trähjärtat
18-09-2006, 18:30
Håller på att flytta om i trädgården, och då även hallonen, som är underbart goda men.... dessa rotskott!! Hallonen har haft en "avgränsare" i form av en mycket bred planka, men detta har inte hjälpt. Hur djupt går egentligen rötterna? Vad är bästa "stopparen"? Tacksam för tips som fungerar!
Herbert Arvidsson
18-09-2006, 18:45
Hej vill du begränsa hallonen så har du inte hjälp av plankan, rötterna går under. Hallonrötter är annars grunda. De kan stanna kvar bättre med långtidsverkande gödsel t ex benmjöl. De rötter som går ut - använd spaden. Håll avstånd mellan plantorna gärna 2 m för att undvika hallonskottsjuka och för att kunna binda ut skotten horisontellt. Var glad att du har goda hallon
Det går också att plantera dem i t ex hinkar utan botten . Om man planterar nytt så kan man också sätta hallonen i markduk (en mycket kraftig sådan!), men då måste man se till att varje år släppa upp nya skott.
Eva i Västerås
19-09-2006, 11:30
Min lösning på samma problem var garagevägg på ena sidan och gräsmatta på andra. Det har fungerat i 15 år.
Men efter semestern eller när vi slarvat med klippning ett par veckor kan det vara ett par dm hallonskott några meter ut i gräsmattan.
Annars är hallonen goda, jag tar med mig några skott nu när vi flyttar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.