ewa zon 3
18-09-2006, 20:12
Har köpt nedbrytbara påsar till grönsaksavfallet mm "Biopåsar"
tänkte att de skulle vara lätt att bära ut till kompsten, så det blir av
Vad kan jag förvänta mig? Hur lång tid det tar tills att påsarna "försvunnit"?
Försämras nedbrytningen av avfallet i påsen?
Har just nu en temp på ca 45 + i min nystartade kompost, lätt isolerad.
/Ewa
Om komposten fungerar (är aktiv) så kommer också påsarna att brytas ned. Det fungerar oftast bättre i en varmkompost med hög aktivitet. Materialet blir ju alltid mera kompakt om det ligger i en påse, så det kanske går lite långsammare.
Det funkar men det tar längre tid, ca 2 år. Tycker att det är behändigt eftersom det blir mindre kladd. Fukt tränger dock igenom. Stänger aldrig till påsarna utan slänger dem öppna i komposten.
ewa zon 3
19-09-2006, 19:57
CITAT (Sollan @ 19-09-2006, 20:38)
ca 2 år. Tycker att det är behändigt eftersom det blir mindre kladd.
Tack för svar. Behändigt så tänkte jag också men.........
2 år

Hade nog hoppats att det skulle gå snabbare
Har du varmkompost eller vanlig trädgårdkompost?
/Ewa
Vi köpte komposetbara påsar i Norge för några år sedan för att använda i vår varmkompost. Vi slutade använda dem för de förmultnade "aldrig". Så två år kan säkert stämma. jag slängde de i soptunnan, väntade inte ut dem. Jag tycker att det är bättre att använda "fruktpåsar" och slänga efter varje gång.
ewa zon 3
19-09-2006, 20:29
Nämen, de vanliga soppåsarna verkar ju brytas ned snabbare då. Gjorde misstaget och stoppade plantor med jord i sådana påsar i väntan på plantering. De började bryts ned ganska snabbt och det blev bara trasor och plantorna och jorden stod kvar på marken när jag lyfte i handtagen

Trodde att de här "Biopåsarna" skulle brytas ned ännu snabbare.
/Ewa
ewa zon 3
19-09-2006, 20:59
Blev så frustrerad. Googlade på det märke påsar jag köpt, hittade kartongen till slut. 10-45 dagar beroende på komposttyp stod det, ska nog våga använda påsarna i alla fall
canadensisk länk /Ewa
Annika i Korsholm, Finland
17-10-2006, 12:39
Vi har nog använt komposterbara påsar för att ta hem komposterbart från sommarhuset. Men de tar längre att brytas ner.
Hemma föredrar jag att använda en vanlig liten hink ca 5 l med dubbla hushållspapper i bottnen. Då kommer det mesta ut när man häller det i komposten och hinken är lätt att rengöra mellan varven. Lite ättika i sköljvattnet tar bort lukten om hinken börjar lukta för mycket.
I varmkomposten bryts de ner snabbt. Jag har t.o.m. problem med den påse som jag har inne i slaskhinken, då jag är ensam en längre tid och inte producerar så mycket slask börjar nedbrytningsprocessen redan inomhus.
Jag använder en modell som är gjord av majsstärkelse.
Mulle
Jag har en hink som bottnar med lite spån eller torv (typ 5cm) och slänger allt komposterbart i, sen tömmer jag allt i varmkomposten och får både komposterbart och en dos "strö" överst automatiskt. Lager på lager och jag behöver aldrig glömma att ha i strömaterial.
Funkar bra, spånen absorberar all vätska som skulle kunna ge upphov till lukt och flugor m.m. Hinken står dock utanför köksdörren.
Om jag skalar potatis eller nåt annat som ger mycket komposterbart brukar jag ha ett blad tidningspapper under och sen är det bara att vika ihop och slänga i hinken.
ewa zon 3
17-10-2006, 18:52
CITAT (Gurkan @ 17-10-2006, 19:22)
Funkar bra, spånen absorberar all vätska som skulle kunna ge upphov till lukt och flugor m.m. Hinken står dock utanför köksdörren.
Många bra tips
Den här spånen vad består den av och var skaffar man? Kompostbutiken?
Ewa
man kan säkert hitta spån på alla möjliga ställen, dessa kommer från nån som har dem som strö till sina hästar. Djuraffärer har småpåsar. Annars funkar det lika bra med naturell torv som man köper i stora säckar på plantskolan eller andra ställen där man köper jord.
Det är alltid bra att blanda komposten med nåt strömaterial typ spån eller torv så jag tyckte det var den enklaste lösningen att få det blandat i lager-på-lager i kompostbingen utan att behöva komma ihåg att "ströa" eller gräva om.
ewa zon 3
17-10-2006, 19:32
Smart, ska skaffa något strömaterial att ha utanför köksdörren. Så kan jag pytsa i lite i kompostbyttan efter varje tömning. Hoppas att det inte fryser ihop bara nu i vinter.
/Ewa
Torvsäcken fryser till en klump på vintern eftersom den innehåller lite fuktighet, spånen fryser inte ihop alls så länge dom är torra.
miradas
08-06-2013, 20:48
Jag har använt BioBag:
http://www.jordklok.se/nedbrytbar-plast/bi...ase-8-l-30-pack i komposten i 18-24 månader, och de är inte nedbrutna ännu trots att det står att det bara ska ta 10-45 dagar tills den är 100% nedbrutna. Påsarna var däremot inte hela när jag nu pillade bort dem, de var mest som trasor och slamsor. Jag har skött komposten som ett husdjur; regelbunden matad med balanserad kost. Första vintern lyckades jag även hålla igång den utan att den frös (den rök fint av värme även i värsta norrlandskylan). Jag kommer att övergå till papperspåsar, då jag märker att all kartong och tidningspapper jag matat komposten med har brutits ned. Det är bara tråkigt att jag hunnit mata kompost nr. 2 i ett halvår med de sk. "nedbrytbara" majspåsarna.
Gullakroken
16-10-2013, 14:37
Jag använder kompostpåsar från Skona, finns att köpa på ICA. Fungerar jättebra i varmkompost som inte alltid sköts som den borde. Efter ett år har allt innehåll blivit till jord och det är oftast bara enstaka spår kvar efter påsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.