Full version: Vad är detta?
flowerpower
Vad är detta för buske?
Jag har fyra stycken därhemma som växt ihop till en 7 meter lång häck. Där de står passar det sig inte precis att ha en häck, så vi tänkte ta väck varannan buske. De buskar som nu är kvar är ju naturligtvis hemskt risiga på sidorna där de "suttit" ihop med sina numera nedsågade vänner. Så min andra fråga är om denna buske funkar att kanske helt klippa ner för att få en ny fräsch buske nästa år??

Tacksam för tips!

//jessica

KURT
Det är nog hagtorn, och i så fall kommer nog de "numera nedsågade vännerna" att växa upp igen!

Är det en friväxande häck/buskar nu? Hagtorn passar mycket bra att formklippa, både som häck, som buske och om träd.
flowerpower
Är det verkligen det?
Försökte hitta bild och info på nätet, men allt jag kan hitta om hagtornar säger att de blommar och får bär, men mina buskar varken blommar eller får bär...
KURT
CITAT (flowerpower @ 19-09-2006, 08:23)
Är det verkligen det?
Försökte hitta bild och info på nätet, men allt jag kan hitta om hagtornar säger att de blommar och får bär, men mina buskar varken blommar eller får bär...

De flesta växter blommar och får frukter, för att kunna föröka sig! Som friväxande buske blommar hagtorn, men blommorna kommer på fjolårsskotten . Så om man klipper den så blommar den sällan.
Mia, zon 3
Jag tror inte det är hagtorn.... Skulle gissa på måbär, eller någon annan form av Ribes.
flowerpower
CITAT (KURT @ 19-09-2006, 08:41)
CITAT (flowerpower @ 19-09-2006, 08:23)
Är det verkligen det?

De flesta växter blommar och får frukter, för att kunna föröka sig! Som friväxande buske blommar hagtorn, men blommorna kommer på fjolårsskotten . Så om man klipper den så blommar den sällan.

Aha! Det förklarar ju saken! biggrin.gif

Då kan jag lugnt gräva upp de buskar som ska bort och klippa ner de jag vill behålla, och framöver se fram emot två fina buskar jag kan formklippa! Super! wub.gif
flowerpower
CITAT (Mia @ zon 3,19-09-2006, 08:56)
Jag tror inte det är hagtorn....  Skulle gissa på måbär, eller någon annan  form av Ribes.

Hummm... unsure.gif
Vad det än är för buske, kan man klippa ner dem för att föryngra dem? Eller det är mycket beroende på sort?
Cilla
Jag gissade också på måbär men är inte säker. Kolla på olika varianter här och jämför:http://images.google.se/images?svnum=10&hl=sv&lr=&rls=GGLR%2CGGLR%3A2005-50%2CGGLR%3Aen&q=Ribes+alpinum+

Oavsett vilken din buske är så blommar den nog, men det kan vara små oansenliga blommor. Många måbär verkar inte heller befruktas, det är inte alla som får bär.

Men jag skulle gissa på att et är någon slags Ribes och då är de tåliga. Fast om du vill att det döda och risiga ska ersättas med nytt grönt så ska du inte beskära nu utan på vårvintern.
Anders zon 1
Jag tror också på måbär eller möjligen någon annan Ribes. Hagtorn är det i alla fall inte.
kristerh
håller oxså på måbär
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon