thomaswahlqvist
I mina samlingar av höstblommande buskar sticker denna ut lite alldeles extra.
Som jag sökt denna buske och äntligen funnit den, och nu börjar den blomma så fint, och kommer nog göra det ett bra tag framöver.
Den är en riktig senblommare som såsmåningom får fina röda frukter.
Jag ville så gärna visa min stoltaste växt, håll till godo.

Klicka här för att se
Cilla
Fint att se! Har den något svenskt namn?
Kan inte minnas att jag sett den. Din trädgård torde vara ett litet botaniskt unikum!
thomaswahlqvist
Nej den har nog inget Svenskt namn.
På Engelska heter den Seven son ,,,,,och något mer.
Tydligen härdig i högre zoner men där hinner den inte blomma.
Dessutom doftar den fint.

Botaniskt unikum är väl att ta i, men om en 5-10 år så kanske man skulle kunna kalla den för åtminstonne välfylld.

Cilla du som gillar träd, jag har dragit upp ett par häftiga lönnar från frö.
Återkommer med bilder men nu är det regnmoln och skymmning så det får bli en annan dag.
Lönnarna var tänkta som en långsiktlig planering för framtida ympförsök.
Idag hadde jag besök av en som gillar lönnar, hon sade barskt att det aldrig skulle komma på frågan att använda dessa som ympunderlag.
En har samma blad som min A.griseum men något blankare, dock inte samma stam.
Fortsättning följer.............

Men min nya torvodling betraktar jag som ett framtida unikum........fortsättning följer.
Cilla
Å, den lönnsamlingen vill jag gärna se! Jag valde A griseum och A tegmentosum för egen del här i zon 3 men hade gärna satt A rufinerve också. Den stammen med "diamanterna" går inte av för hackor.

Ju mer man läser om lönnar desto mer fascinerad blir man. Det finns så otroligt många sorter!
thomaswahlqvist
A.griseum och den där gulbladiga solfjäderslönnen, och A. davidia och A.brilliantissium har jag sen länge.
Nu går det bra att kika i mitt album buskar och träd.
Har lagt in bilder på mina frösådda Lönnar, de är omkring 1 meter höga nu.
Här är en annan fin lönn, den har jag köptKöpelönnen
thomaswahlqvist
Oj nu blev det fel.
Köpelönnen heter nr 6
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (thomaswahlqvist @ 19-09-2006, 17:53)
Nej den har nog inget Svenskt namn.
På Engelska heter den Seven son ,,,,,och något mer.
Tydligen härdig i högre zoner men där hinner den inte blomma.
Dessutom doftar den fint.

Botaniskt unikum är väl att ta i, men om en 5-10 år så kanske man skulle kunna kalla den för åtminstonne välfylld.

Cilla du som gillar träd, jag har dragit upp ett par häftiga lönnar från frö.
Återkommer med bilder men nu är det regnmoln och skymmning så det får bli en annan dag.
Lönnarna var tänkta som en långsiktlig planering för framtida ympförsök.
Idag hadde jag besök av en som gillar lönnar, hon sade barskt att det aldrig skulle komma på frågan att använda dessa som ympunderlag.
En har samma blad som min A.griseum men något blankare, dock inte samma stam.
Fortsättning följer.............

Men min nya torvodling betraktar jag som ett framtida unikum........fortsättning följer.

Den har ett svenskt namn enligt SKUD

Heptacodium miconioides = jasmintry
thomaswahlqvist
Ja just det, nu minns jag, men Jasmintry låter lite ordinärt och trist tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon