Åhgren
Hej,

Efter noggrant efterforskande i böcker och på nätet (ffa odla.nu) köpte och planterade jag två plommonträd i våras. Ett Czar och ett Experimentalfältets sviskon. E-planta bägge två. Nu till min fråga:

Jag blir inte klok på om jag ska beskära dem nu eller om jag ska vänta till nästa år. Försäljaren menade att jag skulle skära 2/3 av årsskotten till hösten, men på de flesta ställen i litteraturen som jag hittar sägs att man ska skära plommon försiktigt och många menar att de inte ska skäras alls första året efter plantering.

Jag är verkligen nybörjare och behöver tips/råd. Träden verkar ha tagit sig bra, men de har inte växt så våldsamt sedan plantering.

mvh/Jörgen
Cilla
Jag låter träd stå minst en, ibland två växtsäsonger i backen innan jag beskär alls. Träd ska etablera sina rötter de första säsongerna och för rottillväxt behöver de bladmassa.

Mer än beskärning behöver nyplanterade träd vatten och luckrad jord, samt att man tar bort gräsväxt över rötterna. Sköter man detta skjuter de fart så att det kan bli behov av beskärning efter ett par år. Växer de inte är behovet av beskärning noll.
Åhgren
Tack Cilla!

Jag ska följa ditt råd och låta träden vara ifred. Verkar väldigt logiskt!

Skönt med en sak man kan föra bort från "att-göra-listan" med gott samvete.

mvh/Jörgen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon