malin72
ja jag ska flytta in mina gula pellisar men något ser konstigt ut har jag ohyra på dom????? vissa blad ser ut att bli mjöliga dom som redan vissnat sen ser dom ut så här en del men i stort sett ser dom friska ut annars unsure.gif unsure.gif eftersom att dom ska flyttas in till fönster så vill jag inte ha in ohyra vad ska jag göra hjälper såp blandning eller

malin72
ingen som vet unsure.gif
Eva i Skåne
Nån ohyra är det unsure.gif så behandla växterna innan du tar in dem.
Kanske kan det vara vita flygare. Flyger det upp små vita saker när du rör bland bladen?
Jag hade nog sprutat med Provado om jag behövt ta in dem direkt. Annars kan du sticka provado-pinnar i krukorna om du kan ha dem ute ett par veckor till, men de verkar inte lika snabbt.

Även om man inte ser ohyra på växterna så länge de står ute så brukar jag alltid få bladlöss på några när de kommit in (har väl funnits med utifrån, även om jag inte uppmärksammat det) så det är bra att förbereda krukorna med provadopinnar i tid....

säger jag som har runt 200 pelargoner ute och inte gjort något alls än... wink.gif
malin72
tack för svar då sprayar jag dom och resten frå pinnar av det som ska in smile.gif
Almdalen
Jag tycker också att det ser ut som om du har vitaflygare på dem, spraya med något medel som biter på dem ( Bladlusrent eller Provado) och sätt i Provado pinnar. De sprider sig lätt och är ganska svåra att få bort så håll alla angripna pellisar från dina övriga växter.
/Ingegerd
malin72
jag sprayade med provado så fick dom stå skyddat ute jag hoppas att dom klarar sig och blir friska för det är mina gula och för mig är det inte en vanlig färg... fast det är det väl för er andra tongue.gif
tack för svar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon