|
Jag har tänkt mig att massproducera mat och frysa in tills bebisen kommer och jag skulle gärna vilja ha tips på maträtter. Min fantasi när det gäller mat har varit väldigt dålig på sista tiden nämligen. Det måste ju finnas massor med mat som lämpar sig för jättestora kok och infrysning.
Man kan väl göra stokok av det mesta och frysa in egentligen, sen finns det ju en del som är lättare att göra än annat. Några av mina favoriter är: Köttfärssås (utan pastan, den kan man ju koka när man ska äta) köttgryta kycklinggryta chili con carne pizzabitar (otillagade ska visst också fungera, men jag kör tillagade) lasagne (portionsbitar i burk går finfint) köttbullar hamburgare grönsakssoppa ärtsoppa köttsoppa Hm... det var nog de flesta tror jag. Bra idé att förbereda en massa mat så du slipper sen.
Paj går jättebra att göra många av och frysa in. Jag brukar köpa folieformar och göra i så jag får den storlek jag behöver på pajerna.
Hemgjorda vårrullar, styckfrys otillagade rullar och ta sen upp så många man behöver.
Långkok, dill- eller pepparrotskött. Soppor av det matigare slaget, tex fisk- eller köttfärssoppa. Hemgjorda potatisbullar är alltid gott. Frys på plåt och lägg i burk eller påse sen. Makaronpudding Biffar kan man ju frysa in ostekta i platta paket. Tinar fort.
/Åsa
Jättebra tips! Det är ju perfekt att passa på att laga olika pajer och annat som tar lite tid och som man antagligen inte kommer att orka göra på länge. För mig är ju pajer ett extra besvär eftersom jag är glutenintolerant. Potatisbullar var en bra idé, det var länge sen jag hade!
ingrid fuxwall
19-09-2006, 20:33
Pyttipanna. Rå steker potatis som sedan läggs på en långpanna och får bli klar i ugnen. När detta är klart blandar jag i det jag vill ha och i mitt fall är det lök, kött och något rökt. Sedan ställer jag in pannan i frysen och när det fruset till så förpackar jag det i en låda och sedan tar jag bara fram så mycket som behövs.
Sedan har jag börjat att göra "långkok" av köttgrytor men utesluter grönsakerna, dem tillsätter jag vid uppvärmningen och det är en klar fördel.
ingrid
Palt.
CITAT (Betty @ 19-09-2006, 23:08) Palt.  ....går fetbort eftersom jag är glutenintolerant
netaave
20-09-2006, 09:49
Kalops tjälknöl rostbiff kycklingfiléer går utmärkt att frysa färdigstekta, kan ju sen användas kalla i sallader eller värmda. köttfärslimpor går ju att göra fler i ugnen samtidigt och sen frysas i halvor.
Passa även på att baka lite före så du har sen när besöken väller in.
Jag har inte plats för så mycket storkok i min lilla frys men jag brukar se till att ha lite olika bönor och kikärtor infrysta i portionsförpackningar, perfekt att ta fram och slänga i grytan när man behöver dem.
Whiskuchi
20-09-2006, 11:00
CITAT (Gurkan @ 20-09-2006, 11:51) Jag har inte plats för så mycket storkok i min lilla frys men jag brukar se till att ha lite olika bönor och kikärtor infrysta i portionsförpackningar, perfekt att ta fram och slänga i grytan när man behöver dem. Utmärkt förslag på mat att ha i frysen - köper man torkade bönor ska de först blötläggas vilket tar ett bra tag, alltså blir det aldrig spontanrätter med bönor i. Om man inte köper konserver förstås.
Men konsverbönor är ju inte gott Det enda man får tänka på när man lagar mat för framtiden är att den inte blir för kryddstark, man kan vara ganska känslig ett tag efter förlossningen. Går inte en del ämnen över i bröstmjölken dessutom? Glöm inte bullar och snabbtinade småkakor till gästerna
CITAT (LadyG @ 20-09-2006, 13:04) Men konsverbönor är ju inte gott Det enda man får tänka på när man lagar mat för framtiden är att den inte blir för kryddstark, man kan vara ganska känslig ett tag efter förlossningen. Går inte en del ämnen över i bröstmjölken dessutom? Glöm inte bullar och snabbtinade småkakor till gästerna  Jo man bör nog tänka lite på vad man äter när man ammar. Baka glutenfritt matbröd o frysa ska jag göra med tanke på att det köpta oftast inte smakar så gott. Kakor och bullar får folk ta med sig själva om de vill ha, de flesta är nog vana vid det här laget med att jag inte står och bakar sånt som jag själv inte kan äta.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-09-2006, 14:07) CITAT (LadyG @ 20-09-2006, 13:04) Men konsverbönor är ju inte gott :blink: Det enda man får tänka på när man lagar mat för framtiden är att den inte blir för kryddstark, man kan vara ganska känslig ett tag efter förlossningen. Går inte en del ämnen över i bröstmjölken dessutom? Glöm inte bullar och snabbtinade småkakor till gästerna  Jo man bör nog tänka lite på vad man äter när man ammar. Baka glutenfritt matbröd o frysa ska jag göra med tanke på att det köpta oftast inte smakar så gott. Kakor och bullar får folk ta med sig själva om de vill ha, de flesta är nog vana vid det här laget med att jag inte står och bakar sånt som jag själv inte kan äta.  Väldresserade gäster är den bästa sorten  Äter du lamm så finns det en uppsjö av rätter där också, stek, fjärilskotletter, sadel osv som kanske inte är så vanliga att man orkar göra.
Jag borde nog baka lite glutenfritt kaffebröd att ha i frysen också för förra gången blev jag väldigt fikasugen efter förlossningen. Det var nog alla kalorier som försvann via amningen som behövde ersättas. Finns inga fettdepåer att ta utav på mig heller.
Gör grönsaksröra i större kvantitet och frys in, t ex med dina squasch blandat med annat. Gott att ta fram till pasta, ris, kött, fisk, m m.
Ungersk Gulasch tar juh en massa tid att göra, så då brukar jag dra igång ett 10 liters kok på en gång, tar inte så lång tid extra, det är juh bara den tid det tar att tärna köttet och skiva grönsakerna. Största tiden är koket, men så himelskt gott, starkt
CITAT (Reserv @ 20-09-2006, 17:32) Ungersk Gulasch tar juh en massa tid att göra, så då brukar jag dra igång ett 10 liters kok på en gång, tar inte så lång tid extra, det är juh bara den tid det tar att tärna köttet och skiva grönsakerna. Största tiden är koket, men så himelskt gott, starkt  Kan inte du komma hit och koka lite åt mig då?  Man kanske kan göra den amningsvänlig och mindre stark?
netaave
20-09-2006, 17:15
Den här kan du väl modifiera om lite så blir den amningsvänlig, ta bara purjo, byt paprikan mot paprikapulver o.s.v.
Köttfärsgulaschsoppa
2 msk smör
1 stor lök, grovt hackad
1 purjo, strimlad
2 stora potatisar, grovt tärnade
2 morötter, slantade
1-2 röda paprikor, strimlade
300 gr köttfärs
2 tsk paprikapulver
2 msk tomatpuré
1 l vatten + 2 köttbuljongtärningar
1-2 vitlöksklyftor, krossade.
salt & peppar
Fräs lök och purjo i margarinet, tillsätt potatis och morötter och fräs med en stund. Tillsätt buljongen koka i 10 min. Fräs under tiden köttfärs och paprika, smaksätt med kryddor och tomatpuré. Blanda detta i soppan och koka 10 min till. Tillsätt vitlök och smaka av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|