Full version: Dahlior
Killensomvillhagrönafingrar
Har nu en överdådig blomning i två pallkragar, men de blommorna börjar nu bli lite bruna i kanterna.
Jag bor i Göteborg.

Hur länge kan man låta dem sitta i jorden innan man får dra upp dem och låta dem torka inför vinterförvaringen?
Kajsa
Ibland blir det frost tidigt då slänger jag fiberväv över alla och har man tur kommer det ett par varma veckor till. Men annars är frosten signalen att det är dags gräva upp knölarna.
Mia, zon 3
Så länge inte frosten gått ned i jorden är knölarna oskadda. Jag brukar (de år jag orkar med dahlior) inte ta upp dem förrän det ovanjordiska antagit snor-konsistens. Men det kanske är olika med känslighet för olika dahlior?
Eva i Skåne
Jag tror samma gäller för alla dahlior.
Jag brukar också ta upp mina efter första frostknäppen när det ovan jord blivit förstört.
Har man tur kan dom, åtminstone här i södra delarna av landet, blomma långt ut i november.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon