Full version: Invasion
jam
Hjälp, honungsskivlingen invaderar tomten!!!

Det började för många år sedan me några svampar som växte på en ytlig rot från en sedan länge fälld gran.

Det fortsatte med en ca 4-årigt bigaråträd som plötsligt tynade bort och dog. Vi trodde (frost-)skador på barken var orsaken. Trädet sparades för att bli klätterställning åt ett gäng klematisar.

I ett radioprogram i sommras pratade någon om enn gammal anrik fruktträdgård som blivit invaderad av honunsskivling och dom beskrev hur träd efter träd tynade bort och dog. Tyckte jag kände igen symptomen :-O

En titt på internet visade mycket riktigt att det är honungsskivling som kom från den gamla granroten och som nu sprider sig. Jag har tittat närmre och hittat 2 döda träd till (vilda) och svampkroppar har ploppat upp lite varstans, bland annat på bigarårötterna...

Finns det någon som vet något sätt att hejda eländet, eller måste jag sätta mitt sista hopp till kärnvapen ;-)

Hjälp!

/Janne
KURT
Vad är det som får dig att tro att det ens skulle hjälpa med kärnvapen? Du skulle ju t ex kunna njuta av gratis belysning, honungsskivlingens mycel är luminiscerande .

Det bästa man kan göra är nog att se till att räden har det så bra de kan ha det, ingen konkurrens från gräs eller andra växter. Att träden inte torkar eller ännu värre står i allt för fuktig mark (dränering) och ev ge dem gödning.
Boxer
Jag förstår din skräck men har inget bra tips.

Vill bara tala om att honungsskivling är jättegott, så ät upp de små djävlarna. laugh.gif wink.gif
jam
Med kärnvapen blir ju hela tomten självlysande :-D

Jag är ju inte så förtsjust i svamp, men det är ju inte själva svampkropparna som är problemet utan mycelet som kryper fram under barken. Undrar om dom påverkas av om man hela tiden plockar bort själva svamparna? Förmodligen inte :-(

Nä, det är kanske som Kurt säger, få träden att må så bra som möjligt. Och det lär väl gälla hela tomten för svampen kan ju bli jättestor. Lär finnas en i USA som är över 5 km i dameter, och 2400 år gammal!!!

/Janne
Boxer
CITAT (jam @ 19-09-2006, 09:18)
Undrar om dom påverkas av om man hela tiden plockar bort själva svamparna? Förmodligen inte :-(

Nej det gör ingen skillnad.

Jag ville bara hitta på något positivt i eländet. smile.gif
jam
Ja det var ju väldigt positivt, annars hade jag kanske kunnat käka upp dom ,eller ännu hellre hoppa på dom mad.gif

Varför finns inget svampgift?
Gurkan
Jag vet att flera här på forumet bekämpar häxringar av nejlikebroskskivlingar mha. konserveringsmedlet Atamon (mögel/svamphämmande) i sina gräsmattor.

Kanske ska betraktas som ett "husmorsknep" snarare än "kärnvapen" men det kan vara värt att göra en sökning i denna avdelning på Atamon.
Piccante
Jag diskuterade just honungsskivling med en mykolog härom dagen (började bli orolig för mina föräldrars trädgård då skivlingen härjar i närheten). Du har nog tyvärr ett stort problem att tackla jam om honungsskivlingen har gett sig på både gran och bigaråträd. Nu mera skiljer man ut 5 arter/ underarter av honungsskivling och de är inte artspecifika men brukar parasitera på träd som är närbesläktade. Även om parasitsvampar inte måste vara knutna till en viss värd så är det ändå rätt stor skillnad i egenskaper på barr och lövved, de brukar oftast inte dela parasiter, så det verkar som om du har honungsskivling av två olika stammar. Så det blir att föra ett tvåfrontskrig tyvärr.

Det enda man kan göra är att hålla sina träd så friska som möjligt så att de orkar stå emot angreppen. När honungsskivlingen sprider sig med sporer så är det skadade partier på träd som angrips men den största spridningen sker genom att svampen invaderar med sina hyfer.

Att börja bekämpa svamp med gift kan ha en baksida. Honungsskivlingen hålls tillbaka av mellanartskonkurrens med andra svampar. Trots allt är det något som stoppar den för med dess spridningsförmåga så hade honungsskivlingen tagit över jorden för länge sedan om det inte vore för att någon annan art kunde motverka den. så man ska nog inte gå för hårt fram mot den övriga svampfloran heller.
Gloriana
Jag har för mig att jag läste om detta i någon tidning från Trädgårdsamatörerna för länge sen. En amatör hade fått en del förstört av honungsskivling och var rädd för ytterligare förstörelse. Men undrens tid är ej förbi - det hejdade sig, kanske pga av det Leocarpus beskriver i sitt svar. Eftersom man ändå inget kan göra så får man väl göra som andra skrivit, sköta om träd och buskar och hoppas på det bästa. Jag har den i min trädgård men jag vägrar att oroa mig eftersom jag ändå inget kan göra.
Vad man inte bör göra enligt en av mina kollegor, som är svampkonsulent, är att äta upp dem. Den är inte längre ansedd som ätlig även om den går att äta - inte nyttig för människor helt enkelt!
jam
Tack för era tips, ehuru något dystra, och tack Leocarpus för ditt utförliga svar.

Skall kolla upp det där med atamon annars får det väl bli som ni säger, sköta om träden så bra det går, ta bort dom gamla "liken" (hade tänkt ha bigaråträdet som klätterställning till klematis) och inga nya träd i det hörnet av trädgården. Får väl anlägga några nya rabatter...

/Janne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon