sven
Jag har sort Herbstfreude,

hur kommer rötter snabbast?

Tyvärr, jag har inte stora buskar som jag kan dela ...

Får man ta sticklingar nu. när de är mjuka eller måste man vänta, tills de är starka som trä ?

Vad är bäst ???

Får man rötter lättare om man böjer växt horisontalt och sätter jord på dem, så lyckas man lätt med svart vinbär ?

Hur påverkar AUKSINER för snabbare nya rötter ?

Jag vet att till ex luktärters rötter mår inte bra om jorden är för varmt .

Men, hur är med kärleksört ???

Tacksam för svar,
Sven
mynta
Kärleksört kan du stickla när som på året! Högst överlevnad får du om du låter sticklingarna rota sig i vatten (inomhus), innan du sätter dem i jord.

De tål varm jord. Riktigt heta, torra sommrar, kan de bli en smula gula, om du vägrar att vattna dem. Annars så är de inte till besvär... Är krukorna vinterhärdiga, så behöver du inte bekymra dig om att ta in dem för vintern, eller ens vintertäcka dem, kärleksörten kommer snällt upp år från år! biggrin.gif

Avläggare av svarta vinbär är idealiskt. Lägg på en stor sten på jorden ovanför den nedböjda grenen, så att den inte rymmer iväg upp igen efter första bästa regnoväder...
Kerstin
Kärleksört får lätt rötter i vatten. De är mycket hållbara som snittblommor och du fär ganska snabbt en härva av rötter i blomvasen, så du kan förena nytta med nöje. Jag har till och med tagit in kärleksört på hösten och kunnat plantera på våren även om det sett lite taniga ut.

hälsar Kerstin
Louise i Göteborg
Vill man ha jättemånga kärleksörtsplantor kan man sticka bladen ett och ett i sandig jord, vattna och plastpåse över. Annars håller jag helt med om att det enklaste är kvist-i-vatten-metoden.
yla
jag brukar alltid njuta blommorna på hösten o så när dom fått rötter planterat ut dom redan på hösten o det har fungerat jättebra, dom klarar tillomed det,,en suverän blomma o dessutom älskar apollofjärilen kärleksörten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon