcker marken.

Nu börjar jag bli lite nerrvös att jag har något i rabatten som kanske inte går att få bort sedan. Inte är det väl Mynta som jag grävt ner. Bilden på bladen är lite suddig pga en usel fotograf

Tacksam för besked./Anki
kerstin z5-6
Liknar nepeta
Ophelia
Kan det vara Calamintha nepeta "Blue Cloud"? Känns den igen?
Anki V
Japp, Calamintha nepeta, Stenkyndel är det.
Men inte var det det som stod på lappen i alla fall laugh.gif laugh.gif
Tusen tack.

/Anki
kerstin z5-6
smile.gif Inte mynta således smile.gif men den verkar stå välgödslat till laugh.gif
Ophelia
Förtjusande liten rackare. Själv ska jag så rosenmynta i höst. Mycket vackra växter de där Calaminthasorterna wub.gif
Anki V
Ja, den är verkligen fin och nu när jag vet att det inte är nå´t farligt så får den gärna stå kvar.

Den har vuxit på sig väldigt bra och hållit mina Peacerosor sällskap på det mest förtjusande sätt. Den har säkert tagit "sitt" från rosornas gödning. Blomningen startade i början på juli och som ni ser så blommar den ännu.

När man går förbi den så doftar det ganska starkt men ändå gott.

Nu håller jag tummarna för att den ska överleva vintern.

/Anki
Eva 33c
Den överlever nog vintern. Jag har haft mina i många år, kanske är inte varje planta så jättelånglivad men den självsår sig ganska lagom. Och jag tycker den är en växt som passar ihop med allt. Blir det fel eller förmycket är det bara att rensa bort. Småplantorna känns genast igen på doften.
Hos mig kommer blommorna ganska sent på säsongen, den blommar nu.
Mia, zon 3
Hos mig är den en tuffing - klarar alltid vintern utan några som helst extraförmåner.
Anki V
Då går det säkert bra hos mig också laugh.gif (hoppas jag)

De står i en ordentligt upphöjd rabatt där till och med lavendel har klarat i alla fall en vinter (i och för sig snörik, men ändå).

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon