Full version: Benjamin Ficus
surren
Jag köpte en 180 cm ficus på Coop.

Räcker det med att plantera om den i en 10 liters kruka?
Gödning?

Vad behöver jag veta så den ska klara sig fint:)?
Mia, zon 3
Det funkar säkert med en 10-liters, i alla fall i början. Du kan nog vara beredd på en del bladfall nu när den kommer till vanligt bostadsrum från växthusmiljö, men de är ju inte så ömtåliga direkt. De trivs kanon utomhus på sommaren, men akta då för alltför stark sol, de bränner sig lätt när de är vana vid innemiljö.
LadyG
Benjamin fikusar älskar att bli duschade emellanåt, i synnerhet om bladen börjar bli dammiga.

Ställ den i duschen och spraya med duschflaska, så slipper du dropp på golvet smile.gif
Tmästarinnan
Benjaminfikusen gillar stora krukor med mycket utrymme! Så mycket kan ja säga!
surren
taaaaack alla!

näring då? smile.gif

och jord, ska jag mixa med leca kulor=?
LadyG
Mina har fått varsin gödselpinne, det står på förpackningen om det ska vara ½ eller 1 pinne (det beror på krukans storlek) och de verkar lika glada för det. Så slipper jag komma ihåg att ha i sånt i vattnet också.

edit: stavfel
surren
cool cool, jag sätter ner den i en 20 liters direkt istället tongue.gif Lika bra!
ulrika palm
På jobbet har jag mina i krukor allt från 30l till---------, och dom mår bra!
Hemma har jag en som är ca 15 år och står i en 5dl kruka (snudd på bonsai).
Det viktiga är att du ger den så mycket ljus som du kan (utan sol) och sedan vattnar och ger näring i rätt proportioner.
Lemonne
Jag har en gammal fikus som jag räddade från soptunnedöden när jag var tio år gammal. Mamma skulle kasta den för den hade inga blad kvar. Själv hade jag något som jag kallade för "växtsjukhus", där jag tog hand om gamla döende växter som människor skulle kasta, och gjorde dem gröna och fina igen.

Fikusen finns kvar, den har växt till sig lite men är bara 120 hög wub.gif Men den lyser upp min mörkaste vrå i huset och håller mig sällskap vid datorn, så inte kräver den mycket, min gamla fikus...
surren
Hur ofta borde jag vattna den?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon