Full version: Kärleksört
Fjallsnipan
Hej alla..

Har en fråga om kärleksört.
Jag brukar föröka mina kärleksört genom att först få rötter på en bukett som jag sedan planterar ut eller i en kruka. Går de att göra så med alla sorters kärleksört????

Nu är de så att jag har en "kvist" utav matrona'n som ser lite anurlunda ut än dom andra jag har. Å den har stått i vatten nu i snart 3 veckor utan rotresultat. Jag kände på den idag å de kändes som att den började bli lite vek. Sladdrig i balden, inte lika fast längre.

Är den nån som vet hur jag ska göra eller om jag gjort nå fel?

Tycker att de är spännande att odla upp själv å inte behöva köpa en hel planta.

Dom jag redan har i små "bollar" / "buskar" heter Sedum telephium å är jättefina för övrigt!

Hoppas på svar snart.

/fjallsnipan
Gåsis
Jag vet inte om det går med alla sorters kärleksört, men min matrona rotar sig fint på det sätt du beskriver. Men ibland får man tag i en kvist som bara inte vill, kanske är det just en sån du har fått tag i.

/Åsa
mari_tres
Jag tycker att fetbladesväxter uppför sig bättre om man sätter dem i sandblandad jord på en gång, då "måste" de ju sätta rötter för att få tillgång till vattnet. Har de mycket vatten ändå kanske de blir lite "lata"? wink.gif
Katarina H
Tack för tips om kärleksört. Jag visste inte att de var så lätta att föröka, även om jag borde kunnat tänka ut det. Jag har nämligen fullt med kirskål där min kärleksört växer och det är ju inte idé att flytta dem (de är många) eftersom jag då får med kirskålen på köpet. Min fråga är dock hur länge det tar innan de får rot och när du brukar föröka dem på detta sätt. Går det nu eller är det för sent?
kerstin z5-6
det är lite sent nu -pröva i vår i stället
Det finns många fina kärleksört tv Frosty Morn

postmans pride , mörkt röda blommor har den .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon