Full version: Belysning!
Micke32
Har letat som en galning efter armaturer för belysning över mindre växter och sticklingar. Det ända som jag hittat hitills är på wexthuset.com, men det verkar lite dyrt. Har kollat runt där jag bor men ingen affär här verkar ha sånt. Är snart desperat, mina växter behöver mer ljus just nu.

Kan nån ge nåt tips på vart jag kan finna nåt bra för lysrör, gärna en länk till ett ställe som har.

sen en annan fråga hur många loumen (ljusstyrkan) behövs för att växterna ska få nog med ljus för att växa och bli starka i växten.

Snälla hjälp mig wub.gif
adrian
Hej!
Jag kan ordna det mesta till låga priser men du bor nog inte i örebro?
Mvh
Micke32
Örebro nä inte för tillfället nej, bor en aning längre norrut. Närmare sagt i västerbotten, oturen förföljer mig..
ewa zon 3
Här finns all möjlig info om belysning på Odlas forum

Själv har jag skickat efter från den här butiken och fått det hemkört med DHL. Själva butiken ligger i Umeå

Lyckat till

/Ewa
kerstin z5-6
Nej det gör den inte smile.gif oturen alltså -du kan köpa rören var som helst även där du bor ...
Vanliga lysrör eller 900 serien tex 965 går fint-TLD dagljusrör med vitt ljus-Fördelen med dessa är att de inte utvecklar så mycket värme-
Klarar jag allt i mitt orangeri året runt med dessa så lever nog dina växter under dem med
se album vinterträdgård och frösådd
Micke32
Såg på blocket nu lysrörsarmatur dock ett tag sen annonsen sattes in, priset är från 180 kr till drygt 500 kr, är det bra priser eller?
Hitta en på jula också , 2x 36w 1265 mm. Färg, vit. 279 kr
Lady Hamilton
CITAT (Micke32 @ 19-09-2006, 21:45)
......sen en annan fråga hur många loumen (ljusstyrkan) behövs för att växterna ska få nog med ljus för att växa och bli starka i växten.........

Text hämtad från Willabtradgard.se (sidan om deras armaturer)

Det är stor skillnad på växthusarmaturer, främst hur stor yta de täcker. När du väljer lampa måste du både ta hänsyn till ljusmängden (lumen) och ljusspektrat (synliga och osynliga färger). Vi bedömer att plantorna bör ha ca 8 000 lumen, alltså något mer än trädgårdsmästerierna räknar som ett minimum (5-6000 lumen). En hobbyodlare uppnår nämligen inte lika jämn belysning som en professionell.........
Gåsis
Om man frågar runt lite bland bekanta brukar det oftast bytas armaturer någonstans. Jag hade oxå svårt att hitta nog billigt tills man plötsligt en dag bytte alla armaturer på kappahl. Det var bara att fråga.

/Åsa
Gurkan
Håller med Gåsis ... när det renoveras butiker och kontor brukar hela rubbet åka i containern så det skadar inte att fråga runt. Många second-hand marknader för "skrot och byggmaterial" har också bra armaturer till bra pris. Jag har köpt alla mina på en 2:a-hands byggmarknad för 100:- st inkl rören, 2x36W.

De rör som nämnts är bra men också såna som heter 840 ... en del av mina heter kort och gott "Normal" och funkar också bra.

Tänk på att lysrören skall vara nära plantorna om du driver upp fröplantor, så nära som möjligt typ 5-15 cm, så det är bra om man kan justera höjden på armaturerna eller planthyllorna.
Micke32
Fick ett mail från en kille i Ljungby som säljer ut ett parti med lysrör men frågan är om inte frakten därifrån blir svindyr, vet ej vad billigaste alternativet att skicka det på.
Gurkan
CITAT (Micke32 @ 20-09-2006, 14:09)
Fick ett mail från en kille i Ljungby som säljer ut ett parti med lysrör men frågan är om inte frakten därifrån blir svindyr, vet ej vad billigaste alternativet att skicka det på.

Kolla med ASG (dom heter nåt annat nu för tiden ... typ Danzas eller nåt) eller liknande företag. Beroende på hur mycket du ska köpa behöver det inte bli så dyrt ... att skicka en lastpall med lastbil kostar inte så många hundringar. Fast 36W's armaturer är lite längre än en lastpall ... kanske 5 cm ... men det borde gå bra. Du har ju många plantor så du behöver många lysrör !!! smile.gif

Annars fortsätt att kolla annonser på Blocket ... alt. sätt in en egen annons under "köpes" ... kostar en tjuga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon